ReclameReview: de zweef-commercial van Happinez is goéd
Denk je bij Happinez meteen aan zweverige dingen? Dan gaat deze commercial je niet van mening doen veranderen. Maar dat is juist goed, toch?
Credits
Bureau: Grammer The Agency Happinez
Creative Producer: Daniëlle van de Kuit
Happinez Art Director: Vanessa van de Weerd
Director: Boudewijn Grammer
Producer: Boudewijn Grammer
D.O.P: Stef Kwinten
Gaffer: Denny Schoute
1st AC: Max Franken
Grip: Tim De Heer
Best Boy: Emiel van Geenen
Electrician: Jeremy Francis
Behind The Scenes: Edwin Stevens
Production Assistent: Chadé Prins
Stylist: Daniëlle Kempen
Make-Up & Hair Artist: Sanne Le Gras Bleeker
Styling Assistent: Roos Ofman
Protagonist: Lisa Lukaszcyk
Male Dancer: Shay Partush
Female Dancer: Jorijn Vriesendorp
Hand Model: Germaine Duynstee
Editor: Edwin Stevens
Colorist: Ruben Labree
Catering: Nina Bloemendaal (’t Weesperplein)
Special Thanks: Yoga Today, The Clocktower, The Movie Lot
Doelstelling
Promoten van het geheel vernieuwde Happinez-trainingsplatform.
Uitwerking
Uit het persbericht: “Happinez wil met deze betoverende video zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met het aanbod van online trainingen die het mediamerk aanbiedt.
“Bijna heel Nederland zit al een hele tijd verplicht thuis. Dat heeft een grote impact, maar gelukkig niet alleen een negatieve. Want veel mensen voelen ook de behoefte om zichzelf op een ander, spiritueel, vlak te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door een meditatiecursus te volgen, of zich te verdiepen in astrologie, tantra of de maancyclus.”
In de video zien we een vrouw op haar kamer een online training van Happinez starten. “Door een licht-transitie reist ze naar een andere dimensie. Hier zit ze kalm in kleermakerszit, gereed om haar meditatie te starten. Via een double dolly-techniek zweeft de hoofdpersoon zeven meter door de ruimte.” Hiermee moet worden gevisualiseerd dat ze in een hogere staat van bewustzijn komt. “Een bijzondere reis volgt waarbij zij alle lessen die ze heeft geleerd in de trainingen zelf ervaart.”
Oordeel
Dit is nou een typisch voorbeeld van een commercial waarvan ik duidelijk niet de doelgroep ben. Des te geïnteresseerder kijk ik vaak naar zulke campagnes, want ik wil dan doorgronden op welke manier ze de doelgroep aanspreken. Dat is hier vrij eenvoudig: dit is een commercial die je moet voelen/beleven. Past dat bij je, dan is de kans al groter dat je tot de doelgroep behoort. Vind je het niks, dan zijn de online trainingen van Happinez niet voor jou bedoeld. Prima selectiemethode, toch?
Een commercial zonder copy, die zie je niet zo vaak
Een commercial zonder copy, die zie je toch niet zo heel vaak. In dit geval is de enige tekst ‘Happinez online trainingen’ en aan het begin de url die de hoofdpersoon intikt. Dat vind ik wel écht sterk hoor, dat je alleen daarmee de boodschap kunt overbrengen. Want voor de rest is de commercial vooral een visueel feestje. Je ziet en hoort van alles, waarbij ik moet zeggen dat ik het een goede combinatie vind van concrete dingen die je tijdens de trainingen leert en emotiebeelden die sfeerverhogend en richtinggevend werken.
Gek is dat, na de eerste keer kijken was ik best afwijzend (je weet wel: zweverige commercial, totaal niet mijn ding), maar terwijl ik hem analyseer kan ik allerlei goede punten aanstippen. Er zijn ook vast dingen die niet goed zijn aan de commercial, want je kunt nooit elke training erin verwerken en niet elke subdoelgroep tevreden stellen. Maar alles bij elkaar vind ik toch dat ze er iets moois van gemaakt hebben met deze campagne.