ReclameReview: nieuwe commercials van Yellowbrick zijn echt grappig
In de nieuwe campagne van Yellowbrick draait het alleen nog maar om de klik. Van een klik hebben met de betrouwbare parkeerapplicatie tot het met één klik gemakkelijk mobiel parkeren. Vandaar de nieuwe pay-off ‘Parkeer. Klik. Yellowbrick.’
Credits
Bureau: Vigics x L.O.V.E.
Producer: Dwight Groot, Sophie Victorine
Creatie: Patrick van Haperen (CD), Raphael Kamp, Joost Biesheuvel
Strategie: Patrick van Haperen (CD), Raphael Kamp
Regisseur: Joost Biesheuvel
DOP: Tobias Smeets
1st AC: Nina de Costa
2nd AC Pepijn Nuiten
Editing: Demi Wesselo
Compositie: Joost Biesheuvel
Motion design: David Velt
Fotografie: Tom van Huisstede
Styling: Imre van Schooneveld
Visagie: Michela de Simone
Verantwoordelijk bij Yellowbrick: Jeffrey Wolvekamp, Hessel Zwier, Shandro van Taunay, Bartek Bezemer
Doelstelling
Yellowbrick neerzetten als dé flexibele parkeerapp.
Uitwerking
Volgens Hessel Zwier, CRM-marketeer bij Yellowbrick sluit de nieuwe Parkeer, Klik, Yellowbrick-positionering in tekst en beeld “naadloos aan bij onze kernwaarden.” In een eerste reeks commercials, geregisseerd door Joost Biesheuvel, ziet men zakelijke en particuliere gebruikers van de parkeerapplicatie, die niet altijd een klik hebben met de manier waarop hun dag verloopt. Maar wél met Yellowbrick.
Naast de reeks commercials is de campagne doorvertaald in verschillende contentproducties, van fotografie tot online social advertenties.
Oordeel
Mijn vooroordeel voordat ik ook nog maar een seconde van de commercials had gezien, was: “Dit is toch een veel te saai product om aansprekend te maken met een campagne?”. Gelukkig bewijst Vigics x L.O.V.E. mijn ongelijk, want je kunt er dus zéker wel iets grappigs van maken terwijl het ook nog eens de communicatieboodschap overbrengt. In drie heel verschillende situaties zien we hier dat Yellowbrick de flexibele parkeerapp is voor iedereen. Met drie verschillende emoties, maar wel met de app als constante factor. Wat natuurlijk ook precies de bedoeling is: de makers willen dat je de app standaard gebruikt, zonder er echt over na te hoeven denken.
‘Parkeer. Klik. Yellowbrick.’ is de ideale manier om te werken aan de naamsbekendheid
Ik kan me voorstellen dat de naam Yellowbrick een nadeel is ten opzichte van concurrent Parkmobile, waarbij de naam al precies zegt wat het is. Geen idee wat de respectievelijke marktaandelen zijn overigens. Maar een conceptueel ingestoken campagne als ‘Parkeer. Klik. Yellowbrick.’ is de ideale manier om te werken aan de naamsbekendheid en bekendheid met de mogelijkheden van de app.
Qua grappigheid scoort de commercial met de kinderen uiteraard het hoogst. De commercial met de schilder laat vooral flexibiliteit in het werk zien en niet zozeer in de app. Tot slot de vader en dochter, die voor een hartverwarmende commercial zorgen. Daarmee is wel aangetoond dat het concept goed toepasbaar is. En met die praktische pay-off, inclusief een klein rijmpje, kunnen ze volgens mij ook nog jaren door.