Dating in de Metaverse

8 november 2021, 14:00

Er zijn altijd frontrunners bij het implementeren van nieuwe mogelijkheden. De wereld van de erotiek is meestal de nummer één.

In deze ‘Week van Koot’ verder aandacht voor: Andrew Bosworth die de Reality Labs-divisie leidt, Avatars in Microsoft Teams, Odyssey dat 4 miljoen ophaalde in een financieringsronde, de Outlook 2022 van IAB en PWC én – uiteraard – de podcast van de week, ditmaal ‘A Chronicle Of Racism in America’.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 The Next 10 Years

Opnieuw een heerlijke post van Rishad Tobaccowala. Het is bijna onmogelijk om zijn verhaal samen te vatten dus er zit niet anders op dan het gewoon maar te lezen. Wat is het idee voor de komende 10 jaar? Om een goede strategie te kunnen duiden is het belangrijk om een idee te hebben waar de wereld naar toe beweegt. Denk maar aan de DESTEP formule als je een externe analyse aan het maken bent. Dit artikel geeft een mooi inzicht in de belangrijkste bewegingen voor de komende periode. Volgens Tobaccowala worden de ontwikkelingen ingegeven door vier onderliggende krachten. Vervolgens vertaalt hij deze naar tien predictions waar we min of meer allemaal mee te maken zullen krijgen. Een aantal zijn al eerder besproken in deze updates. Maar wel handig om ze nog even op een rijtje te hebben. Prediction #9 is voor veel lezers vast een interessante. Zeker in ons vakgebied. “Creativiteit zal de belangrijkste onderscheidende factor zijn”.

#2 Meta. Moving Facebook to the Metaverse

Wat is er veel gesproken over de Facebook Connect keynote. Natuurlijk was er de introductie van de nieuwe moedermaatschappij Meta. Het verhaal over de Metaverse. En dan bedenken we met zijn allen dat het een prachtige afleidingsmanoeuvre is om de druk op Facebook weg te halen. Maar er is een opmerking van Alexander Klöpping die mij ook wel is bijgebleven. Hij stelt dat dit soort keynotes altijd gaan over de introductie van nieuwe tools, software en hardware. Maar dat deze keynote van Zuckerberg de eerste was die ging over een visie. Een idee. En ik denk dat ik het daar wel mee eens ben. En of je het met die visie eens bent is een ander verhaal. Tegelijk met het verschijnen van deze keynote was er een interessant interview van The Verge met Andrew Bosworth. Andrew is een 15-jaar-veteraan van Facebook die de Reality Labs-divisie leidt. Deze divisie bouwt hardware en software, waaronder de Quest VR-headset. Zijn club heeft meer dan 10.000 medewerkers en geeft dit jaar alleen al minstens 10 miljard dollar uit. Je kunt het interview beluisteren (podcast) of lezen. Of beide tegelijk!

#3 Outlook 2022

Het IAB en PWC hebben een mooie Outlook 2022 gemaakt voor het digitale advertentie-ecosysteem in de US. Altijd goed om even te kijken wat er bij de buren speelt. Dit zijn de drie grootste predictions die in het rapport verder worden uitgewerkt.

  1. De afnemende tolerantie van consumenten voor digitale advertenties heeft invloed op de samenstelling van het publiek van door advertenties ondersteunde media- en entertainmentmerken. Een consumentgerichte evolutie staat voor de deur en zou de ontwikkeling van nieuwe advertentie-indelingen/bronnen/partnerschappen moeten omvatten.
  2. Aandacht van de (federale) overheid, evenals een scherpe focus is vereist om je voor te bereiden op wijzigingen in de regelgeving rond privacybeleid.
  3. De sterke concurrentie en het huidige gevoel van urgentie maken het noodzakelijk om talent aan te trekken en te laten groeien.

#4 Dating in de Metaverse

Je kon erop wachten. Er zijn altijd frontrunners als het gaat om het implementeren van nieuwe mogelijkheden. De wereld van de erotiek is meestal de nummer één en dating volgt vaak vrij snel daarna. Waarom? Omdat er altijd veel geld te verdienen valt! Dus hier is de update van Tinder! Tinder heeft al een grote opknapbeurt ondergaan met de recente lancering van ‘Explore’, een nieuwe sectie in de app die meer interactieve ervaringen mogelijk maakt. De langeretermijnvisie voor Tinder en Explore is een uitbreiding met exclusieve, gedeelde en live ervaringen en een op virtuele goederen gebaseerde economie. Ondersteund door Tinder’s nieuwe in-app-valuta; Tinder Coins. Bovendien zijn er grootse plannen voor een dating-‘metaverse’ en op avatars gebaseerde virtuele ervaringen. Het wachten is op het eerste virtuele huwelijk.

#5 Avatars in Microsoft Teams

Er is nog niet een echte “Zoom voor VR”, ondanks dat veel bedrijven werken aan het aanbieden van virtuele vergaderruimten. Facebook kondigde kortgeleden natuurlijk zijn Horizon Workrooms aan, maar de reguliere werktools die de meeste mensen gebruiken hebben de sprong niet gemaakt. Wellicht komt daar binnenkort verandering is. Microsoft Teams komt met een VR/AR tool. De tool van Microsoft stelt de avatars centraal, samen met een reeks meeslepende vergaderruimten die in Microsoft Office 365-apps en -services kunnen worden geïntegreerd. Kijk maar naar de video dan heb je een beetje een beeld van de mogelijkheden om de “zoom” barrières een beetje op te heffen.

#6 DAO

Een belangrijk onderdeel van het Web3, het gedecentraliseerde web, is de DAO. Enkelen van jullie zullen dit woord vast wel eens een keer voorbij hebben horen komen. Maar wat is een DAO eigenlijk? Wat is de historie? Wat is de cultuur en hoe werkt het eigenlijk? In deze longread word je dat allemaal keurig en eenvoudig uitgelegd. Want het is best een lastige vraag. En als aftrap even de essentie van een DAO: het is een acroniem voor een ‘gedecentraliseerde autonome organisatie’. Als ze hun naam eer aandoen zouden DAO’s vrij moeten zijn van een gecentraliseerde autoriteit (gedecentraliseerd), onafhankelijk moeten opereren van overheden of actoren uit de particuliere sector (autonoom) en een organisaties moeten zijn. Niet zo moeilijk toch?

#7 Lock Screens

Het lock screen van je smartphone is eigenlijk een hele interessante positie waar je wellicht wel 100 keer per dag naar kijkt. Je denkt er niet zo snel over na maar als je net wat verder kijkt dat zou het natuurlijk ook een prachtige positie zijn voor content. En dan content die iedere seconde zou moeten kunnen veranderen. Dan kom je snel uit bij nieuwscontent. Daarvoor heeft Glance, een start-up uit India, nu een innovatieve oplossing voor bedacht.

#8 Odyssey Momentum

Een Nederlands initiatief voor een “open source web3 metaverse stack for collaboration”. Odyssey, een digital-native stichting, richt zich op het ontsluiten van de samenwerkingskracht tussen mensen, organisaties en gemeenschappen. Odyssey heeft deze week 4 miljoen euro opgehaald in een financieringsronde. Met deze investering wordt de ontwikkeling versneld van Momentum die online 3D-werelden volledig gericht op samenwerken mogelijk maakt en verbindt in een open netwerk in handen van de gebruikers. De Momentum-metaverse-stack wordt momenteel gebruikt door verschillende grote organisaties zoals Vattenfall, SAP, de Nederlandse overheid en een aantal universiteiten voor onlinesamenwerking, ook door MKB’ers en NGO’s zoals het Sovereign Nature Initiative. Sinds mei 2021 is Momentum live als een besloten alpha-release, met enkele duizenden gebruikers die experimenteren met en samenwerken aan innovatie, kunst, onderwijs, evenementen, hackathons, beleidsvorming en designsprints. Op 1 november heeft Odyssey haar alpha-release geopend voor het publiek. Kijk naar deze video om een te begrijpen wat Odyssey precies is en doet.

#9 Bellingcat

Misschien wel een van de mooiste initiatieven in de nieuwe wereld. Een onafhankelijk platform van journalisten en researchers. Ondersteund door talrijke vrijwilligers. Bellingcat-onderzoekers worden vaak benaderd door mensen die willen weten of een verhaal dat ze online hebben gelezen waar is. Door de basisprincipes van verificatie te leren kunnen veel van die vragen worden beantwoord. In deze gids wordt uitgelegd hoe je alert kunt zijn over de video’s en foto’s die we online zien, terwijl we de video’s en foto’s identificeren die misleidende, verkeerd toegekende of valse informatie bevatten. Wat een prachtig product!

#10 En zo kan het dus ook!

Ik word altijd heel erg blij van ideeën die twee werelden kunnen combineren en tegelijkertijd een probleem oplossen. In Tokyo is een tekort aan horecapersoneel. En men onderzoekt de inzet van robots voor de bediening. Tegelijkertijd zijn er veel mensen met een lichamelijke beperking die niet of slechts gedeeltelijk kunnen bewegen. Wat nu als je die laatste twee combineert? Kijk en lees.

# Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Deze week: ‘A Chronicle Of Racism in America’

Ben & Jerry’s is misschien wel één van de merken met de langste geschiedenis wat betreft activisme: al sinds de oprichting in 1978 neemt het ijsmerk stelling inzake verschillende maatschappelijke thema’s. Nog ver voor de tijd dat ‘diversiteit en inclusiviteit’ een ingeburgerd begrip was, stond gelijkheid al hoog op de agenda bij Ben & Jerry’s. In die lijn bracht het merk vorig jaar een podcast uit met de titel ‘Who We Are: A Chronicle Of Racism in America’. Alleen al de titel is een statement: racisme is een structureel onderdeel van de Amerikaanse samenleving – en flinke tijd ook. De timing van de reeks kon niet beter, want een paar maanden daarvoor was George Floyd vermoord door een politieagent. Iets dat wereldwijd en maandenlang protesten veroorzaakte. In de 6-delige reeks zoomt de podcast in op de verschillende periode van de Amerikaanse geschiedenis. De reeks begint met het stichten van de Verenigde Staten en laat zien dat al vanaf dat moment zit ongelijkheid in het systeem besloten ligt. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Tot volgende week.

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 7 November) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Met de podcast van de week van Airborne. En niet te vergeten met de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!