7 tips om niet knettergek te worden van social media

27 november 2012, 13:29

Social media voelen voor menig marketeer als een waterval aan ontwikkelingen waar maar geen grip op te krijgen is. Wat vandaag in is, is dezelfde dag nog uit en dus hollen sommigen maar achter de waan van de dag aan. Ik kwam bij marketingconsultant Mark Schaefer 7 tips tegen om te voorkomen dat je als professionele marketeer knettergek wordt van social media. Herkenbare tips die ik graag deel, zodat we ons niet gek laten maken.

7 tips om niet gek te worden van social media

Ja de ontwikkelingen in het marketingvak gaan hard. Laat je echter niet knettergek maken door de overload aan informatie en ontwikelingen. Hieronder 7 tips om enerzijds kalm te blijven en anderzijds wel verder te komen.

  1. Master the marketing fundamentals. Er verandert van alles in onze wereld op het vlak van technologie en dat gaat razendsnel. De basis van marketing en het gedrag van de consument verandert een stuk minder snel. Zorg dat je basiskennis van marketing en de consument op orde is en gebruik het als filter om die razendsnelle veranderingen beter te kunnen beoordelen.

  2. Form a support group. Als marketeer kun je niet alles weten, maar dat geldt net zo goed voor je collega-marketeer. Gezamenlijk kom je echter al een heel eind. Dus deel je kennis met je netwerk en bereik een stuk synergie. Gezamenlijk weet je meer dan ieder individeel, maak daar gebruik van. Je bezoek aan Marketingfacts is ook een mooi voorbeeld. Met z'n allen, bloggers en reageerders, delen we informatie op Marketingfacts en houden we elkaar scherp. Die support helpt jou als individu weer; belangrijke informatie die je niet mag missen vind je op sites zoals Marketingfacts kan je hoop werk schelen..

  3. Consider a focus area. Wil je specialist zijn of generalist. Beide is bijzonder lastig, zo niet onmogelijk. Een goede marketeer hoeft echt niet alle details van alles te weten, zolang je maar je beperkingen ook weet en weet waar Abraham de mosterd haalt kun je topmarketeer zijn.

  4. Go where your customers are. Path biedt prachtige mogelijkheden, Google+ of een ander platform ongetwijfeld ook, maar als je doelgroep/klanten daar niet zitten moet je je afvragen of je daar ècht vanuit je bedrijf actief moet worden. Stel prioriteiten.

  5. Give yourself a time limit. In bed de laatste rss-feeds lezen of zelfs bloggen is technisch geen probleem, maar is het echt nodig? Overdaad schaadt. Je slaappatroon kan er van in de war raken, aldus dit artikel bij Mashable.

  6. Eliminate engagement guilt. Hoe succesvoller je bent, hoe lastiger het kan worden om dezelfde relatie te onderhouden met je netwerk. De mate van engagement verandert met het groter worden van je sociale netwerk. De intieme relatie die je had met 100 volgers kun je niet meer met 1.500 volgers hebben. Niks mis mee, zolang je maar accepteert dat dat onmogelijk is en misschien focust op klein deel waar je wel die intimiteit mee houdt?

  7. The curation answer … or not. Laatste tip van Mark is eigenlijk niet zozeer een tip, maar meer een vraag waar ik ook wel benieuwd naar ben: hoe consumeer je relevante content? Is er een site die perfect matcht met jouw interesse? Heb je een serie sites die dagelijks bezoekt? RSS? Of andere wijze? Ik gebruik zelf RSS met een specifiek lijstje sites, maar daarnaast volg ik ook een een paar honderd sites die via Yahoo Pipes worden gefilterd op specifieke keywords. Om de beste artikelen weer te twitteren die vervolgens weer automatisch worden opgeslagen op mijn deliciousaccount. Via dit soort filters voorkom ik een overload aan (voor mij irrelevante) informatie.

Benieuwd wat jullie ultieme tip is om niet gek te worden van de snel veranderende wereld van marketing en social media. Hoe zorg je voor balans in het bijhouden van je vakgebied en het niet doorslaan? Je tips zijn welkom in de reacties.

Image via: JPDaigle

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Natalie Anceaux

    Als echte online marketeer beweeg ik me veel op social media. Mooie tips op een rij! Een tip, die ik eraan toe wil voegen: Bouw vaste momenten in waarop je met social media bezig bent. Ruim ’s ochtends een uurtje in voor bijvoorbeeld het zoeken, lezen en delen van artikelen. En zet het daarna uit. Dan blijf je gefocust met alle onderdelen van je werk bezig, maar blijf je tevens up-to-date en in contact met je netwerk.


    28 november 2012 om 10:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!