Achtung relativeert de weblog-hype
Net de ReclameWeek even snel doorgebladerd. Weinig interessante artikelen dit keer (sorry) maar wel een aantal aardige quotes van bezoekers van eDay, het congres dat vorige week door Emerce werd georganiseerd. De meest opmerkelijke vond ik die van Dick Buschman (Achtung):
“Er is vandaag heel veel gesproken over weblogs, maar volgens mij kon je zeven jaar geleden ook al je eigen homepage maken.”
En dat is (mede) verantwoordelijk voor de interactieve concepten bij Talpa? Briljant!
He Marco,
gefelicitereerd met je PageRank 7!! 🙂
Paul
Dat was vast een opmerking tijdens de afscheidsborrel.
Moeilijk oordelen als je niet weet in welk verband hij dit heeft gezegd.
Het is wel waar dat 7 jaar geleden er al eigenaren van homepages waren die anderen de mogelijkheid gaven om op hun schrijfsels te reageren middels gastenboeken, fora of door de reacties online te zetten. Hetzelfde principe als een weblog.
En als hij het bedoelt in de zin van dat een groot aantal mensen hun persoonlijk lief en leed op het net zetten… Dat deden ze vroeger inderdaad met de homepage en nu met een weblog.
Veel weblogs zijn ook gewoon een soort openbare dagboeken en bepaalt geen intellectuele hoogstandjes.
Jacobien, je hebt (weer) helemaal gelijk. Ik weet ook niet in welke context Buschman dit heeft gezegd. Dit was alles wat ReclameWeek van hem heeft opgenomen.
Vwb de situatie 7 jaar geleden. Tuurlijk had je toen ook de gratis homepages als Geocities, Tripod en Angelfires met de mogelijkheden om daar gratis gastboeken en forums in te hangen. Toch is de dynamiek van de huidige weblogs (met daaraan gekoppeld de rss-feeds) niet te vergelijken. Maar ik geef toe, ik ben wellicht wat biased 😉
Volgens mij gebruik je nu een omschrijving Marco die je ook niet graag over weblogs zou willen lezen al neem ik aan dat je doelt op de beschikbaarheid/mogelijkheid een homepgae te maken. Want als ik ‘de gratis homepages als Geocities, Tripod en Angelfires’ vergelijk met de huidge gratis weblogs dan is het verschil dat er nu iets meer (technische)mogelijkheden zijn en er wellicht meer weblogs zijn in vergelijking met de homepages destijds maar vergeet niet dat het internetgebruik ook schrikbarend gestegen is de afgelopen 7 jaar.
En hoeveel procent van de weblogs wordt nu echt up2date gehouden en is voorzien van veel gelezen rss-feeds? Ik vermoed dat 95% of meer voor spek en bonen meetelt.
Vroeger werd er dus veel aangeklooit en nu nog steeds.
Voor mij is een weblog ook een website in een nieuw technologisch jasje en wordt er inderdaad meer over gepraat dan echt effectief mee gedaan.
& = 7 (begin een zin met de shift toets ingedrukt)
Schief, valt ook niet mee zo ’s morgens vroeg 😉
Kasper, we hebben de discussie over het verschil tussen de oude homepages, forums en weblogs al een aantal keer gevoerd. Er zijn veel overeenkomsten maar zeker ook veel verschillen.
“Interessant” allemaal, maar ondanks dat er volgens sommigen nix veranderd is, zijn de weblogs dus wel razend populair. Dat is een gegeven. En links-of rechtsom, het fenomeen weblog zal steeds meer invloed krijgen in de journalistiek en informatie overdracht. En uiteraard ook in marketing, dat is ook reeds een marketing-feit.
@ Reinout.
Is dat zo? Zijn weblogs zo populair. Dat vraag ik me inmiddels echt af.
Zouden de informatie niet ook gelezen worden als het op een gewone site stond?
Als ik kijk naar de hoeveelheid reacties op weblogs met veel bezoekers zoals Dutch Cowboys of Molblog, vind ik het behoorlijk tegenvallen.
Zelf heb ik ook juist het forum van mijn site gegooid omdat het aantal postings in mijn ogen te laag was en het dus m.i. niet werkte.
Ik vind dat een weblog-vorm zich rechtvaardigt als er veel reacties zijn. Anders kun je net zo goed een gewone site maken.
Jacobien, niet iedereen die weblogs lezen/scannen, reageren ook daadwerkelijk. En uiteraard zijn veel weblogs wel leuk voor de weblogger zelf en that’s it. Maar als jij de stelling “weblogs zijn populair” aanvecht, dan is U2 niet populair en hebben we gewoon een andere definitie van populair/hot/in/etc. Het feit alleen al dat wij hierover gezellig heen en weer posten zegt al genoeg.:))
My 2 cent:
Een weblog is zeker niet oplossing voor alles (wat ik toch regelmatig lees), maar de success (en die is er) van ‘weblogs’ heeft volgens mij met een drietal dingen te maken:
1.Techniek/Internet, niet dat er veel technisch is veranderd tov de oude homepages etc van vroeger, maar dat het tegenwoordig voor de massa wel erg makkelijk/simpel en laag drempelig (lees = webbased) is geworden om je eigen online omgeving te beginnen.
2.The ‘Hello and Look at Me World’ effect! (Gen G en C / Creative class, nieuwe ervaringen willen opdoen, globalization, etc)
3.Timing
Maar de kracht zit hem volgens mij juist in het volgende, je zou het zo kunnen bekijken dat weblogs als het ware cirkels zijn, om een interessante weblog zit een cirkel van relaties die een soort zelfwerkend filter mechanisme hebben en zo weer hun eigen nieuwe cirkels produceren (o.a. dankzij de makkelijke techniek), etc.
Misschien is het leuk om een keer te onderzoeken wat voor criteria het online publiek exact hanteert mbt weblogs? Want volgens mij is het succes van een weblog niet meetbaar aan het aantal reacties die je per bericht krijgt, gezien een weblog vooral een broadcasting middel is met de optie om evt ergens op te reageren.
@Reinout
Of weblogs zo populair zijn betwijfel ik nog steeds. Als men veel op het net surft, lijkt het ook alsof heel Nederland zo actief is, maar dat valt vies tegen.
Maar daarnaast is het de vraag of ze dan zo populair zijn omdat het weblogs zijn of vanwege de informatie die erop staat en de frequentie van berichtgeving.
M.a.w. als dezelfde informatie op nieuwssites stond i.p.v. weblogs, zouden nieuwssites misschien wel vreselijk populair zijn.
Veel stukken op weblogs vallen m.i. ook gewoon onder de kop ‘pure berichtgeving’. En zoals geschreven zijn het aantal reacties op weblogs vaak niet om over naar huis te schrijven.
Weblogs zijn gewoon een vorm. En ik vind dat vorm en inhoud iets te vaak door elkaar gehaald worden.
Dat klopt en de meningen blijven ook veel verschillen maar waar ik hier vooral op doel is het feit dat je de gratis homepage services aanhaalt en ik deze vergelijk me de huidige gratis weblog services en dan zie je een duidelijke overeenkomst:
de meeste initatieven bloeden snel of langzaam dood en er bleven toen weinig interessante homepages over en nu maar weinig hoogstaande weblogs. En al helemaal als je er ook nog het aantal regelmatige en interessante (gelezen) RSS-feeds naast legt.
Daarnaast moet men de algehele groei van het gebruik van internet ook niet wegcijferen.
En Jacobien kon het niet mooier verwoorden:
@ Rudi,
Dus e-day viel samen met de dag van het interactief talent. Dat maakt de verwarring weer wat groter.
Maar het ging er mij om dat niet duidelijk was hoe Dick het precies bedoelt heeft. Quotes zijn altijd zo makkelijk uit zijn verband te trekken.
Wanneer of waar Dick het heeft gezegd, vind ik minder relevant.
Misschien dat Dick zelf kan reageren;) Ik heb hem al een mail gestuurd, dus misschien krijgen we een live verbinding met hem tot stand.
@Marco
Wat ik me maar blijf afvragen of er zoveel weblogs zouden zijn als bedrijven en politieke organisaties opener waren geweest.
Ergens blijf ik denken dat weblogs gewoon een tijdelijke reactie van de consument zijn op de harde marketingtechnieken van de afgelopen jaren, de misleidende reclames , de geslotenheid.
Consumenten willen eerlijke informatie en openheid. Komt die niet van het bedrijf, dan gaan ze zelf die informatie publiceren.
Daarnaast zie ik weblogs als een reactie op de enorme druk die er middels reclames en andere media op mensen wordt uitgeoefend om bepaalde zaken te hebben, dingen te weten of aan een beeld te voldoen én aan de enorme informatieoverload. Mensen proberen hun weg te vinden in een maatschappij die eerder ingewikkelder dan simpeler wordt. Ze slaan nieuwe wegen in, maar willen niet al het oude overboord gooien, dus zoekt men naar wegen om zichzelf te blijven zonder stil te staan. Zo ontstaan er mengvormen in lifestyle en groepen van mensen met gezamenlijke interesses (communities) terwijl de diversiteit tussen de leden zeer groot blijft.
Ik denk vaak dat als bedrijven meer naar de consumenten gaan luisteren en toegeven dat ze niet perfect zijn, de behoefte aan allerlei weblogs vanzelf minder wordt.
Net zoals ik denk dat zodra de wereld zich wat meer uitkristalliseert en er weer een nieuw soort zuilen zijn ontstaan, ook de behoefte om te praten en te discussiëren middels een weblog vanzelf minder wordt.
Er zullen altijd wel weblogs blijven, maar hoe veel is de vraag…
Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Waarom zijn politieke blogs in de VS zo populair? Waarom zijn freedom-of-speech blogs in China zo populair? Waarom is Ohmynews in Zuid-Korea zo populair? Omdat ze een behoefte invullen die de locale media en overheid niet invult. Zodra deze wel wordt ingevuld en men naar de consument of burger luisterd, dan zal de populariteit van weblogs afnemen dat geloof ik ook.
We zitten in een periode waarin het bedrijfsleven, de media en de overheid niet weet hoe hier mee om te gaan. Moeten we nu zelf gaan bloggen? Moeten we slechts faciliteren? Of moeten we luisteren?
Weblogs zijn er en krijgen steeds meer invloed. Eens! Daar geloof ik in. Maar we moeten niet vergeten dat wij als ‘bloggers’ onze eigen belevingswereld creëren. Een relatief kleine kring waarbinnen we discussiëren, elkaar stimuleren, kennis delen en soms elkaar afzeiken. De verleiding bestaat om de conclusies van die discussies te projecteren op grotere (marketingdoel-)groepen. Daar moeten we voorzichtig mee zijn. Denk ik.
Helemaal mee eens en het is ook goed dat we daar af en toe aan herinnerd worden!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!