Zo achterhaal je de ‘not provided’ zoekwoorden in Analytics

Zo achterhaal je de ‘not provided’ zoekwoorden in Analytics
, Inventus

Weten welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt om op jouw site te komen is waardevol voor SEO-optimalisatie. Als je dan ook nog eens weet welke zoekwoorden succesvol zijn en conversies hebben opgeleverd is dat nog veel waardevoller. Helaas laat Google Analytics dit bij de organische zoekopdrachten niet zien en wordt bij ongeveer 99 procent van de zoekwoorden ‘not provided’ weergegeven. Maar er is nu een mogelijkheid om deze ‘not provided’ zoekwoorden te achterhalen.

Organische zoekwoorden met Keyword Hero

In Google Search Console is natuurlijk wel te zien bij welke zoekopdrachten jouw site is weergegeven en hoeveel klikken er per zoekopdracht zijn geweest. En door Google Search Console en Google Analytics te koppelen is deze data ook zichtbaar in Analytics. Nadeel is alleen dat dit enkel data van de afgelopen 90 dagen is (met de aankomende beta afgelopen 16 maanden) en dat je ook niet ziet welke zoekopdrachten succesvol zijn. Welke organische zoekopdrachten zorgen bij jouw website voor de bestellingen of leads? Dat wil elke online marketeer wel weten. Keyword Hero heeft hier een oplossing voor.

Wat is Keyword Hero en hoe werkt het?

Keyword Hero is een tool gericht op het verstrekken van organische zoekwoorden in Google Analytics zodat de ‘not provided’ zoekwoorden zichtbaar worden. In plaats van 99 procent niet zichtbaar, ga je met Keyword Hero naar maximaal 5 procent niet zichtbaar.

Keyword Hero - Achterhaal not provided zoekwoorden

 

Als Google Analytics technology partner is Keyword Hero ook de enige partij die deze mogelijkheid biedt. Het werkt als volgt. Je koppelt jouw Google Analytics- en Google Search Console-account aan Keyword Hero. Keyword Hero analyseert vervolgens het Google Analytics-account en zoekt naar patronen. Deze patronen worden gekoppeld aan de data die bekend is in Search Console en een hoop externe data zoals Google Trends en Bing Search. Met behulp van machine learning wordt zoekwoorddata vervolgens in een aparte property zichtbaar. Waarom een aparte property en niet je huidige Analytics-property? Simpelweg omdat Keyword Hero niet wil knoeien met data in de originele property. Deze data moet zuiver blijven.

Hoe accuraat is deze oplossing?

Het zichtbaar maken van zoekwoorden gebeurt op basis van schattingen. Zoals Keyword Hero zelf ook aangeeft is bij 50 procent tot 60 procent van de zoekwoorden een 100 procent zekerheid dat dit correct is. Dit betekent dus ook dat het bij 40 procent tot 50 procent niet 100 procent correct is. Je kunt er dus niet klakkeloos vanuit gaan dat de zoekwoorddata die Keyword Hero laat zien ook altijd klopt. Echter garandeert Keyword Hero wel een algehele zekerheid van meer dan 90 procent.

In hoeverre komen zoekwoorden dan overeen met de landingspagina? Gezien het op basis van schattingen gaat, kan dit natuurlijk een mismatch zijn. Na het analyseren van veel zoekwoord data bij diverse klanten moet ik concluderen dat zoekwoorden en landingspagina’s altijd matchen. Ik ben nog nergens tegen gekomen dat het onlogisch is dat een gebruiker met een bepaald zoekwoord op een specifieke landingspagina komt. Mocht dit uit jouw data wel blijken, dan hoor ik het graag!

Keyword Hero instellen

Het instellen van Keyword Hero is vrij eenvoudig. Zo eenvoudig zelfs dat dit hier niet stap voor stap uitgelegd hoeft te worden. Het komt er op neer dat je eerst een account aanmaakt bij Keyword Hero en dit vervolgens koppelt aan je Google Analytics-account. Hierbij kies je vervolgens of je een specifiek doel (bijvoorbeeld 'offerte aanvragen') wilt importeren of e-commercedata. Momenteel kan er maar één doel worden geïmporteerd, maar Keyword Hero geeft aan dat dit er in de toekomst misschien meer worden.

Hierna maak je ook een connectie met je Google Search Console property. Keyword Hero maakt daarna een aparte property binnen jouw Google Analytics account. Binnen 24 uur wordt zoekwoorddata zichtbaar in deze property.

Gratis of betaald plan?

Keyword Hero biedt een gratis versie aan. Logischerwijs is deze gratis versie beperkt in de weergave van zoekwoorden. Zoekwoorddata wordt bij maximaal 25 URL’s weergegeven. Dit is prima voor kleine blogs of om aanvankelijk mee te beginnen. Merk je dat veel zoekwoorddata niet wordt weergegeven? Dan is het tijd voor een upgrade naar een betaald plan.

Keyword Hero - Achterhaal not provided zoekwoorden

Welk plan geschikt is voor jouw site kun je eenvoudig bepalen door op een dag met veel organisch verkeer te bekijken hoeveel verschillende bestemmingspagina’s er zijn bereikt. Op basis van dit aantal kun je kiezen voor één van de betaalde abonnementen van Keyword Hero. Zijn dit bijvoorbeeld 175 pagina’s, dan is het 'Big Hero-plan' tot maximaal 250 URL’s geschikt voor jouw website.

Zoekwoorddata en positie

Niet alleen geeft Keyword Hero de organische zoekwoorden weer, maar deze worden ook gekoppeld aan de positie. Uiteraard is er keywordtrackingsoftware op de markt die dit ook voor jouw website doet, maar deze data krijg je niet in Google Analytics zoals bij Keyword Hero. Zoekwoorddata inclusief positie en inzicht in daaruit voortgekomen conversies. Wat wil je nog meer? Uiteraard biedt dit ook de mogelijkheid om te ontdekken bij welke zoekwoorden verbetering mogelijk is. Input dus voor verdere SEO optimalisatie.

Keyword Hero - Achterhaal not provided zoekwoorden

 

Vertraging in data

Wanneer je de data in de Google Analytics-property van Keyword Hero vergelijkt met de data in de originele property zal je als snel iets opvallen. Data vergeleken over gelijke periodes komt niet overeen. Waar je bijvoorbeeld afgelopen maandag 500 sessies hebt gehad via organisch verkeer vanuit Google, staan er in de Keyword Hero-property een ander aantal sessies. 

Bekijk je echter het aantal sessies op donderdag in de Keyword Hero-property dan zie je hier wel 500 sessies staan. Er zit namelijk een vertraging van drie dagen in de verwerking van de data. Het aantal sessies van vandaag zie je pas over drie dagen terug in de Keyword Hero-property. Gebruik deze property dus niet om het verkeer naar je site te monitoren of om analyses per dag uit te voeren, dit geeft een vertekend beeld. De Keyword Hero-property moet puur worden gezien als een property voor inzicht in zoekwoorddata. Wel iets om rekening mee te houden dus!

Keyword Hero: is het een aanvulling?

Moet je Keyword Hero nu gaan gebruiken? Mijn advies is: ja. Ondanks dat het weergeven van zoekwoorden gebeurt op basis van schattingen en het dus niet 100 procent correct is, geeft het wel inzicht in de zoekwoorden die voor jou belangrijk en converterend zijn.

Deze input kun je vervolgens weer gebruiken om jouw landingspagina’s te updaten en te verbeteren. Ook de mogelijkheid om per zoekwoord de positie weer te geven geeft input bij welke zoekwoorden er verbetering mogelijk is. Daarnaast krijg je dit inzicht al, hetzij beperkt, met het gratis plan. Doe je er vervolgens weinig mee dan is het een gevalletje baat het niet dan schaadt het niet.

Stel Keyword Hero dus in voor jouw website en krijg meer inzicht in de organische zoekopdrachten! 


Delen

0
3


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Hier waren altijd al oplossingen voor. Timing van dit artikel is niet handig, nu er een uitrol plaatsvindt van Search Console waarbij er 16 maanden aan data beschikbaar komt. Gegeven tips zijn dus eigenlijk nu al achterhaald en daarmee lijkt dit artikel dan ook eigenlijk vooral een schaamteloze promotie van Keyword Hero.

    geplaatst op
  • @ TZ: bedankt voor je reactie. Uiteraard waren hier oplossingen voor, in het artikel behandel ik enkel een nieuwe oplossing die nog niet eerder op Marketingfacts was aangehaald. Doel is ook niet om Keyword Hero schaamteloos te promoten, daar heb ik geen enkel belang bij. Doel is om andere geïnteresseerden op de hoogte te brengen van deze oplossing. Wat betreft het Search Console gedeelte ben ik het met je eens dat timing niet optimaal is met de beta die nu wordt uitgerold. Echter zorgt deze beta er (volgensmij) nog steeds niet voor dat je zoekwoord data i.c.m. behaalde doelen ziet, zoals bij Keyword Hero.

    geplaatst op
  • Wat goed, ik kende het nog niet. Ga het eens proberen!

    geplaatst op
  • Interessant! Ik ga me er eens in verdiepen!

    geplaatst op
  • De 'direct/not set' aanduiding bij Direct Traffic in Google Analytics is wat het is: geen direct aanwijsbare referral of attibution.

    Dat wil niet zeggen dat er met machine learning niets uit te halen is. Tot op heden heb ik dit links laten liggen en gericht op beter verklaarbare fenomenen. Maar je artikel motiveert me om dit toch te doen dus dankjewel Jorrit.

    In mijn optiek is 100% een zekerheid en alles daarbeneden onzeker. Dus attributie is al snel een onzekere factor, met name bij multi channel.

    De zelfverklaarde 90% algehele zekerheid van Keyword Hero neem ik vooralsnog met een korreltje zout. Maar het kan hoe dan ook interessante nieuwe inzichten geven en tijd besparen dus ik ben benieuwd!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.