Adverteren op Twitter

21 september 2012, 11:15

Twitter opent deuren voor Nederlandse adverteerders

Met 7,6 miljoen geregistreerde Nederlandse Twitter accounts behoort dit sociale netwerk naast Facebook tot één van de grootste sociale platformen in Nederland. De mogelijkheid om op dit platform te adverteren was tot voorheen alleen mogelijk voor een geselecteerd aantal adverteerders. Recentelijk heeft Twitter haar internationale kantoor geopend in Ierland en opent nu haar deuren voor Nederlandse adverteerders. Maar welke mogelijkheden en kansen biedt deze vorm van Social Advertising?

Promoted Accounts

Het is binnen Twitter mogelijk je account uit te lichten om op deze manier het aantal volgers te vergroten. Het uitgelichte account wordt getoond binnen de zoekresultaten van Twitter en in de ‘who to follow’ sectie op Twitter. De ‘who to follow‘ sectie wordt getoond aan Twitteraars met vergelijkbare interesse. Perfect voor het opbouwen van je fanbase. Het afrekenmodel voor Promoted accounts is CPF (cost-per-follower).

Promoted accounts - who to follow

Iemand die bijvoorbeeld veel restaurantgerelateerde accounts volgt, maar nog niet @mijnrestaurant, kan bereikt worden via het inzetten van Promoted accounts. Je kan ervoor kiezen om zelf interesses te targeten (explicit targeting) of de auto-pilot aan te zetten (implicit targeting). De auto-pilot gaat op basis van een algoritme gebruikers targeten met vergelijkbare interesses. Het algoritme onderzoekt verschillende onderdelen: de bio van de gebruiker, lijsten die de gebruiker heeft aangemaakt, engagement data, etc.

Promoted accounts worden in de ‘who to follow’ sectie getoond, maar ook in de zoekresultaten, de discover sectie en op de profielpagina’s. Op mobiel worden de promoted accounts ook getoond.

Promoted Tweets

Standaard tweets worden getoond aan je volgers en duiken op in zoekresultaten. Deze Tweets zakken weg op je Timeline, waardoor niet iedereen je Tweet zal lezen. Laat staan mensen die jou niet volgen. Door tweets te adverteren verandert dit. Twitter biedt nu de mogelijkheid om je tweets te promoten in de zoekresultaten en op de Timelines van Twitteraars. Promoted tweets worden afgerekend op basis van CPE (cost-per-engagement). Het afgelopen jaar hebben we een aantal campagnes via Twitter gepromoot en de resultaten waren veelbelovend.

Zoekresultaten

Uitgelichte tweets in zoekresultaten zorgen ervoor dat je bovenaan komt te staan in de zoekresultaten die aansluiten op je tweet. Promoted Tweets in de zoekresultaten worden zowel op de desktop als op mobiel weergegeven.

Promoted Tweets zoekresultaten

Timelines

Promoted tweets in Timelines kunnen worden getarget op je volgers, op de vrienden van je volgers (gebaseerd op interesse) of op @username gelijkwaardige accounts. De tweets worden nagenoeg bovenin de Timelines geplaatst wanneer er wordt ingelogd en wanneer de homepage van de gebruiker opnieuw wordt geladen.

Promoted tweets worden vertoond op het juiste moment aan de juiste mensen. Zeer geschikt om engagement te verhogen. Je kunt Promoted tweets voor verschillende doeleinden inzetten. Denk bijvoorbeeld aan: het informeren van klanten en prospects, aanbieding promoten, leads werven, customer service, sales, entertainment, etc.

Promoted Tweets in Timelines

Promoted Trend

Twitter laat de meest recente trends zien van het moment onder de noemer trending topics. Door een uitgelichte trend is het mogelijk een trending topic te kopen, en tussen de organische topics te staan. Het promoten van een trend is interessant wanneer je op zoek bent naar het vergroten van het bewustzijn van een onderwerp.

Dit is een mooie ontwikkeling op het gebied van Social Advertising. Wij zullen op korte termijn een aantal best practices met jullie delen met betrekking tot Twitter advertising.

Sander Hof
Digital Marketeer / Ondernemer bij Harvest Digital

Eigenaar van Harvest Digital (strategy, data & technology), marketing automation partner. Daarnaast co-founder van het on-demand online marketing platform Zooport.co.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jeroen ‘s-Gravendijk

    Hoi Sander, leuk artikel! Ik ben benieuwd naar jouw eerste Nederlandse/Europese resultaten. Ik ben er nu 1,5 jaar met promoted Tweets bezig voor mijn opdrachtgevers en elke keer verbaas ik mij weer over de resultaten van 2 tot 6% CTR. Mocht jij of een geïnteresseerde wat voorbeelden zien van Twitter analytics, dan hoor ik het graag. Met een vriendelijke groet, Jeroen.


    21 september 2012 om 14:08
    Sander Hof

    @Jeroen: Bedankt! We hebben mooie resultaten behaald, maar kunnen helaas nog niks delen. Ik hoop binnenkort wel een Nederlandse case te presenteren.

    Ik heb me ook verdiept in het Twitter Analytics stuk, maar mocht hier nog niet teveel over kwijt helaas. Ik ben het wel met je eens dat de resultaten er erg goed uitzien. CTR en engagement zijn vaak erg hoog.


    21 september 2012 om 14:44
    Bart van der Kooi

    Goede ontwikkeling! Wat zijn momenteel de kosten van adverteren op Twitter? Concurrentie is nu nog niet zo hoog, dus dat zal dan waarschijnlijk ook nog wel gaan stijgen? CPF/CPE? En wat is het afrekenmodel bij Promoted Trends?


    24 september 2012 om 07:55
    Sander Hof

    @Bart: Voor Promoted tweets liggen de kosten tussen de $0.50 en $2.50 CPE. Afhankelijk van de competitie.

    Voor promoted accounts ligt de CPF tussen de $0.50 en $3.50. Je betaalt overigens altijd slechts 1 cent meer dan de volgende hoogste bieder.

    Voor Promoted trends betaal je fixed fee voor 24 uur.


    26 september 2012 om 13:35
    followback

    hoi volg mij op twitter @backfollow2013


    18 februari 2013 om 20:40
    kas

    Je kan toch ook gewoon rechtstreeks bij accounts met veel volgers adverteren? ik zie via twitter constant reclame tweets voorbij komen via grote twitteraccounts. Via jeugdonline.com kan je bijvoorbeeld al voor een paar euro meer dan 100.000 jongeren bereiken.


    14 januari 2014 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!