ReclameReview: nieuwe commercials van Yellowbrick zijn echt grappig

8 september 2021, 13:05

In de nieuwe campagne van Yellowbrick draait het alleen nog maar om de klik. Van een klik hebben met de betrouwbare parkeerapplicatie tot het met één klik gemakkelijk mobiel parkeren. Vandaar de nieuwe pay-off ‘Parkeer. Klik. Yellowbrick.’

Credits

Bureau: Vigics x L.O.V.E.

Producer: Dwight Groot, Sophie Victorine

Creatie: Patrick van Haperen (CD), Raphael Kamp, Joost Biesheuvel

Strategie: Patrick van Haperen (CD), Raphael Kamp

Regisseur: Joost Biesheuvel

DOP: Tobias Smeets

1st AC: Nina de Costa

2nd AC Pepijn Nuiten

Editing: Demi Wesselo

Compositie: Joost Biesheuvel

Motion design: David Velt

Fotografie: Tom van Huisstede

Styling: Imre van Schooneveld

Visagie: Michela de Simone

Verantwoordelijk bij Yellowbrick: Jeffrey Wolvekamp, Hessel Zwier, Shandro van Taunay, Bartek Bezemer

Doelstelling

Yellowbrick neerzetten als dé flexibele parkeerapp.

Uitwerking

Volgens Hessel Zwier, CRM-marketeer bij Yellowbrick sluit de nieuwe Parkeer, Klik, Yellowbrick-positionering in tekst en beeld “naadloos aan bij onze kernwaarden.” In een eerste reeks commercials, geregisseerd door Joost Biesheuvel, ziet men zakelijke en particuliere gebruikers van de parkeerapplicatie, die niet altijd een klik hebben met de manier waarop hun dag verloopt. Maar wél met Yellowbrick.

Naast de reeks commercials is de campagne doorvertaald in verschillende contentproducties, van fotografie tot online social advertenties.

Oordeel

Mijn vooroordeel voordat ik ook nog maar een seconde van de commercials had gezien, was: “Dit is toch een veel te saai product om aansprekend te maken met een campagne?”. Gelukkig bewijst Vigics x L.O.V.E. mijn ongelijk, want je kunt er dus zéker wel iets grappigs van maken terwijl het ook nog eens de communicatieboodschap overbrengt. In drie heel verschillende situaties zien we hier dat Yellowbrick de flexibele parkeerapp is voor iedereen. Met drie verschillende emoties, maar wel met de app als constante factor. Wat natuurlijk ook precies de bedoeling is: de makers willen dat je de app standaard gebruikt, zonder er echt over na te hoeven denken.

‘Parkeer. Klik. Yellowbrick.’ is de ideale manier om te werken aan de naamsbekendheid

Ik kan me voorstellen dat de naam Yellowbrick een nadeel is ten opzichte van concurrent Parkmobile, waarbij de naam al precies zegt wat het is. Geen idee wat de respectievelijke marktaandelen zijn overigens. Maar een conceptueel ingestoken campagne als ‘Parkeer. Klik. Yellowbrick.’ is de ideale manier om te werken aan de naamsbekendheid en bekendheid met de mogelijkheden van de app.

Qua grappigheid scoort de commercial met de kinderen uiteraard het hoogst. De commercial met de schilder laat vooral flexibiliteit in het werk zien en niet zozeer in de app. Tot slot de vader en dochter, die voor een hartverwarmende commercial zorgen. Daarmee is wel aangetoond dat het concept goed toepasbaar is. En met die praktische pay-off, inclusief een klein rijmpje, kunnen ze volgens mij ook nog jaren door.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!