A/B-tests: verhoog je conversie op basis van deze 5 cases

27 januari 2016, 09:00

Conversie verhogen is even belangrijk als tijd (en geld) investeren in meer relevante bezoekers. Beide zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. In dit artikel wil ik een aantal voorbeelden laten zien van succesvolle A/B-tests. In 2015 is er, gelukkig, weer veel getest en veel van die cases kunnen relevant zijn voor jouw situatie. Het betreft dus inspiratie, dus neem de winnaar van de geteste variant niet zomaar over: voor jouw bezoekers en jouw website kan de winnaar zomaar een andere variant zijn namelijk.

Om tot goede A/B test hypotheses te komen zijn er diverse opties; het analyseren van data, gezond verstand gebruiken (niet te onderschatten), usability-onderzoek en inspiratie van andere testen. Dat laatste staat hier dus centraal.

Case 1. Secret escapes

Deze website biedt luxe overnachtingen met hoge kortingen. Het eerste (en geteste) conversiepunt is dat men hun e-mailadres achterlaat. In de test hebben ze zich gericht op AdWords-verkeer dat woorden als ‘spa’ en ‘luxery’ gebruikte in hun zoekopdracht. Deze werden in de URL meegenomen en met behulp van testing tool Optimizely dynamisch ingeladen in de advertentietekst. Om dit kracht bij te zetten is eveneens de achtergrond afbeelding aangepast.

De winnaar

Variant A. (32,6 procent conversiewinst ten opzichte van variant B)

Inspiratie

Bekijk waar relevantie gewonnen kan worden! Dynamisch inladen van teksten is mogelijk lastig, omdat je in AdWords wellicht al meerdere ad-groups hebt met een andere focus kan je deze makkelijk op andere landingspagina’s laten landen. Uiteraard zijn op die landingspagina’s de relevante woorden uit de zoekopdracht (en advertentie) terug te vinden.

Case 2. FindSomeone

De datingsite FindSomeone uit Nieuw Zeeland heeft gratis en betaalde leden. Eén van de doelstellingen is om gratis leden over te halen een betaald abonnement te nemen en te laten kiezen uit de drie pakketten die ze daarvoor aanbieden. De hypothese was niet om iets in een pakket te wijzigen, maar om afleiding te verminderen en de sidebar weg te laten.

De winnaar

Variant B. (45,5 procent conversiewinst ten opzichte van variant A)

Inspiratie

Veel websites zien dat afleiding verminderen zorgt voor meer conversie. Dit is zeker het testen waard. FindSomeone zag zelfs 45,5 procent meer conversie ten opzichte van de variant met sidebar! Andere partijen, zoals Amazon doen dit al tijden. Stop maar eens een product in je winkelwagen en ga verder met afrekenen. Steeds meer zaken vallen dan weg. Indien je het nog niet getest hebt: neem afleiding verminderen in 2016 zeker mee in je testkalender.

Case 3. Windward Studios

Windward biedt de mogelijkheid om een gratis trial te downloaden voor hun AutoTag-applicatie. Ze hebben een basale test gedaan door hun rechts uitgelijnde formulier links uit te lijnen. Niets spannends, zo lijkt het.

De winnaar

Variant A. (30,8 procent conversiewinst ten opzichte van variant B)

Inspiratie

Deze conversiewinst is te verklaren, omdat men vaak linksboven op een pagina begint te kijken en het oog dan naar rechts of beneden gericht wordt. Vele eye-trackingstudies laten dit gebruikersgedrag op websites en zoekmachines zien.

Daarbij is rechts ook vaak de positie van banners op blogs en andere websites met advertentieruimte. Hier kan bannerblindheid optreden. De conversiewinst is hier zeer fors door een simpele handeling. Neem de positie van formulieren of buttons dus niet voor wat het is, maar test het.

Case 4. Fairfax Media

Fairfax Media en een van de grootste mediabedrijven in Australië. Ze bieden onder andere dagbladen en online content aan. Op twee van hun websites (The Sydney Morning Herald en The Age) hebben ze getest wat de invloed is van een sticky social sharing onderaan de pagina op de mobiele website. Een conversie is gemeten als een gedeeld bericht via sociale media of e-mail. Dit zorgt immers voor meer bereik en meer bezoekers, wat goed is voor hun adverteerders.

De winnaar

Variant B. (241 procent conversiewinst ten opzichte van variant A)

Inspiratie

Fairfax Media wilde weten of een sticky social sharing-optie onderaan de pagina zorgde voor meer bereik. Het bereik werd bijzonder veel vergroot door de social sharing opties in beeld te houden! Helaas is niet gedeeld of dit impact heeft op de kwaliteit van het bezoek.

Case 5. WomanWithin

De Amerikaanse grotere maten vrouwenkledingwebsite WomanWithin wil graag aanbiedingen per e-mail sturen naar klanten. Standaard hebben ze daarom op de registratiepagina het vinkje bij de e-mail sign-up aan staan. In zeer veel gevallen werd het vinkje echter weggehaald.

WomanWithin bedacht dat bij het wegklikken een actieve melding met een boodschap zou helpen om die actie te verminderen. De aangepaste variant zorgt dat de melding “You’re going to miss out on GREAT DEALS” verschijnt wanneer iemand het vinkje weghaalt.

De winnaar

Variant A. (241 procent conversiewinst ten opzichte van variant B)

Inspiratie

Toestemming wordt vaak gevraagd voor e-mails waarbij de eerste gedachte vaak ‘spam’ is. Dus wordt het vinkje weggehaald. Wanneer je een lange toelichting geeft, wordt die vaak niet gelezen en zorgt het voor wantrouwen. De actieve melding dat er fantastische aanbiedingen in je e-mailbox verschijnen, zorgt er schijnbaar voor dat men in zeer veel gevallen hun besluit heroverweegt en het vinkje terugplaatst. Een fantastisch resultaat om e-mailinschrijvingen te realiseren en wanneer dat ook het doel van jouw bedrijf is, een hele mooie A/B test.

Nu zelf testen

Hopelijk bieden de vijf interessante testen uit 2015 inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Verkijk je echter niet op de conversiewinst. Bovenstaande gepubliceerde gevallen haalden zéér hoge conversiewinsten. Wanneer je enkele procenten conversiewinst haalt, zou dat al voor tevredenheid moeten zorgen (maar test zeker door!).

Eddie Borgers is co-founder van online marketing bureau Pure Internet Marketing en sinds 2007 actief in online marketing. Voordat Eddie full-time aan de slag ging voor Pure, werkte hij bij de NKVK in België. Daar werd hij al snel verantwoordelijk voor online marketing. Eenmaal terug in Nederland werkte hij als Senior Online Marketing Consultant en daarna als Channel Manager Online.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!