Adverteren in Google Images: haalbaar of niet?

21 februari 2013, 11:29

Eerder deze week plaatste Bright een artikel over Nederlandse studenten die door middel van Google Images een advertentie voor Volkswagen verspreid over meerdere websites bovenaan hebben weten te krijgen. Erg leuk bedacht natuurlijk, maar hoe haalbaar is dit als je dit ook met jouw merk voor elkaar wilt krijgen?

Ik kan me best voorstellen dat je als marketeer enthousiast wordt van deze actie. Dat werd ik zelf namelijk ook. Maar zoals Joost de Valk en André Scholten, twee van Nederlands bekendste experts op het gebied van SEO, al zeiden op Twitter: het is leuk bedacht, maar het is niet zo dat je dit nu ook direct kunt gaan uitrollen voor elk willekeurig merk en elke zoekterm die je maar wilt. Zelfs bij deze case staan de afbeeldingen al door elkaar.

Een interview met Pim van Bommel, die samen met Guus ter Beek en Alwin Lanting de actie bedacht (de technische realisatie was in handen van Qreativ), werpt wat meer licht (en nuance) op deze manier van SEO.

Hoe kwam je op dit idee?

“Tot een jaar geleden studeerde ik Reclame aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Tijdens het laatste jaar van onze studie hebben we dit idee bedacht als vrije opdracht. Na het afstuderen vonden we het zonde dat het idee nog op de plank lag. Daarom hebben we met behulp van een vriend die programmeur is de case gerealiseerd.”

Even kort door de bocht: jullie hebben verschillende domeinen gekocht met als url ‘ultimatebusinesscar’ met steeds een andere extensie (.biz, .nl, .net) en bij de afbeeldingen op deze 1-page-websites als title ‘the ultimate business car’ gebruikt. Hoe heb je de juiste volgorde gerealiseerd?

“Ik ben zelf totaal niet technisch, maar onze programmeur heeft door middel van scripts en codes op de websites de volgorde bepaald. Maar zodra mensen gingen klikken op de afbeeldingen in de resultaten, veranderde de volgorde doordat Google ze ordent op populariteit. Op het moment hebben wij niet de mankracht om daar tegenop te werken. We hebben er al wel aan gedacht om uitingen te bedenken waarbij de volgorde van de afbeeldingen niet zo belangrijk is.”

Je weet dat Google niet zo blij wordt van scripts waarmee je de zoekresultaten probeert te beïnvloeden?

“Klopt. Maar we doen niets dat verboden is. We zoeken alleen de mazen van Google’s wetten op. Wat dat betreft is het net als doping in topsport: steeds blijven zoeken naar die ene mogelijkheid die wél lukt. Dat is voor ons de sport: een advertentie laten zien waar mensen hem niet verwachten. In het artikel op Bright liet de woordvoerder van Google Nederland zich er niet over uit, dus dat zegt al genoeg. Het zou ook best kunnen dat deze methode straks niet meer werkt omdat Google er iets tegen gaat doen.”

Dan nog even over de naam die je op je site aan het concept gegeven hebt: Search Engine Advertising. Daarbij denken de meeste (online) marketeers aan Google AdWords en niet aan organische optimalisatie van afbeeldingen. Heb je toch bewust gekozen voor die naam?

“We maken gebruik van de mogelijkheden die Google biedt om een advertentie te tonen in Google Images. Daar komt de naam vandaan. Maar ik snap ook dat het verwarrend kan werken, aangezien het gedaan is door middel van SEO en niet SEA.”

De conclusie

Verwacht nu niet dat je zomaar vanuit het niets de hele bovenste rij van Google Images kunt vullen op een competitieve zoekterm als ‘hypotheek’ of zelfs ‘volkswagen’. Mocht je op een nichemarkt opereren met mindere competitieve zoekwoorden, dan kun je best eens een poging wagen. Maar dan kun je er dus ook gewoon voor kiezen om één goed geoptimaliseerde site neer te zetten. Want die gaat waarschijnlijk iets langer mee dan een PR-stunt zoals deze. Al zal Volkswagen vast wel blij zijn met de aandacht.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!