Adfact: Bruto mediabestedingen 2021 naar 4,7 miljard

Bestedingen in 2021 met 10 procent gestegen

Adfact: Bruto mediabestedingen 2021 naar 4,7 miljard

Nederlandse adverteerders gaven, ondanks weer een coronajaar, meer uit aan reclame in 2021 ten opzichte van vorig jaar. Tot nu toe is er in 2021 meer dan 4,7 miljard euro uitgegeven. Het gaat hier om bruto mediabestedingen in de traditionele media (radio, televisie, bladen), Out of Home en bioscoopreclame. Al met al een stijging van 10 procent in vergelijking met 2020. Dit blijkt uit voorlopig onderzoek naar de totale brutomediabestedingen van 2021 van Adfact.

Om tot deze data te komen deed Adfact onderzoek naar de totale (bruto) mediabestedingen van Nederlandseadverteerders van januari tot en met november 2021(bron: persbericht vrijdag 24 december). Hieruit blijkt dat ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de mediabestedingen in 2021 met 10 procent zijn gestegen. Op een pre-corona niveau zitten we nog niet: in 2019waren deze mediabestedingen 4,1% meer.

Ondanks pandemie in 2021 forse mediabestedingen: Ruim 4,7 miljard euro

Voor dit onderzoek heeft Adfact ook gekeken naar de verdeling van de mediabestedingen tussen verschillende branches. Bovenaan met de meeste uitgaven is hier de detailhandel terug te vinden, media en verkeer & vervoer volgen. Ter vergelijking: pre-corona (in 2019) zag de top 3 er anders uit: Detailhandel bovenaan, gevolgd door verkeer& vervoer, en toerisme op 3. Een logische verklaring voor het uitblijven van toerisme in de top 3 van 2021 is uiteraard de pandemie, lockdowns en reisbeperkingen. In dit onderzoek zijn de bestedingen van december nog niet meegerekend, de feestdagen zullen nog zeker invloed op het eindtotaal van 2021 hebben.


Jumbo meeste uitgaven rondom sportzomer

Na een monstercampagne rondom de sportzomer en het EK (19,51 miljoen euro aan mediabestedingen) is supermarktketen Jumbo het merk met de meeste advertentie-uitgaven dit jaar. Jumbo gaf tot nu toe ruim 95,3 miljoen euro uit aan offline advertenties. In vergelijking met 2020 is de mediawaarde van het bedrijf daarmee met 84,3% gestegen.

Albert Heijn was in 2019 en 2020 het merk met de meeste mediabestedingen. Discount concurrent Aldi is op dit gebied een ‘nieuwespeler’. De Duitse supermarktketen is sinds 2019 beduidend meer gaan uitgeven aan advertenties, ook door de inzet van tv-reclame vanaf september 2020. 

Stijgers en dalers

Een andere opvallende ontwikkeling bij de merken is te zien bij bol.com: in 2020 ten opzichte van 2019 zag de techgigant al een stijging van 76,3% in mediabestedingen. Dit jaar, in vergelijking met 2020, ziet Adfact wederom een forse stijging van 73,0%. Van de top 50 merken van 2021 is de grootste procentuele stijger in media uitgaven de NS. De NS geeft dit jaar ruim 14,6 miljoen euro uit, een stijging van 878,6%. Pre-corona, in 2019, was dit percentage 57,8%.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.