Aanbieders en vergelijkers vechten om positie in Google

Aanbieders en vergelijkers vechten om positie in Google

image

Steeds meer mensen starten hun aankoopproces op internet (zie o.a.  Klantgedrag in de multichannel wereld). Zoeken naar achter-grondinformatie, vergelijken van prijzen en ‘luisteren’ naar de mening van andere kopers. Meestal start deze zoektocht bij zoekmachines en in Nederland is dat vooral Google.

Ruben Timmerman heeft op Frankwatching een interessante analyse gedaan voor de positionering in Google van een aantal aanbieders (originele aanbieders van diensten en producten) en vergelijkers in verschillende branches. Niet helemaal verrassend blijkt dat vergelijkers steeds vaker een hogere positie in Google te hebben dan de aanbieders zelf.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • ..toch zou ik graag zien dat er een optie "uitschakelen vergelijkers" in google komt.. probeer maar eens een tel. nr of uberhaupt een website van een bepaald bedrijf te vinden.. vaak een onmogelijke taak door alle vergelijkers.. ik vind niet dat de aanbieder hier in verzuim is maar de zoekmachine...

    zelfde probleem doet zich voor bij producten.. zoek bv maar eens naar een bepaald type autovelg of gsm... de eerste tientallen pagina's zitten vol advertenties van marktplaatsen die veelal ook nog eens verlopen zijn.. ook hier zou het prettig zijn om de marktplaatsen uit te sluiten..

    mede daardoor zie ik mezelf steeds vaker gebruik maken van msn-search.. zeker met het zoekveld in de beta IE7.. of het nu gaat om producten of om afbeeldingen.. je krijgt wel minder resultaten maar over het algemeen wel relevanter..

    geplaatst op
  • Thanks Marco, inderdaad is het niet zo heel verrassed :) Wat in dat opzicht erg aardig is om te zien, is dat in sommige sectoren de aanbieders hun achterstand proberen goed te maken door meer advertenties in te kopen.

    Dit is natuurlijk veel duurder dan optimaliseren (in the long run), maar is makkelijker te verkopen aan je baas. Je investeert een exact bedrag, en je kan heel nauwkeurig zien wat je ervoor terug krijgt. Optimalisatie is ingewikkelder, dus de meeste marketeers van aanbiedingen wagen zich er niet aan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.