9 tips voor een betere mobiele app

18 februari 2015, 12:30

Een mobiele app. Misschien heeft jouw organisatie er al één, misschien zelfs al meerdere. Of overweegt zij juist een app voor de nabije toekomst. Hoe dan ook, het ontwikkelen van een goede mobiele app vergt een behoorlijke investering. Zaak dus om het goed te doen.

Onderstaande tips kunnen daarbij helpen. Gebruik ze om meer uit je mobiele app te halen.

Tip 1: denk niet ‘app’

Huh? De eerste tip klinkt misschien wat vreemd. Maar een mobiele strategie is meer dan een app. Veel meer. Sterker nog, als je alléén over een app nadenkt, dan is dat waarschijnlijk tamelijk zinloos. Een app is namelijk een pullmedium (de gebruiker neemt het initiatief). Je hebt echter ook pushmedia (waarbij je zelf kunt zenden) nodig om de app levend(ig) te houden. Zonder het gebruik van pushmedia zal de gemiddelde app snel doodbloeden.

Net zoals je websites ook onder de aandacht moet houden met SEO, AdWords en e-mail, geldt dat voor een mobiele app ook.

Tip 2: denk opt-in

Beschouw mobiel als een opt-inmedium. Vraag dus altijd toestemming om push en de locatie te gebruiken en stuur alleen zinvolle berichten. Geef de klanten ook de mogelijkheid om de communicatie (bij) te sturen, bijvoorbeeld met een persoonlijk profiel dat zij zelf kunnen beheren, zodat gebruikers het aantal berichten kunnen verminderen.

Tip 3: wees relevant

Als je toestemming hebt om te communiceren, verspil die dan niet. De impact van mobiel op klanten is groot. Heel groot. Dat heeft als voordeel dat de boodschap luid en duidelijk doorkomt. Maar die impact kan natuurlijk twee kanten uitwerken. Wees daarom terughoudend met communiceren en houd de (inhoud van de) communicatie relevant. Relevant zijn betekent dat je goed weet wat de klant boeit en op welke manier hij of zij geïnformeerd wil worden.

Tip 4: meten is weten

Om echt relevante berichten te kunnen sturen, moet je meten. Het meten van klanten(gedrag) is pure noodzaak om relevant te kunnen blijven. Goed meten kan gelukkig ook. Mobiel is bijzonder goed meetbaar. Je kunt precies bijhouden wie de app opent, wanneer en welke zaken worden gelezen. Dus doe dat dan ook.

Verzamel echter niet blind data als een soort big brother. Doe het als een ober die het gedrag en de behoeften van zijn vaste klanten kent. Klanten verwachten steeds vaker dat gegevens zinvol worden gebruikt. De lat komt steeds hoger te liggen omdat klanten de voordelen ervan steeds vaker ervaren.

Tip 5: denk geïntegreerd

De mobiele strategie moet passen binnen de brede (marketing)strategie. Dat betekent niet perse dat ‘mobile’ ondergeschikt is. Het kan heel goed zijn dat ‘mobile first’ de beste weg voor jouw organisatie is. Maar ‘mobile first’ of niet: alle communicatiemiddelen moeten zorgvuldig op elkaar afgestemd zijn. Sterker nog, als het even kan, versterken deze middelen elkaar juist.

Tip 6: denk sensorisch

De zesde tip gaat over de unieke mogelijkheden van mobiel. Dat klinkt misschien tegenstrijdig met ‘denk geïntegreerd’. Maar is dat zeker niet: Met ‘denk sensorisch’ bedoel ik dat je nadenkt hoe je de unieke opties, die alleen mobiele apparaten ons bieden, slim benut. Concreet: smartphones bevatten veel meetgegevens van sensoren die door apps uitgelezen kunnen worden. Denk daarbij aan locatie (via de GPS-sensor), snelheid, beweging, camera etcetera. Dat zijn kansen die geen enkel ander medium biedt.

Slimme ‘mobile’ marketeers bedenken hoe zij deze data kunnen gebruiken voor hun klanten. Bijvoorbeeld de ingebouwde camera om snel gemakkelijk documenten te kunnen scannen en uploaden. Of de GPS om de klant op de snelste manier naar een filiaal te leiden.

Tip 7: denk locatie

Misschien de meest interessante sensor van de smartphone is de GPS. Voor marketeers biedt dit de mogelijkheid om locatie-afhankelijk te communiceren. Dat geeft letterlijk en figuurlijk een extra dimensie aan marketing. Neem ruim de tijd om te overdenken welke nieuwe mogelijkheden dit schept. Een kleine voorzet: je kunt klanten die thuis zijn een ander bericht sturen dan degenen die bij op dat moment voor een filiaal staan.

Tip 8: wees creatief

Verras je klanten met de functies van de app: denk heel diep na wat klanten er mee kunnen. En dan bedoel ik écht heel diep. Kijk vooral niet te veel naar wat anderen doen, maar bedenk juist iets van ‘scratch’. Denk out of the box. Haal er mensen van buiten bij. Denk goed na op welke manier een app klanten nog beter gaat helpen. Los een frustratie voor ze op. Werk een drempel weg.

Tip 9: maak het nog makkelijker

Een smartphone is klein. Dat betekent simpelweg dat je er niet veel content kwijt kunt. Dat betekent heel scherp kiezen tussen functies die echt van belang zijn en zaken die wellicht ook handig zouden zijn.

Maak het proces voor de gebruiker ook zo gemakkelijk mogelijk. Apps van banken doen dat vaak goed: De meeste mobielbankierenapps kunnen niet veel meer dan saldo checken en geld overmaken. Maar voor veel klanten is dat in de meeste gevallen precies wat ze willen. Voor de andere – complexere – functies is altijd nog de website of het fysieke kantoor!

Een app is geen (mobiele) website, dus probeer het er ook niet van te maken. Veel succes!

Oeds-Jan Postma
Loyalty expert bij Smart Mobile Marketing

Oeds-Jan helpt organisaties om de smartphone te benutten als loyalty instrument. Leerde het vak destijds bij AirMiles en FreeBees (plastic en papier), later ook webbased. En tegenwoordig dus vooral mobiel.

Categorie

4 Reacties

    Nicolas

    Misschien een leuke add-on vraag, hoeveel kost een gemiddelde app om deze te laten ontwikkelen? Ik hoor van allerlei kanten torenhoge bedragen.


    19 februari 2015 om 12:01
    oedsjan

    Interessante vraag. Hoor ik vaker 🙂 Ik vergelijk de kosten zelf altijd met het ontwikkelen van een website. Houdt dat in gedachten als grove leidraad. Een app kan iets duurder uitpakken omdat er (op dit moment) minder ‘standaard’ is. Ook is het design vaak lastiger. Anderzijds biedt een app vaak minder (functies) wat een app weer goedkoper kan maken.

    Om nog even met websites te vergelijken: Dat kan voor enkele duizenden euros (of nog goedkoper) tot tonnen (of nog meer). Het hangt vooral af welke functionaliteiten je wilt bieden en hoe het er uitziet. Juist kleine details (zoals bouncen) kosten vaak veel tijd. En (het ontwikkelen van) sommige functionaliteiten verschillen nogal per platform/os. Betekent dat je die meerdere keren moet ontwikkelen. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben -weet niet meer waar- dat het gemiddelde bedrag rond de 20 mille lag, maar zoals gezegd, zegt het gemiddelde hier sowieso niet zo veel. Gemiddeld genomen heeft ieder mens tenslotte ook 1 borst…

    Vanuit Smart bieden we -om de ontwikkelkosten te beperken- ook een soort app-templates. Beetje zoals wordpress maar dan toch weer anders. Daarbij is de backend (CMS om content en berichten te maken en statistieken) al klaar en kun je relatief snel en goedkoop een app ontwikkelen met/obv een aantal standaard modules. Dat vormt dan de basis die we dan weer op maat aanpassen. Voor loyalty/klantkaart achtige apps werkt dat vaak heel goed.


    19 februari 2015 om 12:25
    Nicolas

    Bedankt Oeds-Jan voor de snelle reply. Voor ons idee ging de ontwikkeling van een app al snel richting 20.000 euro voor 1 platform (Android)… Niet te betalen als je een vrijwillige organisatie bent natuurlijk.


    19 februari 2015 om 12:28
    Reinier – MobySocial.tv

    @Oeds-Jan: goede en belangrijke tips.

    Wel wil ik graag inhaken op het kosten aspect. Je noemt al dat de kosten o.a. afhankelijk zijn van de functionaliteiten die je in wilt zetten, maar ‘standaard’ is juist iets wat vaak niet gewenst is in een app.

    @Nicolas & Oeds-Jan: Wij zijn van mening dat een app door zijn functionaliteit en ‘altijd aanwezig’ meer waarde kent dan een website, en dus soms ook hogere kosten met zich meebrengt. Een app zal dus bijna altijd duurder zijn dan een goeie professionele website.

    Een gebruiker verwacht ook deze meerwaarde, want dat is een van de redenen om over te gaan tot het downloaden van een app. Anders bezoekt (pull) deze gewoon de website. En wanneer de app ‘standaard’ zou zijn, dan heb je concurrentie van 1000-en, zo geen 100.000-en alternatieve apps.

    Als een app écht goed is en voldoende waarde toevoegd is de gebruiker zelfs bereid om hier voor te betalen.

    Wij maken wel gebruik van standaard elementen (niet in de vorm van templates) om sneller en kosten efficiënter te kunnen bouwen en leveren, maar steken veel extra tijd in de voorbereiding en de rol die de app moet gaan spelen. En dat levert een app die alles is, behalve ‘standaard’.

    Een goede inventarisatie is volgens ons de basis.

    Een resultaat daarvan kan zelfs zijn dat je als bedrijf of instelling helemaal geen app nodig hebt of zelfs zou moeten willen hebben.

    En dat bespaart je mogelijk zelfs een hoop moeite en kosten.

    En voor de volledigheid zijn de apps die wij leveren ook gemiddeld zo’n EUR 20.000 per OS. Uiteraard volledig afhankelijk van de functionaliteit.


    24 februari 2015 om 17:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!