Zes grote gaten in je mkb-website die je kunt dichten

Zes grote gaten in je mkb-website die je kunt dichten
, Marco Bouman

Optimaliseren van je website is als gaten dichten. Zorgen dat je zakelijke website in al zijn (marketing)facetten klaar is om te fungeren als een online accountmanager. Daarover gaat dit artikel. Over hoe je als mkb-bedrijf je website sterk kunt verbeteren, zodat je er meer aanvragen, leads en klanten kunt verwachten.

Veel mkb-websites zijn zo lek als een mandje! Want er slaagt er geen één in om een conversiepercentage van 100 procent te realiseren. En dit kan en hoeft ook niet. Weet dat het gemiddelde conversiepercentage schommelt rond de 1 procent... Maar een goed geoptimaliseerde website scoort veel beter dan het gemiddelde. Dit kan soms factor 2-4 schelen!

Van website naar digitale accountmanager

Dit artikel gaat over gaten dichten, ofwel in vaktermen ‘conversie-optimalisatie voor mkb-websites’. Hoe minder gaten, hoe effectiever je website is.

Conversie optimaliseren is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw organisatie iets oplevert. Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers (website) te halen door het dichten van online marketinggaten. Een conversie (nog een definitie) is een gewenste actie die bezoekers op jouw website/in jouw webshop doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

-    Een offerteaanvraag
-    Een (eerste) bestelling
-    Een telefoontje
-    Een aanmelding op een programma
-    Een inschrijving op een nieuwsbrief
-    Etc. (het realiseren van een online doel)

Conversie-optimalisatie – gaten dichten

Conversie-optimalisatie is dus het streven om meer uit je websitebezoekers te halen. Dit heeft niets te maken met meer bezoekers genereren, maar met juist meer aanvragen / orders uit hetzelfde aantal bezoekers halen. En daar liggen vaak grote kansen voor het mkb.

Zodra je met conversie-optimalisatie start, is het goed om in Google Analytics de gemiddelde sessieduur en het bounce-percentage goed in de gaten te houden. Door het dichten van gaten/conversie optimalisatie, stijgt de gemiddelde sessieduur en daalt het bounce-percentage. Deze twee subconversie-kengetallen hebben invloed op het uiteindelijke resultaat, op de uiteindelijke conversie.

Hier zes veelvoorkomende mkb-websitegaten:

Gat 1: Bezoekers van slechte kwaliteit

Veel mkb-websites hebben wellicht aardig wat bezoekers, maar hoe kwalitatief zijn ze? Veel bedrijven werken met affiliate marketing of zetten snel een Google Ads-campagne in elkaar en werken veel met display ads, maar wie komt daar op af? En wat doen deze bezoekers echt? Niets.

Slechtekwaliteitsbezoekers is een veelvoorkomend gat. Lagekwaliteitsbezoekers zorgen voor weinig echte harde online resultaten. Ze bouncen snel en hebben een lage sessieduur.

Verkeerskanalen

Er zijn vele kanalen om bezoekers te trekken: Google Ads, social media, affiliate marketing, gericht adverteren, via de nieuwsbrief et cetera. Allemaal mooie kanalen, maar het blijkt dat (nieuwe) bezoekers die binnenkomen via zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn. En dit kanaal kan bijna vaak behoorlijk opgerekt worden.

Bezoekers die binnenkomen via zoekmachines zijn vaak het meest kwalitatief

Hier de meest voorkomende traffickanalen in volgorde van kwaliteit (1 = kwalitatief, 7 = minst kwalitatief). (Dit kan overigens per domein verschillen, dit is een gemiddelde.)

  1. Google organisch
  2. Google Ads
  3. Nieuwsbrieven (kan kwalitatiever zijn, als het gaat om een speciale aanbieding)
  4. Verwijzende websites (kan ook lager staan, afhankelijk van de verwijzers)
  5. Social media (qua opbouwen naamsbekendheid is dit prima, maar wanneer ik puur kijk naar conversie, draagt dit kanaal vaak weinig bij)
  6. Display ads (onderdeel van Google Ads, adverteren via display-advertenties)
  7. Affiliate marketing

Gat 2: Ontbreken wervingskracht

Veel mkb-websites maken de klassieke fout om veel over zichzelf en over hun aanbod te praten/schrijven. Dat is tot op zekere hoogte goed, maar een effectieve website is vooral geschreven vanuit het perspectief van de bezoeker/klant. Met welk dilemma worstelt hij/zij, wat is het resultaat van jouw aanbod (niet de inhoud, maar het resultaat): verkoop gaten, geen boren. Het is zeer belangrijk om je website in het conversieperspectief te plaatsen.

Probeer herkenning te kweken, zodat je teksten ervoor zorgen dat een nieuwe bezoeker een goed gevoel bij jouw website krijgt. En... schrijven is niet voor iedereen weggelegd, maar er zijn voldoende specialisten die dit heel goed kunnen. Door wervingskracht (online verleiden) te implementeren, dicht je dit gat.

Gat 3: Geen/weinig positionering

Coolblue of bol.com kent iedereen. Maar mkb-websites niet. Vaak is het zo dat 80 procent of meer van de bezoekers een nieuwe bezoeker is.

Coolblue of bol.com kent iedereen. Maar mkb-websites niet

Die komen dus op een voor hun nieuwe website. Waar ben ik? Wat kan ik hier verwachten? Kan ik hier vinden wat ik zoek? Waarom zou ik hier überhaupt blijven? Dit zijn vragen waar men mee loopt…

Een belangrijk onderdeel van conversie-optimalisatie is positionering. Dit betekent dat het erg belangrijk is om de aard van je website helder te maken. Dat de antwoorden op de vragen van zojuist direct helder zijn! Dat men er niet naar op zoek hoeft. Maak dit helder, het liefst op een prominente plek op jouw website (zichtbaar op iedere pagina), bijvoorbeeld in de websiteheader! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie houtsnijdende USP’s (unique selling points). Meestal hanteer ik er een stuk of vier. Geen generieke (goede service, laag uurtarief), maar op maat, precies passend bij jou als mkb-bedrijf.

Ook kun je deze USP’s en overige positionering goed integreren in de teksten, in je mailhandtekening, in je footer, in promotieblokken et cetera. Inzetten op positionering is het dichten van weer een gat.

Gat 4: Ontbreken van conversiepaden

Zorg ervoor dat potentiële klanten/nieuwe bezoekers makkelijk door je website gaan. Dat er voldoende interne linkjes staan (naar je specialiteiten, je aanbod, je blog, zoekwoordpagina’s), zodat dit helder is (interne links zijn ook goed vanuit SEO-oogpunt).

Vaak gebruiken we mooie CTA’s, vaak opvallend en onderaan de pagina, die je bezoeker uitnodigen om erop te klikken. Bijvoorbeeld:

  • Vraag nu een offerte aan.
  • Bestel nu.
  • Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
  • Maak een terugbelafspraak.

Richt conversiepaden in en dicht weer een lek.

Gat 5: Gierigheid

Klinkt wellicht een beetje raar, maar een hele goede manier om nieuwe bezoekers ‘op te warmen’ is geven. Onvoorwaardelijk geven. Ik heb geleerd dat wat je geeft, je terugkrijgt. Dit zou je ook zo kunnen zien binnen websiteverband.

Wanneer je wat weggeeft, geef je de bezoeker de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis met jullie bedrijf/website te maken. Er gebeurt wat, een bezoeker doet wat. Wellicht nog niet de hoofdprijs, bijvoorbeeld een offerteaanvraag, maar hij neemt de moeite om wat te doen.

Voorbeelden

  • Gratis e-book
  • Mooie whitepaper
  • Gratis telefonisch adviesgesprek
  • Gratis exemplaar van een waardevol rapport
  • Gratis scan

Het belangrijkste is dat wat je geeft naadloos aansluit bij wat je op je website aanbiedt.

Gat 6: De basis niet voor elkaar

Los van de creatie van een mooie eerste indruk van je website (bij nieuwe bezoekers) is het zaak om mogelijke drempels zo veel mogelijk weg te halen. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende basislekken (drempels):

  • Laadsnelheid: dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle blog doet het beter in de zoekresultaten van de zoekmachine.
  • Te lange alinea’s: online lezen gebeurt veel vluchtiger. Zijn alinea’s te lang of is je contentkolom te breed, dan haakt men sneller af. Bezoekers willen graag kunnen scannen.
  • Gebruik H2-kopjes: maak je pagina’s leesbaar met voldoende (H2) kopjes, ook zeer goed voor SEO-doeleinden.
  • Actueel: wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
  • Slordig design: wanneer je inzet op conversie-optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design. Wees vooral rustig met diverse kleurencombinaties en zorg voor een strak design.
  • Te commercieel: kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten, dit kan zeker op nieuwe bezoekers erg agressief overkomen.
  • Transparantie: veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken. Het is handig om KvK, btw, adresgegevens, telefoonnummer et cetera duidelijk op de website te hebben.

Ook gaten dichten?

Als het lukt om de grootste gaten te dichten, dan wordt je website aantrekkelijker en effectiever. Als er nu bijvoorbeeld één aanvraag op de 200 bezoekers binnenkomt… dan kunnen dat er zo drie of vier worden op dezelfde hoeveelheid bezoekers.

Bovenstaande zes ‘gaten’ zijn de meest voorkomende gaten, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Wees je ervan bewust wat het optimaliseren van je website kan betekenen.

Dit artikel ging puur over gaten dichten / conversie optimalisatie. Want zodra dit gedaan is, is het een kwestie van meer kwalitatieve traffic naar je website krijgen. Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad!

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Sterk artikel!

    Toch vraag me af of je bij de rangschikking van de kanalen naar belangrijkheid ook gekeken hebt naar 'assisted conversions' of alleen naar de last cookie.

    Dan denk ik namelijk dat social media een stuk hoger komt dan de vijfde plek, omdat de betrokkenheid bij die bezoekers naar jouw bedrijf erg hoog is. Ze komen dan waarschijnlijk weer terug door op de bedrijfsnaam te zoeken, klikken (organic of Google Ads) en converteren alsnog.

    geplaatst op
  • Hallo Rene,

    Dank voor je reactie en compliment, goede vraag. Ik beheer aardig wat Google Analytics accounts en heb er erg veel beheerd. De meeste staan ingesteld op last cookie, maar niet allemaal. Wat ook meetelt is de branche waarin men actief is.

    Zo heb ik een paar klanten die in de reisbranche zitten, daar is zichtbaar dat social media veel kwalitatiever is dan bijvoorbeeld in een B2B omgeving. Dus mijn lijstje is zeker niet wetenschappelijk onderzocht, maar gebaseerd op mijn ervaring door de jaren heen.

    Het gaat er uiteindelijk om dat je als bedrijf die verkeerskanalen kiest die het meet kwalitatief zijn. Organisch is dat bijna altijd, maar social media kan dan zo maar op een 2e plek komen.

    Groetjes,
    Marco Bouman

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.