Aantal backlinks maat voor succes campagne?
Vanmorgen viel de nieuwe MarketingTribune in de bus en als ik moet kiezen tussen de ochtendkrant en een vakblad, dan gaat mijn voorkeur naar het vakblad. Leuk om te lezen dat Fred Sengers, hoofdredacteur MarktingTribune, nog steeds lol heeft in het bloggen op Marketingpulse.nl. Ook het dossier over mediaplanning is zeker de moeite waard. Mijn aandacht ging dit keer naar het artikel ‘Een lekker nummertje’ van Friso Liesker over een recente campagne van de Postbank.
Het betrof een virale marketingcampagne gericht op jongeren in de leeftijd van 12 tot 22 jaar met als doel merkbeleving (positioneren als innovatieve bank die leuke dingen doet). De opzet was deze doelgroep te verleiden een lied te zingen bij de karaokemachine op de Postbanksite (en het resultaat door te sturen naar vrienden). Om de doelgroep te bereiken werden banners geplaatst op MSN Messenger, CU2 en aandacht op radiozender Juice FM.
De karaoke-site is uiteindelijk bezocht door 294.000 bezoekers en zo’n 56.000 deelnemers hebben ook daadwerkelijk een lied ingezongen en doorgestuurd. Volgens de Postbank is er op talloze weblogs en webfora zoals Retecool en Fokforum positief over de actie gesproken. Het aantal backlinks [links die vanuit een externe site zijn doorgelinkt naar de karaokemachine, red.] bedroeg meer dan honderd.
Het succes van een campagne is mede te meten aan het aantal backlinks. Het is maar dat u het weet!
Marco,
Klopt, maar een link van de Postbank site zelf kan voldoende zijn gezien de kracht (trust ranking en page ranking) van postbank.nl
Ik moet user name/password invoeren bij Postbank Karaoke voordat ik iets zie (en die heb ik niet). Iets raars aan de hand? Einde actie? Of heb ik iets fout gedaan?
Zag het ook Erwin, aktie is inderdaad afgelopen en ik denk dat ze het slot er op hebben gezet.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!