Adverteren op Instagram: de eerste resultaten

1 september 2015, 08:00

Adverteren op Instagram met de targetingmogelijkheden van Facebook

Instagram heeft onlangs nieuwe advertentiemogelijkheden gelanceerd. Het was al langer mogelijk om te adverteren op Instagram, maar hiervoor moesten adverteerders een minimumbudget investeren van 200.000 Dollar. Deze ondergrens is ondertussen verdwenen en Instagram-advertising is beschikbaar voor alle adverteerders. In de afgelopen maand was Storm Marketing Consultants met een aantal van haar klanten onderdeel van de alpha- en betatests en daarmee één van de eerste adverteerders op het netwerk die gebruik maakten van de nieuwe mogelijkheden. We delen graag de eerste resultaten, learnings en tips.

Instagram-advertising

Instagram heeft 300 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan 75 miljoen dagelijks terugkeren. 90 procent van de gebruikers is jonger 35 jaar. Instagram is onderdeel van Facebook en geeft nu de mogelijkheid gebruik te maken van de zeer specifieke targetingmogelijkheden van Facebook bij het inkopen van advertenties op Instagram. Alle targetingopties die Facebook biedt, zijn te gebruiken in Instagram. Dit betekent dat het bijvoorbeeld mogelijk is om websitebezoekers te targeten, gebruik te maken van CRM-data via custom audiences en de uitgebreide demografische en behavior-targeting (gedrag zoals likes en shares op Facebook) mee te nemen in de doelgroepsegmentatie. Je target in principe Facebook-gebruikers op Instagram.

Het opzetten van een Instagram-campagne kan vanaf deze maand via de Power Editor van Facebook en via Facebook Marketing Partners. De setup verloopt in principe exact gelijk als de setup van een Facebookcampagne: waar je voorheen kon kiezen uit de placements Newsfeed Desktop, Mobile Newsfeed, Right Hand Column ads en Audience Network voor Facebookadvertenties, is daar vanaf nu een placement “Instagram” bijgekomen, waarna je nog de keuze hebt voor iOS- of Android-gebruikers.

De advertentieformaten van Instagram

Na het kiezen van een gesegmenteerde doelgroep op basis van Facebook-data kan er gekozen worden voor vier verschillende advertentietypes en drie verschillende doelstellingen: website clicks, mobile app installs en video views.

Photo ads

De meest neutrale ad, een foto, zoals iedere andere op het platform.

Carousel ads

Laat gebruikers door meerdere afbeeldingen scrollen.

Video ads

Laat 15 seconden durende video’s zien

Link ads

Stuur verkeer naar je website of een app-store met een foto met een call-to-action-knop.

De eerste resultaten

Facebook Marketing Partner Salesforce publiceerde onlangs de volgende gemiddelde resultaten van verschillende adverteerders:

Deze resultaten laten hogere CTR’s en lagere CPC’s zien dan gemiddelde cijfers van vergelijkbare Facebook-advertentiecampagnes in de beschikbare landen.

Uiteraard is er op dit moment nog weinig concurrentie en deze gemiddelde cijfers zullen, naarmate het aantal adverteerders groeit, waarschijnlijk toenemen. Het aantal beschikbare impressies op Instagram is een stuk lager dan op Facebook en Instagram is vastberaden om de kwaliteit van de advertenties te waarborgen.

Maar zelfs als de cijfers tot een vergelijkbaar niveau van Facebook zullen stijgen, zijn we er van overtuigd dat Instagram een prachtige toevoeging is aan het onlinemarketing-landschap.

Recent onderzoek laat zien dat 59 procent van de gebruikers dagelijks inlogt op Instagram. Met een snel groeiend aantal gebruikers in Nederland biedt Instagram in combinatie met de kracht van Facebook’s segmentatiemogelijkheden een fantastische manier om (vooral jonge) mensen mobiel te bereiken met visueel aantrekkelijke beeldvullende advertenties.

Content is key? Visual is key!

Is Instagram-advertising geschikt voor iedere adverteerder? Waarschijnlijk niet. Het spreekt voor zich dat Instagram over mooie foto’s gaat, en mooie momenten. Veel bedrijven zijn actief op Instagram en hebben hierin ontdekt dat de kwaliteit van de visuals het allerbelangrijkste is voor succes. Dit zal met advertenties niet anders zijn. De visual is het belangrijkste onderdeel van de advertentie en neemt vrijwel het hele scherm van de gebruiker in beslag. Dit biedt een groot canvas, gebruik deze ruimte dan ook goed en boei de door mooie foto’s scrollende gebruiker met kwalitatieve visuals, zonder de gebruiker te irriteren met een ‘spammerige’ uiting. Neem de tijd om aansprekende visuals of video’s te maken.

Onderwerpen en branches die het waarschijnlijk direct goed zullen doen op Instagram, zullen voornamelijk komen uit fashion, food, en travel, maar ik kan me ook voorstellen dat gelikte productfoto’s het ook goed zullen doen voor e-commercepartijen. De Shop Now-button is wat dat betreft een goede call-to-action die direct beschikbaar is.

Hoe kan ik beginnen met adverteren op Instagram?

Een aantal Facebook Marketing Partners heeft sinds vorige maand met hun advertising-tools toegang tot Instagram-advertising. Deze maand is Instagram Advertising ook beschikbaar via Facebook’s Power Editor. Het uitleveren van Instagram advertenties kan nu alleen nog in de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Australië. Adverteren vanuit Nederland in deze landen is vanaf nu wel mogelijk, adverteren in Nederland zal binnen vanaf 30 september ook mogelijk zijn.

Mocht je volledig bekend zijn met Facebook-advertising, dan is het niet lastig om te starten met Instagram. Mijn advies: begin zo snel mogelijk om te profiteren van de lage tarieven, test de verschillende advertentieformaten en ontdek wat Instagram voor jouw merk kan betekenen.

Storm MC
Social Marketing Consultant bij Storm Marketing Consultants

Social Marketing Consultant bij StormMC. Hier houd ik me dagelijks bezig met socialmediamarketing voor een aantal van Nederlands mooiste merken.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Angela van der Velden

    Hi Jeroen,

    Fijn artikel, bedankt! Een vraag waar ik mee zit en nergens antwoord op kan vinden is of Instagram het toestaat om tekst in de visual te plaatsen. Ik weet dat Instagram hoge kwaliteit visuals eist en zag in geen van de voorbeelden op het Instagram blog tekst in visuals. Kan me voorstellen dat het ‘frowned upon’ is en dat Instagram het gewoon helemaal niet wil, en als het wel mag dat er ook een soort 20% tekst regel van kracht is zoals op Facebook.

    Weet jij hier meer over?

    Bedankt!


    1 september 2015 om 12:11
    jeroenpanjer

    Hi Angela,

    Bedankt voor je reactie. Op dit moment hebben wij nog geen andere restricties gemerkt dan die ook voor Facebook-advertenties gelden. Ik durf niet te zeggen of dit in de toekomst wordt aangepast naar meer of minder dan 20% tekst hoewel ik zeker met je eens ben dat het logisch klinkt om op Instagram nog minder tekst toe te staan. De tijd zal het leren!


    1 september 2015 om 14:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!