7 tips om gebruik te kunnen maken van historische zoekgegevens

27 augustus 2021, 13:00

Zicht krijgen op voortgang in het verleden, de evolutie van de strategie en de bewegingen van concurrenten

Hoe kun je actiegerichte inzichten verkrijgen uit historische gegevens om de zoekstrategieën van klanten te stimuleren en marktvoorspellingen te doen? Met behulp van een volwaardig SEO-platform kun je veel werk stroomlijnen en automatiseren, zoals het controleren van pagina’s of websites van klanten, het verkrijgen van ranglijstrapporten, het analyseren van klanten en hun concurrenten en zoekwoordenonderzoek.

Een groot voordeel van van het gebruik van dergelijke tools, dat op het eerste gezicht misschien niet duidelijk is, is dat ze iedere dag automatisch gegevens over zoekwoorden en domeinprestaties verzamelen en opslaan als organische en betaalde zoekresultaten. Dit betekent dat je terug in de tijd kunt gaan en alles kan analyseren wat klanten en hun concurrenten hebben gedaan om efficiëntere strategieën te ontwikkelen.

Dit artikel legt uit hoe historische gegevens een onschatbare bron van inzichten kunnen opleveren en waarom je kunt kiezen voor software-oplossingen die deze historische data aan hun gebruikers biedt. De voorbeelden zijn gebaseerd op analytische historische gegevens, geleverd door SE Ranking. (waar wordt gesproken van ‘klanten’ worden bedrijven, organisaties en merken bedoeld die zich voor SEO-optimalisatie wenden tot een externe dienstverlener/Red.)

Zoekwoordstrategieën versterken met historische gegevens

Als het gaat om het verrichten van een zoekwoordonderzoek, is het zoekvolume van de zoekwoorden een van de belangrijkste gegevens die je kan helpen bij het evalueren van potentieel verkeer en het ontwikkelen van een goed geïnformeerde strategie. Helaas laten de gegevens van Google’s Keyword Planner ons niet toe om verder terug te gaan dan 12 maanden, en gegevens van Google Trends zijn nogal vaag om een uitgebreide analyse op los te laten. Het maakt niet uit hoe je de cijfers probeert te matchen om bruikbare historische gegevens te krijgen, de nauwkeurigheid zal ver te zoeken zijn.

Toch wil je je klanten gegevens aanleveren waarmee ze een solide lijst met zoekwoorden kunnen samenstellen. Dus, hoe gebruik je historische zoekvolume-data om bruikbare inzichten te krijgen?

Met een basis-zoekwoordonderzoek vergelijk je meestal het zoekvolume met dat in de vorige maand, maar doorgewinterde SEO’ers zijn zich ervan bewust dat verder teruggaan in de tijd veel geheimen kan onthullen.

Met behulp van zoekwoordenonderzoek in SE Ranking kun je tot maart 2020 teruggaan om te analyseren hoe de maandelijkse zoekvolumegegevens zijn veranderd voor alle zoekwoorden waarop een klant zoekt. Laten we eens nader bekijken wat deze gegevens kunnen helpen met identificeren.

Nieuwe veelbelovende zoekwoorden en onderwerpen

Om een lijst met zoekwoorden van je klant uit te breiden, moet je de zoekopdrachten vaststellen die een jaar geleden niet erg populair waren in de zoekresultaten, maar die de afgelopen maanden in een stroomversnelling zijn geraakt. De kans is groot dat de meeste concurrenten van je klanten niet regelmatig dezelfde analyse uitvoeren, waardoor je een voorsprong kunt bopbouwen bij het maken en optimaliseren van content voor deze zoekopdrachten.

Zoekwoorden met een sterke, gestage groei

In tegenstelling tot nieuwe veelbelovende zoekwoorden, zul je ook zoekopdrachten tegenkomen die een zeer duidelijke groei hebben laten zien. Deze zullen ook zijn opgemerkt door de concurrentie van je klant. Hoe het ook zij: als je ziet dat het zoekvolume van zoekwoorden een gestage opwaartse groeitrend heeft, moet je daar zeker op inspelen voor het te laat is en je kansen misloopt om de concurrentie bij te houden of in te halen.

Zoekwoorden in verval

In tegenstelling tot de zoekwoorden waarvan we willen dat klanten ze targeten, moeten zoekopdrachten die in populariteit afnemen geleidelijk van de prioriteitenlijst worden gehaald. Het identificeren van dergelijke zoekwoorden helpt je tijdens de uitbreiding van de zoekwoordenlijst en die neem je dan ook niet op. Beter is dan om de pagina’s die op deze zoekwoorden ranken worden geoptimaliseerd voor betere zoekwoorden.

Seizoensgebonden trefwoorden

Over zoekwoorden die in bepaalde seizoenen het meeste verkeer genereren, zoals Kerstmis of Black Friday, kun je geen goede conclusies trekken door alleen naar de gegevens van vorig jaar te kijken. Om dergelijke zoekopdrachten te evalueren en erachter te komen hoe klanten ervan kunnen profiteren, moet je verschillende gegevenspunten van jaar tot jaar analyseren. Door die extra stap terug te doen tijdens je zoekwoordonderzoek, kun je de populairste onderwerpen selecteren en meer verkeer genereren op specifieke tijden van het jaar.

Met deze gegevens kun je de perfecte zoekwoordstrategie selecteren waarmee je klanten verder kunnen.

Zichtbaarheid vergroten door historische domeingegevens

Wat betreft historische gegevens over websiteverkeer en rankings, kan het helpen om erachter te komen welke voor- en nadelen je kunt verwachten van investeringen in organische en betaalde inspanningen voor zoekmachineoptimalisatie.

Bovendien kun je nauwkeuriger marktvoorspellingen doen door de eerdere prestaties van je klanten te analyseren en deze te vergelijken met die van hun concurrenten.

In de Competitive Research tool van SE Ranking kun je veel SEO-inzichten krijgen over het verleden. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan tot maart 2020. Uiteraard worden de tools elke maand bijgewerkt met een set gegevens van de vorige maand.

Laten we in de tool duiken om enkele manieren te zien waarop je kan profiteren van historische gegevens over domeinverkeer en rankings.

De juiste data om een ​​goede eerste indruk te wekken

Een groot deel van het werk heeft te maken met het voorbereiden van pitches voor potentiële klanten. Maar er is één probleem dat het moeilijk maakt om voldoende gegevens te verkrijgen om een ​​duidelijk beeld te krijgen van het marktaandeel: je hebt geen toegang tot klantaccounts om in hun gegevens te graven. Om op te starten, heb je ook geen toegang tot de accounts van hun concurrenten, maar dat is in alle gevallen zo 😉

Om dit op te lossen, maken ik, andere marketingbureaus en experts gebruik van betaalde oplossingen als Competitive Research van SE Ranking. Via deze tools kun je markt- en SEO-gegevens krijgen die je de nodige historische inzichten geven. Met behulp van dergelijke tools kunnen experts een goed beeld schetsen van de manier waarop deze websites zijn gemaakt zijn, de historie van zoekvolume en rankings inzien evenals van hun concurrenten. Dit stelt je uiteindelijk in staat om een ​​strategisch plan voor te stellen dat veel inzichtelijker en uitvoerbaarder is.

Meer data bij het verzamelen van informatie over de concurrentie

Als je begrijpt hoe snel concurrenten stijgen in de SERP’s, kan dat een voordeel voor je zijn. Zodra je die historische rankings en verkeersgegevens over de concurrentie in beeld hebt, ben je vrij om ze te vergelijken. Hier kun je de vooruitgang zien en begrijpen in welk tempo je moet aanhouden om de gestelde doelen te bereiken.

Dus naast het gebruik van dergelijke tools om historische gegevens van websites te krijgen, word je ook aangemoedigd om naar de concurrentie te kijken en een ​​concurrentievoordeel op de markt te krijgen.

Toegang tot historische inzichten vanaf de eerste dag

Het overgrote deel van de huidige SEO-tools biedt geen mogelijkheid om relevante gegevens uit andere SEO-tools te importeren. Dit betekent dat zodra je je eenmaal aanmeldt bij een nieuwe SEO-tool, je op geen enkele manier terug in de tijd kunt gaan via pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. In de meeste gevallen leveren dergelijke tools alleen gegevens vanaf de datum waarop je de website als project aan de tool toevoegt en je specificeert op welke zoekwoorden je je wilt richten.

Aangezien SEO-experts en digitale marketeers het zich niet kunnen veroorloven om zulke waardevolle historische gegevens te verliezen – met het risico de verkeerde SEO-conclusies te trekken – willen ze graag voorkomen te vaak van softwareoplossing te veranderen.

Met de Competitive Research-tool van SE Ranking kun je praktisch dezelfde historische gegevens over verkeer en rankings in handen krijgen als met je huidige tool. Natuurlijk, het is niet de ideale uitweg en de gegevens gaan niet verder terug dan februari 2020, maar het stelt ons wel in staat om te zien hoe de huidige resultaten zich verhouden tot eerdere prestaties, ongeacht of je de zoekprestaties van een website bijhield of niet.

En nu jij

Historische organische en betaalde gegevens van Google over zoekwoorden en domeinen zijn van onschatbare waarde. Door de waarde van deze gegevens, kunnen digitale bureaus zicht krijgen op de voortgang in het verleden, de evolutie van de strategie en de bewegingen van concurrenten om uiteindelijk een zeer goed geïnformeerde SEM- en SEO-strategie naar voren te brengen. Tijdreizen is al uitgevonden, maar op dit moment kunnen we alleen reizen via de SERP’s van Google.

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!