8 slimme growth hacks die jouw bedrijf zullen laten groeien

Waar begin je met het optimaliseren van je marketingcommunicatie strategie? Pas deze 8 slimme growth hacks toe die jouw bedrijf vandaag al zullen laten groeien.

13 juni 2022, 07:00 3752 x gelezen

De dagelijkse processen in de organisatie waarin je werkzaam bent verlopen prima en de omzet groeit nog steeds gestaag. Toch heb je het gevoel dat je niet het maximale uit je marketingactiviteiten voor het bedrijf haalt. Maar waar begin je met het optimaliseren van je marketingcommunicatie strategie? In dit artikel hebben we voor jou 8 slimme growth hacks verzameld die jouw website vandaag al kunnen transformeren in een conversie machine en ervoor zorgt dat jouw bedrijf kan meespelen in de hoogste divisie.

1. Socials

De mogelijkheden met social media zijn eindeloos. Echter, zetten veel bedrijven het op de verkeerde manier in. Zoals we allemaal weten is LinkedIn dé plek om kennis en expertise te delen met de doelgroep en hiermee de kans op kwalitatieve leadgeneratie te verhogen. We zien de laatste tijd veel social posts voorbij komen van bedrijven met nauwelijks likes of reacties.

Personal brands zijn dan ook veel krachtiger in termen van identificatie, relevantie en autoriteit. Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. Investeer daarom in het delen van interessante persoonlijke verhalen in de vorm van storytelling op de accounts van je medewerkers. Je zult zien dat er vanzelf mensen in je inbox terecht komen met een kreet om hulp.

>>> Dit artikel schreef ik met veel plezier samen met mijn twee co-auteurs: Boyd Visser en Jason van der Drift.

2. Testen, testen, testen

Testen staat aan de basis van de groei van elk bedrijf. Verander eens de grootte of kleur van een CTA-knop. Test verschillende social proof boodschappen op je website. Of zet eens YouTube of TikTok ads in. Het is belangrijk om vooraf hypotheses op te stellen voor de experimenten. Zo kun je de resultaten van je tests evalueren, kun je bijsturen waar nodig en kun je aan de hand hiervan je experimenten optimaliseren. Volgens meerdere hypothese onderzoeken is het aantal experimenten dat per week wordt uitgevoerd recht evenredig aan de groeisnelheid van een bedrijf. Als je dus 0,5 test per week uit zou voeren, zou je exponentieel veel minder hard groeien dan wanneer je 10 testen op weekbasis uit zou voeren. Laat staan wanneer je honderden experimenten zou volbrengen.

Laten we even het voorbeeld pakken van het optuigen van een LinkedIn Ads campagne. Je uiteindelijke doel is om meer bezoekers naar je website te trekken. Dit betekent dus dat je Click Through Rate omhoog moet. Om dit te gaan testen kan je het best werken volgens de A/B test werkwijze. Hierbij schotel je aan de helft van de mensen bijvoorbeeld een bericht voor met veel informatie, terwijl je de rest van de doelgroep bedient met een kort to-the-point bericht met een afbeelding. 

3. Marketing automation

Man versus machine; wie wint? Uiteraard wint de machine met de juiste aansturing. Gebruik het daarom in je voordeel en ga aan de slag met marketing automation. Er zijn diverse handige tools die jou kunnen helpen met het automatiseren van belangrijke outbound processen. Je kunt bijvoorbeeld LinkedHelper2, LinkedIn Sales Navigator of Pipedrive gebruiken voor het automatiseren van outbound contact via LinkedIn.

Maar ook kun je met slimme tools geautomatiseerde e-mail campagnes opstellen. Hiervoor moet je wel een lijst met e-mailadressen in laden. Deze kun je verzamelen door bijvoorbeeld aanmeldingen van voorgaande webinars, nieuwsbrieven, LinkedIn segmentaties en uiteraard de huidige klantenbase. Met de tool Lemlist verzend je deze lijst vervolgens automatisch met een gepersonaliseerde boodschap en kun je gemakkelijk follow-up berichten inplannen bij wel/geen reactie van de ontvanger. Hierdoor is het eenvoudig om in een relatief korte tijd een grote massa te bereiken en ze te begeleiden aan de hand van de juiste flow.

4. Optimaliseer je website met SEO

Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, is een verzamelnaam voor alle processen die de vindbaarheid van een webpagina in een zoekmachine verbeteren. Door effectief gebruik te maken van SEO technieken is het mogelijk om niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar gewenste webpagina’s te brengen. Kom hoger in Google door:

  • Te investeren in goede en relevante content op je website, wat betekent dat je fijn leesbare stukken tekst publiceert met woorden erin verwerkt waar jouw doelgroep op zoekt;
  • Te zorgen dat je genoemd wordt op andere relevante websites in jouw branche en Google zal jou eerder zien als autoriteit in het vakgebied;
  • Te zorgen dat jouw website een fijne gebruikerservaring heeft. Hiervoor moet je website snel reageren, technisch goed in elkaar zitten en moet de mobiele versie het paradepaardje zijn.

SEO gaat je niet helpen om in korte tijd je verkoop grafieken in hockeysticks te veranderen. Het benodigde fundament voor het bereiken van groei zit hem in het aanwezig zijn op alle platforms waar de doelgroep actief op is; dus ook op Google. Men zoekt in Nederland in 2022 nog steeds veel informatie op via de zoekmachine Google. Het is daarom belangrijk om ook hier in de top league mee te spelen en te zorgen door met de juiste content, veel relevante backlinks en een goede mobiele website met een fijne gebruikerservaring de doelgroep te bedienen. SEO is vooral een duurzame versterking van je merk voor de lange termijn.

5. Haal drempels weg

Ga op onderzoek uit naar wat redenen kunnen zijn voor klanten om je product of dienst niet te kopen. Hierbij kun je denken aan een te dure product prijs, lange levertijden, te vage product omschrijving, hoge verzendkosten of te veel gegevens moeten invullen tot een aankoop. Een eenvoudige manier om dit inzichtelijk te krijgen is door het simpelweg te vragen aan je (potentiële) klanten. Met feedback kun je namelijk jouw verkoopproces zo effectief mogelijk optimaliseren. Een andere manier is om te duiken in de statistieken van je website. Bekijk op welke pagina’s jouw bezoekers de website het snelst verlaten en ga na waarom dit zo is.

6. Gastbloggen / PR / publiciteit

Het imago kan een bedrijf maken of breken. De publiciteit opzoeken is dan ook onmisbaar voor het opbouwen van merkbekendheid. Je kunt dit doen door relevante nieuws- of brancheplatforms te benaderen voor de verspreiding van een persbericht of een inhoudelijke whitepaper. Maak een lijst met platforms waar je zichtbaar op wilt zijn en begin met het creëren van een gunfactor. De voordelen van het inzetten van PR zijn:

  • PR zorgt voor een positief merk- en reputatie imago;
  • PR brengt extra bezoekers naar je website;
  • PR zorgt voor een verhoogd autoriteit gehalte;
  • PR zorgt voor een verbeterde relatie met de pers, stakeholders en derden;
  • Met PR is het mogelijk om een gerichte doelgroep aan te spreken, maar ook om de massa te bereiken

7. Free trial of niet-goed-geld-terug garantie

De klant een gratis uitprobeer optie aanbieden is één van de populairste marketingtactieken voor het aantrekken van nieuwe klanten. Maar werkt het ook voor klantretentie? Het antwoord hangt af van het type product of dienst dat wordt aangeboden. Als je bedrijf software aanbiedt in de B2B markt is het bijna een must om een free trial aan te bieden.

Hiermee geef je klanten namelijk een perfecte blik op de kwaliteit van jouw dienst en zul je ze eerder overhalen om ook na de proefperiode de dienst te blijven gebruiken. Bij een product kan een niet-goed-geld-terug garantie ook zeker helpen. Het neemt namelijk het emotioneel risico van de koper weg en zo worden ze sneller over de streep getrokken om een aankoop te doen.

8. Laat zien wat andere klanten van je bedrijf vinden

Het is erg belangrijk om social proving in te zetten als marketingmiddel. Wanneer een potentiële klant een aankoop bij jou wilt doen, scrollt hij bijna altijd wel naar beneden voor ervaringen van andere gebruikers. Qualtrics heeft aangetoont in een onderzoek dat 93% van de consumenten beïnvloedt wordt door online reviews. Dit laat zien dat online reviews voor velen een doorslaggevende factor kan zijn. Voorbeelden voor het inzetten van social proof:

  • Top 5 populairste producten
  • Video van een gebruiker van het product
  • Puntsgewijze voor- en nadelen van het product op basis van reviews

Jordi Bron is founder & CEO van Red Panda Works, specialist in B2B Growth Marketing. Red Panda Works helpt bedrijven sneller groeien. Dit wordt gedaan door middel van een brede aanpak van marketing, sales en procesoptimalisatie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!