De week van Koot: Surface Earbuds en Generation Alpha

15 oktober 2019, 09:00

Jammer dat Trump of Johnson niet mochten deelnemen aan de verkiezing voor de Televizierring, want die doen echt niet onder voor Chateau Meiland. Naast dit onbelangrijke shownieuws was er deze week ineens Extinction Rebellion. Met de snelheid van Eliud Kipchoge staan zij op in de strijd tegen het klimaat. Om met het motto van Kipchoge te spreken: #nohumanislimited. Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Gert werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Gert zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze nieuwe rubriek op Marketingfacts bespreekt Gert ‘wat moet worden besproken’.

1. Generation Alpha

Er is een interessant onderzoek verschenen over de nieuwe generatie. Wat moeten merken en retailers nu weten als het Alpha’s (geboren tussen 2010 en 2025) betreft? Wunderman Thompson Commerce heeft vierduizend van deze Alpha’s onderzocht met betrekking tot hun verwachtingen over influencers, Amazon, thuisbezorgen en de winkelvloer. Want deze generatie heeft millennial-ouders, GenZ-rolmodellen en groeit op in wereld waar alle technologie al aanwezig is. Het redden van levens en de planeet lijkt een van de allerbelangrijkste taken van deze generatie te zijn. Je leest er alles over in het onderzoek.

2. Tacit Knowledge

Tacit kennis is kennis die niet is over te dragen middels spraak of woordtaal, maar wat je alleen maar kunt leren door het te zien. De enige manier om deze kennis over te dragen was via de menselijke trainer. Denk aan allerlei banen zoals houtbewerker, hartchirurg of publieke spreker. Maar sinds de komst van YouTube is deze wereld opeens veranderd. Nu kan iedereen, waar ook ter wereld, informatie en kennis tot zich nemen en daar zijn voordeel mee doen. Daar waar YouTube vaak wordt gezien als een entertainmentplatform, is deze functie wellicht een beetje onderbelicht, maar niet minder belangrijk. YouTube als de revolutie in kennisoverdracht. Lees hier het verhaal achter deze revolutie.

“YouTube als de revolutie in kennisoverdracht”

3. Entale

Inmiddels zijn we allemaal podcasts aan het maken. De hoogste tijd dus voor een upgrade. Entale is een podcastplatform dat je de mogelijkheid geeft om naast de audiocontent ook visuele content toe te voegen. Zie het als een verdieping van de informatiemogelijkheid. Tijdens het luisteren kun je swipen door visuals, aanvullende informatie vinden of extra content toevoegen. Entale weet door middel van onderzoek dat gebruikers tussen de 30 en 50 procent van hun luistertijd interacteren, dat 10 procent doorklikt naar andere websites en dat er een 95 procent uplift in brand recall is in vergelijking met het Apple podcastplatform.

4. Floating Art

In New York’s East River drijft sinds kort een 15 x 15 meter piece of art dat tegelijkertijd dienstdoet als vervuilingsindicator. Het kunstwerk is een kruisvormig lichtobject dat drijft en doormiddel van kleur aangeeft wat de kwaliteit van het water is. Blauw is veilig om te zwemmen en bij roze is het water vervuild. Een mooi voorbeeld van interactieve communicatie. Ook de realtime informatie van dit kunstwerk is voor iedereen inzichtelijk.

5. Surface Earbuds

Microsoft komt met een nieuwe serie earbuds. Dat is op zichzelf geen wereldnieuws, maar wat wel nieuws is, is dat deze earbuds kunnen communiceren met alle voice-assistenten. Dus welke voice-assistent je ook gebruikt, Siri, Alexa of Google, ze zijn allemaal te ‘spreken’ via deze Surface-earbuds. Geeft een beetje aan welke kant we opgaan in de platformvorming van de voice-assistenten.

6. Google ATAP

ATAP is de afkorting van Google’s Advanced Technology And Projects division. Google heeft namelijk de jacquard technologie ontwikkeld die de link is tussen de fysieke en interactieve wereld. Jacquard voegt als het ware een interactief laagje toe aan niet interactieve materialen. Zoals bijvoorbeeld je kleding. Zo is er nu een samenwerking met Levi’s en Saint Laurent. We gaan dus richting de wereld van ambient computing. Zonder mobiele telefoon raak je straks gewoon je mouw aan en je kunt bellen, afspraken maken of informatie aanvragen.

7. Nieuwsbrieven

Ze behoorden tot de eerste communicatieactiviteiten in de begintijd van het internet. Want als je een mailadressenbestand had, moest je natuurlijk ook een nieuwsbrief hebben. Daarna zakte de nieuwsbrief behoorlijk weg, maar net als de podcast is de nieuwsbrief inmiddels ook weer aan een revival begonnen. Er is een groeiend aantal gedegen en informatieve nieuwsbrieven. Er is alleen één nadeel, en dat is dat je mailbox inmiddels volloopt. Daar is nu een mooie oplossing voor: Newslettrs. Een plek waarbij je via een speciaal mailadres al je nieuwsbrieven kunt laten binnenkomen. En met behulp van een eenvoudige reader kun je de nieuwsbrieven ook allemaal makkelijk lezen. Uitschrijven is dan ook een piece of cake. Naast Newlettrs is er ook nog een alternatief met de naam Stoop, een soort podcast voor nieuwsbrieven.

8. Audio Adblocker

Met de stijgende aandacht voor podcast en on-demand radioprogramma’s, zullen adverteerders hun opwachting maken in deze mediakanalen. Nu heeft Franse datascientist Alexandre Storelli een audio (radio) adblocker gemaakt die ervoor zorgt dat je tijdens het luisteren van radio- en/of podcastprogramma’s geen last meer hebt van commerciële onderbrekingen. Zijn visie is dat programmamakers gewoon een hoogwaardig product moeten maken waar luisteraars bereid zijn voor te betalen en dat je dat niet moet financieren met advertenties.

9. Google Lens

Deze week introduceerde Google weer een nieuwe feature voor de Google Lens. In de Google-app kun je Google Lens openen. Mocht je dat nog niet eerder hebben gedaan, dan is dat het proberen waard, want slechts het visuele beeld start een zoek/informatieproces. Wat Google nu introduceert is de feature dat je met Google Lens kunt ‘kijken’ naar een kledingstuk, zowel bij je thuis of in een etalage. Je krijgt dan direct suggesties van de manier waarop anderen de outfit hebben gestyled. Deze nieuwe feature zou wel eens een enorme impact kunnen gaan hebben op e-commerce. Gewoon een-style idee via Google Lens, en direct bestellen!

“Deze nieuwe Google-feature zou wel eens een enorme impact kunnen gaan hebben op e-commerce”

10. Gedragsverandering

Met de toename van de hoeveelheid informatie, digitale aandachtstrekkers, en multidevice interacties wordt er een steeds groter beroep gedaan op onze beschikbare tijd. Hoe kunnen we daar nu meer controle over krijgen? De beste manier is om gewoon alles te blokkeren en af te sluiten. Maar dat is niet echt een optie. Wat we wel kunnen doen is ons gedrag veranderen. Want echte gedragsverandering zorgt voor meer focus en een beter gebruik van het fenomeen tijd. Lees in dit verhaal wat hiervoor de beste gedragsveranderingen zijn.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!