Abonnement op actuele marketingkennis
We naderen het eind van 2020, mooi moment om je eigen opleidingsplannen tegen het licht te houden
De zes vaakst genoemde onderdelen waarop marketeers zich wíllen ontwikkelen zijn best opmerkelijk: Strategie en innovatie wordt het meest genoemd, gevolgd door marketing automation, contentmarketing en een gedeelde vierde plek voor customer journey, B2B marketing en neuro & gedrag. Ziedaar dus ook de terreinen waarop in 2021 nieuwe of extra masterclasses en workshops zullen worden ontwikkeld.
Dit najaar verrichtte NIMA samen met onderzoeksbureau DVJ Insights en DPG Media onderzoek onder marketeers naar ontwikkelingen, trends en verwachtingen in de beroepsgroep. Omdat NIMA een beroepsvereniging is, zijn in de vragenlijst ook een aantal punten meegenomen die specifiek uitvragen waar de ontwikkelbehoefte van professionals in het vak momenteel ligt. En of ze daarbij trouwens op steun mogen rekenen van hun werkgevers, voor zover er sprake is van een werkgever uiteraard.
Seminars en congressen
Dat laatste – steun – blijkt bij ongeveer eenderde het geval via een vast opleidingsbudget, de rest heeft dat niet of – ook zorgwekkend – weet het niet. Vraag het eens na, zou je zeggen. Werkgevers lopen er niet altijd mee te zwaaien, maar er is vaak veel meer mogelijk dan gedacht, óók voor de flexibele schil. Een ruime meerderheid van de werkgevers heeft het opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd. Je kunt ook een deel van je eventuele ontslagvergoeding omzetten in een opleidingsbudget. Er wordt relatief veel geschoold, bijgeschoold of omgeschoold in het marketingvak, maar dat gaat niet altijd formeel via opleidingen en klasjes. Liefst 86 procent – zo haalden we uit het onderzoek – houdt haar of zijn vak bij door artikelen te lezen en vakmedia in de gaten te houden. Op zich mooi nieuws voor de bloggers op deze site natuurlijk. Ook bijeenkomsten als seminars en congressen staan redelijk hoog op de agenda. Precies tweederde van de ondervraagden – bezoekers van Marketingfacts, NIMA-leden en marketingprofessionals uit het netwerk van DVJ en DPG – laat weten via dergelijke groepbijeenkomsten te werken aan het vergroten van kennis.
Permanente educatie lijkt een beetje aan het beroep gebonden te zijn, wat niet verbazingwekkend is omdat het vak bovengemiddeld veeleisend is waar het draait om actuele kennis. Die verschaft dan ook concurrentievoordeel. Slechts één op de drie marketeers geeft dus aan dat men opleidingsbudget bezit, wat gemiddeld gezien terecht komt op ongeveer 2.500 euro. Een groot deel van de marketeers bezitten geen budget of is niet van toepassing bij hen. We werken nog aan een artikel waarin we je door de belangrijkste resultaten van dat volledige onderzoek praten.
In theorie zou je bij wijze van spreken non-stop in de klas kunnen zitten
Precies rond deze tijd van het jaar begint NIMA met z’n jaarlijkse campagne om meer marketeers aan een passe partout te krijgen voor z’n ruim 130 verschillende classes. Die korte opleidingen zijn in feite een soort plug inns voor professionals in het vak die zich willen verdiepen in een deel van het vak of een vaardigheid willen aanscherpen die relevant kan zijn voor het uitoefenen van een functie. Workshops, vaardigheidstrainingen, mastercourses over de meest uiteenlopende (deel)gebieden van het vak. Van een bijvoorbeeld een dag conversation design tot maximaal vijf avonden blokken op de laatste inns en outs van digital marketing. Dat passe partout geeft toegang tot bijna het hele jaarprogramma voor een periode van een jaar. In theorie zou je bij wijze van spreken non stop in de klas kunnen zitten, maar we slijten ‘m vooral aan mensen die zich oriënteren op een nieuwe baan of op mensen voor wie een hoop gaat veranderen in de baan die ze hebben, of dat nou in dienstverband is of als zzp’er.
Meer weten over het Passe Partout voor het volledige programma classes van NIMA, klik hier voor meer informatie. Een overzicht van (een deel van de) 130 korte NIMA-classes vind je hier
Inmiddels wéten we dat voor een groot aantal marketeers een hoop verandert aan hun werkzaamheden als gevolg van de wereldcrisis, dus we geven ‘m graag ter overweging: Een vol jaar permanente educatie met een soort snackbar aan keuzemogelijkheden om meer of betere aansluiting te vinden op onderdelen van het vak óf om een deep dive te nemen in specialisaties die ertoe doen. Perfect om je eigen propositie aan te scherpen als je zzp’er bent die nieuwe markten zoekt, maar natuurlijk ook een ultieme secundaire arbeidsvoorwaarde om ter sprake te brengen bij de aanstaande eindejaars-functioneringsgesprekken. Dat balletje hebben we weleens eerder opgegooid: Om goede mensen vast te houden is het een van de best gewaardeerde argumenten in een onderhandeling (‘we investeren in je’) en vanaf de andere kant van de tafel geredeneerd is het één van de beste argumenten om fusies, overnames en reorganisaties te overleven (‘ik investeer in mezelf’). Ben je dus werkzaam in de marketing, communicatie en/of sales en wil je blijven ontwikkelen in je vak? Voor 1.750 euro mag je een jaar lang onbeperkt deelnemen aan NIMA Classes & Events. Bij deelname aan 4 masterclasses heb je je investering er al uit. Je koopt dus een soort abonnement op actuele marketingkennis.
‘Strategie en innovatie’ wordt het meest genoemd, gevolgd door marketing automation
Het programma wordt uiteraard voortdurend ververst. We naderen het eind van 2020, mooi moment om je eigen opleidingsplannen tegen het licht te houden. Nog even terugkerend naar het onderzoek: De zes vaakst genoemde onderdelen waarop marketeers zich (kennelijk) wíllen ontwikkelen zijn best opmerkelijk: Strategie en innovatie wordt het meest genoemd, gevolgd door marketing automation, contentmarketing en een gedeelde vierde plek voor customer journey, B2B marketing en neuro & gedrag. Ziedaar dus ook de terreinen waarop in 2021 nieuwe of extra masterclasses en workshops zullen worden ontwikkeld. Voor Marketingfacts en het aanstaande Marketingfacts Jaarboek geldt ook dat we daar ook onze focus leggen, al moet ik zeggen dat het ook redelijk overeenkomt met de terreinen waar we het in het afgelopen jaren al zoeken. Helemaal verassend is het rijtje niet, maar ik vind zelf de afgetekende nummer één wel opmerkelijk: Innovatie en strategie. Dat kán erop wijzen dat respondenten zoeken naar de fundamenten van marketingbeleid en inspiratie voor vernieuwing.
Always in beta
Dát afgezet tegen het gegeven dat vakmedia kennelijk een belangrijke rol spelen bij het up to speed houden van de marketeer met de poten in de spreekwoordelijke modder maakt het werken voor het mooiste marketingblog natuurlijk wel mooier dan ooit. Anderzijds: always in beta dus bijf doorkomen met uithoeken die we niet of onvoldoende in het daglicht zetten en mocht je een suggestie hebben voor de collega’s van het NIMA-programma aan klasjes: Laat het vooral weten. De grote opleidingen en examens NIMA A, B, en C veranderen langzaam (maar dan heb je het over opleidingen van maanden), de plug inn-opleidinkjes in de vorm van mastercourses, vaardigheidstrainingen en workshops worden voortdurend bijgeprikt en aangescherpt. Het programma is net zo wendbaar als het vak zelf, wensen en ideeën blijven dus zeer welkom.