Lidl, Ziggo Sport, Stella Fietsen en Amazon Prime Video domineerden YouTube in november
Maandelijks bereikt YouTube in 2020 meer dan driekwart van alle Nederlanders. Maar welke kanalen wisten de kijker écht te boeien en sleepten zo gigantische aantallen views binnen? Welke content spande afgelopen maand de kroon? Hoe deden de merken, uitgevers, influencers en adverteerders het? Op basis van het aantal views van de video’s die in november zijn geüpload, zetten wij het op een rij.
De top-10 Nederlandse merken van november
Deze maand staat Lidl Nederland op nummer één. De tweede plaats is voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De derde plaats is voor de nummer één van vorige maand, de ANWB.
Lidl heeft de minste video’s geüpload, maar toch met een gemiddelde van 140.000 views per video de eerste plek weten te bereiken. De video’s ‘Het verhaal van Lidl‘ zijn veruit het populairst. Wat wel opvalt is dat er weinig engagement op de video’s is behaald. Een laag aantal engagements in combinatie met een hoog aantal views komt waarschijnlijk door een betaalde push met advertising. Bij de video’s van ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is eenzelfde patroon zichtbaar. Er zijn twee video’s die er bovenuit steken. Met name de video ‘Willeke Alberti over de waarde van ouder worden‘ heeft afgelopen maand voor veel views gezorgd. ANWB weet ook in de maand november weer met ‘de Wegenwacht-vlog‘ te scoren. ANWB heeft daarnaast de meeste comments en likes behaald en daarmee ook een engagement rate van 2,6 procent. Het kanaal met de hoogste engagement rate is de Efteling met 2,7 procent. De engagements zijn voornamelijk afkomstig van de long form video: ‘Wandeling door het Sprookjesbos’. Hierbij neemt Efteling je vanuit je huis mee door het sprookjesbos. Erg slim gedaan.
Andere slimme inhakers die even uitgelicht mogen worden zijn de video’s van CoolBlue. Zij spelen namelijk met de video’s ‘non boxing van de PS5‘ en de ‘Playstation 5; hard to get spelen‘ goed in op de onbereikbare status van de PS5 op dit moment. Deze video’s zijn goed voor ruim 300.000 views.
De grootste uitgevers: Ziggo Sport claimt de top
Op de lijst met uitgevers en mediamerken staat Ziggo Sport op de eerste plaats met deze maand 14,3 miljoen views. De tweede plaats wordt geclaimd door NOS Jeugdjournaal met 14,1 miljoen views. De derde plaats is voor De Telegraaf met 10,9 miljoen views deze maand. Ziggo Sport heeft deze maand met 114 video’s en gemiddeld 125.000 views per video de eerste plaats weten te bemachtigen. De best bekeken video, die werd geüpload in november, is ‘de Nations League samenvatting tussen Duitsland en Spanje‘.
De Telegraaf is deze maand weer terug in de top-3 met 10,9 miljoen views
NOS heeft deze maand de meeste video’s geüpload, maar liefst 138 video’s. De 394.000 engagements liegen er niet om: het kanaal weet deze maand de kijker weer te boeien. Het kanaal heeft daarbij maar liefst 368.000 likes behaald. De Telegraaf is deze maand weer terug in de top-3 met 10,9 miljoen views. De best bekeken video is die van ‘Aso van de Week’ waarin een Audi-bestuurder blundert bij een verkeersruzie. De video heeft maar liefst bijna 1 miljoen views weten te behalen. Daarnaast werden er 55.000 comments geplaatst onder de video’s van De Telegraaf, wat bijna het dubbele is van de nummer twee; namelijk het NOS Jeugdjournaal met 26.000 comments. Met name de video’s over Trump en Biden brachten de conversatie op gang.
Wat vooral opvalt deze maand is dat AvroTros niet voorkomt in de top-10. Dit komt mede doordat er deze maand geen video’s van het programma ‘Beste Zangers’ zijn geüpload. De topvideo’s deze maand zijn ‘Mula B – in Nije Dei’ in het programma ‘Ali B Op Volle Toeren’ en Kalvijn met ‘Het Regent Zonnestralen’ in de ‘3-sterren Camping’. Deze video’s zijn goed voor ongeveer 400.000 views.
Daarnaast zijn er twee nieuwe toetreders in de lijst: het programma ‘Klikbeet’ en het kanaal ‘Filmpjes’. De video ‘Zing mee met K2’ van ‘Klikbeet’ was deze maand goed voor 393.000 views. Daarnaast heeft ‘Klikbeet’ een engagement rate van maar liefst 3,6 procent. Het YouTube-kanaal ‘Filmpjes’ is een nieuwe naam in deze lijst. Het kanaal weet met de video’s geüpload in november maar liefst bijna 5 miljoen views te behalen. Waarbij vrijwel alle content afkomstig is van het programma ‘Wegmisbruikers’.
De tien grootste Nederlandse adverteerders
Bij de topadverteerders staat Stella Fietsen op nummer een met 3,7 miljoen views. De tweede plek wordt geclaimd door de NS met 3,2 miljoen views en op de derde plaats staat Specsavers met 2,8 miljoen views. De meeste views van Stella Fietsen zijn afkomstig van de video: ‘Outlet korting’ met 1,6 miljoen views en twee engagements. De NS heeft afgelopen maand de NS wijzer onder de aandacht gebracht middels deze video: ‘Treinwijzer’ en hiermee 3,1 miljoen views behaald. Specsavers heeft weer een nieuwe actie; ‘twee merkbrillen helemaal gratis‘. Deze video heeft 2,8 views behaald. De NS heeft veruit de meeste engagements behaald op hun video’s met 1.700 likes en bijna 600 comments. Dit is met name gegenereerd door de NS Weekly-serie.
De twintig grootste Nederlandse YouTube-kanalen in november
De top-20 wordt wederom grotendeels gedomineerd door uitgevers en influencers. Op nummer één staat EnzoKnol met 19,2 miljoen views. ZiggoSport behaalt de tweede plaats en wordt gevolgd door NOS Jeugdjournaal die met 14,1 miljoen views eindigt op de derde plek. Twee nieuwkomers in deze lijst zijn de eerder genoemde kanalen Filmpjes en Klikbeet.
Grootste Nederlandse influencers: EnzoKnol blijft aan de top staan
Wederom deze maand claimt EnzoKnol de eerste plek met 19,2 miljoen views. Op de tweede plaats staat Don met maar liefst 13,9 miljoen views. Gio heeft de derde plek bemachtigd met 9,3 miljoen views. De populaire vlogger heeft hiermee StukTV uit de top drie weten te stoten.
De kijker heeft deze maand massaal geliket en gecomment onder EnzoKnol’s video’s. Zo verzamelde de bekende Nederlandse vlogger deze maand de meeste likes en comments waardoor hij zelfs bijna 1 miljoen engagements wist te behalen. Als het gaat om de hoogste engagement rate spant Game Bawz wederom de kroon met een indrukwekkende engagement rate van maar liefst 6,7procent.
Influencers zetten elkaar in om hun bereik te vergroten
Opmerkelijk is dat alle top-5 video’s, geüpload in november, van StukTV zijn. Hoewel ze dus per video gemiddeld meer dan een miljoen views behalen hebben ze in totaal minder views dan de top 3. De video waarin Lil Kleine deelnam aan StukTV’s succesvolle serie Jachtseizoen viel erg in de smaak bij de kijker, deze video behaalde namelijk maar liefst 2,2 miljoen views. Wat mede opvalt deze maand, is dat veel video’s crossovers zijn van de topinfluencers. Een bekende slimme tactiek: de influencers zetten elkaar dus in om hun bereik te vergroten.
De top-10 video’s: StukTV haalt met Jachtseizoen meer dan 8 miljoen views
1. Amazon Prime Video Nederland (2,9 miljoen views)
2. StukTV (2,3 miljoen views)
3. StukTV (2 miljoen views)
4. StukTV (1,4 miljoen views)
5. EnzoKnol (1,3 miljoen views)
6. Amazon Prime Video Nederland (1,2 miljoen views)
7. StukTV (1,2 miljoen views)
8. EnzoKnol (1,1 miljoen views)
9. Don (1 miljoen views)
10. Eline de Vries (1 miljoen views)
Als we kijken naar de topvideo’s van november. Staat Amazon Prime Video Nederland op nummer een. Stuk met de video van het jachtseizoen met Lil’ Kleine staat op de tweede plaats en de video van Jandino in het jachtseizoen op de derde plaats. Jachtseizoen domineert de lijst deze maand. Met maar liefst vijf video’s in de top-10, waarbij iedere video boven 1 miljoen views heeft.
Amazon Prime Video Nederland staat met hun video waarin Jeremy Clarkson een Tesla Model X reviewt op de eerste plaats met op moment van schrijven maar liefst bijna 3 miljoen views. De Grand Tour blijkt ook deze maand weer een populair onderwerp. Interessant is dat ook de engagements hier niet achterblijven met bijna 50.000 engagements. De video van Don waarin hij zijn nieuwe Lamborghini toont heeft de meeste engagements met 83.000 likes en 9.000 comments. Daarnaast blijken wederom alle top video’s geüpload in de maand november long-form content. Nieuwkomer in deze lijst is Eline de Vries met haar video waarin ze de Volvo FH uitlicht. Met haar kanaal neemt ze daarnaast haar volgers mee op persreizen, events en andere bijzondere gebeurtenissen in de wereld van trucks en transport.
Hoe zijn deze overzichten samengesteld?
De bovengenoemde ranglijsten zijn samengesteld op basis van het aantal views die de YouTube-kanalen met hun video’s genereerden. Vervolgens zijn er enkele aanpassingen toegepast:
- We hebben alleen gekeken naar Nederlands gesproken video’s die zijn geplaatst in de periode van 1 november tot en met 31 november 2020.
- Advertenties zijn eruit gefilterd door te kijken naar de engagement rate en het aantal engagements in verhouding met het aantal views. Daarnaast zijn video’s korter dan 1:00 buiten beschouwing gelaten (dit geldt niet voor de adverteerders ranglijst).
- Bij de ‘topmerken’-lijst is een minimum van 1.000 engagements op een kanaal aangehouden.
- De eerder genoemde advertenties en muziekvideo’s zijn in de samenstelling van de top tien video’s buiten beschouwing gelaten.
- Met budget gebooste video’s zijn er niet uitgefilterd, wanneer deze het minimum aantal engagements hebben behaald.
Het totaal aantal views van een kanaal ligt vrijwel altijd hoger. Dit verschil wordt veroorzaakt door views van video’s die eerder zijn geüpload.
Ranglijst van eerdere maanden vind je in de bio van Luuk.