Beste leerschool voor online marketeer: start je eigen affiliate website

1 oktober 2021, 09:00

In 6 stappen een lucratief affiliate project opzetten

Hoe gebruik je de SEO-kennis die je al in huis hebt voor een eigen affiliate website? In deze blog vertel ik je stap voor stap hoe je een affiliate website opzet en hier een succes van maakt.

Als online marketeer ben je nooit uitgeleerd. Zeker als je je veel bezighoudt met zoekmachines, is het een uitdaging om alle ontwikkelingen bij te houden. Core-updates, nieuwe functionaliteiten in SEO-tools en dan moet je eigenlijk ook nog wat weten van zaken zoals pagespeed, Core Web Vitals en rich snippets. Je kunt hier eindeloos over blijven lezen, maar uiteindelijk weet je als geen ander dat je SEO het beste onder de knie krijgt door er praktisch mee aan de slag te gaan. Dat doe je natuurlijk al bij je werkgever of klanten, maar daar blijf je altijd te maken hebben met bepaalde kaders en wensen van anderen.

Hoe fijn zou het zijn als je een eigen project hebt waar je al je creativiteit op los kunt laten en helemaal zelf bepaalt welke content- en SEO-tactieken je wel of niet toepast?

Precies met die gedachte startte ik ruim anderhalf jaar geleden met mijn eigen affiliate website. Inmiddels beheer ik drie affiliate websites, verdien ik hier een heel leuk zakcentje mee en ervaar ik dat een eigen website één van de beste leerscholen is die je als online marketeer kunt hebben.

Roze wolk van affiliate marketing

Je hebt ongetwijfeld wel eens een blog gelezen of video gezien over affiliate marketing. Misschien ken je de YouTube-advertenties wel van ‘affiliate goeroes’ die inmiddels in een Ferrari rondrijden en je vanuit hun derde huis op de Malediven vertellen dat ook jij binnen no time tienduizend dollar per maand kunt verdienen met affiliate marketing.

In de praktijk werkt dat toch iets minder eenvoudig dan deze goeroes je beloven en moet ik je dan ook van deze roze wolk af helpen.

Om affiliate marketing succesvol in te zetten en je tijdsinvestering terug te verdienen, is het essentieel dat je kennis hebt van zaken zoals SEO, tekstschrijven en webdevelopment. Een affiliate website beschouw ik dan ook als een SEO-project dat ik ook voor een opdrachtgever zou oppakken. Dat betekent: zoekwoordonderzoek en concurrentieonderzoek doen, focuszoekwoorden bepalen, consistent content creëren en autoriteit opbouwen. Als online marketeer (zeker als SEO-specialist) beschik je over deze vaardigheden en kun je deze skills perfect inzetten voor je eigen affiliate site.

Een affiliate website beschouw ik als een SEO-project

Als je een affiliate website beheert, ben je een affiliate, ook wel publisher genoemd. Je promoot op je website producten en diensten van een adverteerder, die dus affiliate marketing in wil zetten als marketingkanaal. Zodra een websitebezoeker via jouw affiliate website een aankoop doet bij de adverteerder, krijg jij hier een financiële beloning voor: commissie. Bedrijven maken gebruik van een affiliate programma om dit proces in goede banen te leiden. Dit affiliate programma kunnen ze zelf ontwikkelen (zoals Bol.com), maar in de meeste bedrijven sluiten zich aan bij een affiliate netwerk.

Ze kunnen dan gebruik maken van de software van dit netwerk én hebben direct toegang tot de affiliates die al zijn aangesloten bij dit netwerk. Grote affiliate netwerken in Nederland zijn TradeTracker, Tradedoubler, Daisycon, Awin en Pay & Pro. Een bedrijf betaalt het affiliate netwerk om gebruik te maken van de software en betaalt soms ook nog een bedrag per maand en/of sale die wordt gedaan via het netwerk. Als affiliate kun je je bijna altijd gratis aanmelden bij een affiliate netwerk of -programma.

Je krijgt via het affiliate netwerk een unieke tracking-ID die je verwerkt in alle links die je gebruikt op je affiliate website. Zo kan een sale altijd worden herleid naar jou als affiliate en krijg je de afgesproken commissie.

Maar voordat je zover bent om je aan te melden bij een affiliate netwerk, is het één en ander aan voorbereiding nodig. Ik neem je stap voor stap mee in die voorbereiding.

1. Kies een onderwerp en valideer die vanuit SEO-oogpunt

Een affiliate website opbouwen kost in het begin veel tijd. Er moet namelijk een flinke hoeveelheid content geschreven worden. Mijn tip is dan ook om een onderwerp te kiezen waar je veel kennis van hebt en/of affiniteit mee hebt. Dat maakt het schrijven straks een stuk leuker. Als je van bakken houdt, kun je bijvoorbeeld een affiliate website starten over bakvormen. Ben je al een paar jaar fanatiek aan het schaken, ren je regelmatig een marathon of verzamel je LP’s? Ook allemaal onderwerpen die geschikt kunnen zijn voor een affiliate website.

Check ook alvast of er geschikte affiliate programma’s zijn die je straks kunt inzetten op je affiliate website. Dat doe je gewoonweg door te bedenken welke producten of diensten je wil promoten op je website en vervolgens in Google een bedrijf in combinatie met ‘affiliate netwerk’ in te typen. Je ziet dan binnen no time of dit bedrijf een affiliate programma heeft.

Omdat organisch verkeer vanuit de zoekmachine voor vrijwel alle affiliate websites de belangrijkste verkeersbron (en dus de belangrijkste bron van inkomsten!) is, is het essentieel dat je je onderwerp op een aantal punten valideert:

  • Kies een niche. Creëer liever affiliate website over kleding voor chihuahua’s dan een affiliate website over alle producten voor alle hondenrassen. Door een niche te kiezen, vergroot je de kans om sneller en beter vindbaar te worden en onderscheid je je van concurrentie.

  • Doe zoekwoordonderzoek. Breng in kaart op welke zoektermen je gevonden wil worden. Het liefst werk je natuurlijk met zoekwoorden met hoge maandelijkse zoekvolumes en weinig concurrentie, maar dat type zoekwoorden is anno 2021 erg schaars. Voor affiliate websites zou ik aanraden om in het begin te focussen op (long tail) zoekwoorden met zoekvolumes tussen de 50 en 2.000 zoekopdrachten per maand met een zoekintentie die past bij affiliate websites.

  • Bepaal de zoekintentie van zoekwoorden. Gebruik een SEO-tool zoals Semrush, Ahrefs of SE Ranking (of voer de zoekopdracht in in Google in een incognitovenster) om de zoekintentie van zoektermen in kaart te brengen. Check hoe de top-5 of top-10 zoekresultaten er nu uitziet voor dit zoekwoord. Zie je daar vooral webshops of dienstverleners met pagina’s waarop hun ruime aanbod wordt getoond? Dan is de kans klein dat jij op je affiliate website content kunt schrijven voor dit zoekwoord waarvan Google denkt: dit past perfect bij deze zoekintentie! Zie je in die top-5 of de top-10 juist veel blogs en andere affiliate websites of contentplatformen voorbij komen? Dan is de kans een stuk groter dat deze zoekwoorden relevant zijn voor jouw affiliate website.

  • Voer een concurrentieonderzoek uit. Zijn er al veel (affiliate) websites en blogs over dit onderwerp? Dan is de kans kleiner dat jij nu nog goed kunt scoren op dit onderwerp.

  • Probeer minimaal 20 invalshoeken te vinden waar je content over kunt schrijven. Gebruik hiervoor je SEO-tool, de suggesties die Google zelf geeft op basis van een zoekopdracht of een tool zoals Google Trends of Answer The Public. Als je geen 20 unieke invalshoeken vindt, is het onderwerp waarschijnlijk te beperkt en is het slim om een iets breder onderwerp te kiezen.

2. Maak een contentplanning en schrijf content

Nu je een goed onderwerp hebt bedacht en een lijst met focuszoekwoorden hebt, is de volgende stap content schrijven. Probeer zeker vijf tot tien pagina’s te schrijven voordat je live gaat met je website. Voor mijn eerste affiliate website De Beste Keukenmachine, schreef ik bijvoorbeeld:

  • De homepage
  • De pagina met het focuszoekwoord ‘Beste keukenmachine’
  • De pagina met het focuszoekwoord ‘Beste foodprocessor’
  • De pagina’s over verschillende merken keukenmachines
  • Drie blogs

Zo had ik de belangrijkste content klaar en kon ik daarmee mijn website gaan vullen, voordat ik me aan zou melden bij affiliate programma’s.

3. Registreer een URL & hosting en bouw je affiliate website

Tijd om je website te bouwen. Voordat je een website kunt bouwen, heb je een URL en hosting nodig. Dat regel je bij partijen zoals Antagonist, Mijndomein of Strato.

Zelf bouw ik mijn affiliate websites in WordPress, maar in principe kun je in elk CMS een affiliate website bouwen. Al heeft elk CMS natuurlijk zijn voor- en nadelen. Het fijne van WordPress vind ik dat je, bijvoorbeeld met page builders zoals Elementor, zelf een website in elkaar kunt knutselen zonder dat je (veel) kennis van code nodig hebt. Bovendien zijn er voor WordPress veel betaalbare templates en handige affiliate plugins beschikbaar.

4. Meld je aan bij relevante affiliate programma’s

Pas nadat je website live staat, zeker uit vijf tot tien pagina’s bestaat en geen 404-pagina’s of Lorem Ipsum-content meer bevat, meld je je aan bij affiliate programma’s. Als je je website al aanmeldt bij een affiliate programma terwijl ‘ie nog niet af is, is de kans groot dat je aanmelding wordt afgekeurd. Zeker Bol.com is redelijk streng met het keuren van affiliates.

Nadat je aanmelding is goedgekeurd, kun je producten en diensten gaan promoten. Let op: als je je aanmeldt bij een affiliate netwerk zoals TradeTracker, moet je – nadat je aanmelding is goedgekeurd – je ook nog los aanmelden bij het affiliate programma van een bedrijf. Soms wordt je aanmelding direct goedgekeurd, maar vaak worden affiliates handmatig gekeurd door een bedrijf.

5. Producten en diensten integreren in je website

Nu kun je gebruik maken van het promotiemateriaal dat beschikbaar wordt gesteld. De meest gebruikelijke vorm van affiliate promotiemateriaal, is een tekstlink. Deze genereer je binnen het affiliate programma, zodat de link automatisch wordt voorzien van een unieke tracking-ID. Deze link plaats je vervolgens op je website, bijvoorbeeld als tekstlink in een blogartikel of als externe link achter een button.

Een andere herkenbare vorm van affiliate promotiemateriaal: banners. Veel affiliate programma’s stellen deze ook beschikbaar. Je hoeft dus niet zelf creatief aan de slag te gaan in InDesign, maar plaatst gewoon kant-en-klare banners in allerlei formaten op je website. Uiteraard ook weer voorzien van jouw unieke tracking-ID.

Zodra iemand op deze link klikt en een aankoop doet, krijgt jij commissie. De hoeveelheid commissie die je krijgt, is afhankelijk van:

  • De dienst/productcategorie. De commissies verschillen vaak per dienst of product. Zo krijg je bij Coolblue voor een verkochte wasmachine 2 procent commissie, maar voor een koffer 10 procent commissie.

  • Het attributiemodel. Adverteerders bepalen zelf welk attributiemodel ze gebruiken voor het toekennen van de commissies. Bij het attributiemodel ‘Laatste Klik’ wordt de volledige commissie aan jou toegekend, bij een lineair attributiemodel wordt de commissie evenredig verdeeld over alle affiliate contactpunten die aan de sale vooraf gingen.

Binnen het affiliate programma kun je zien welk attributiemodel een adverteerder gebruikt en welke percentages commissie de adverteerder hanteert. Het leuke is dat je commissie krijgt over de gehele bestelling die iemand doet na het klikken op een link op jouw affiliate website.

Voorbeeld: Stel dat je affiliate website over vishengels gaat. Iemand klikt op je affiliate link naar alle vishengels van Bol.com en besluit in die sessie geen vishengel, maar een pannenset te kopen. Jij krijgt dan ook gewoon commissie over die pannenset.

Tip: Affiliate plugins voor WordPress-websites

Op mijn affiliate websites maak ik gebruik van de betaalde affiliate plugin Content Egg Pro voor WordPress. Met deze plugin integreer je producten op een visuele manier producten op je affiliate website. En dat niet alleen, als de prijs of beschikbaarheid van het product verandert, wordt dat automatisch aangepast op je affiliate website. Door deze affiliate plugin te kopen, automatiseer je dus een groot gedeelte van je affiliate website. En dat is natuurlijk precies wat je wil: zoveel mogelijk automatiseren en zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het beheer van je affiliate website, zodat je site een vorm van passief inkomen wordt.

Voorbeeld van de Content Egg Pro plugin op één van mijn affiliate websites. De websitebezoeker ziet direct waar deze keukenmachine te koop is en voor welke prijs. Prijzen en beschikbaarheid worden automatisch geüpdatet.

Stap 6: Heb geduld en optimaliseer

Naast bepaalde skills die ook wel handig zijn om een succes te maken van je affiliate website, is geduld één van de belangrijkste factoren. Als online marketeer weet je als geen ander dat het echt wel even duurt voordat je succes behaalt met SEO. En dat werkt precies zo met je affiliate website.

Vul je website regelmatig aan met nieuwe content, optimaliseer bestaande content, bouw autoriteit op door aan linkbuilding te doen en verdiep je in conversieoptimalisatie om meer commissie uit je affiliate website te halen. En dan is het vaak ook een kwestie van wachten, resultaten monitoren en op basis van data je website verder optimaliseren.

Inmiddels heb ik drie affiliate websites en een blog over financiën waarop ik geld verdien met affiliate marketing. Pas twee maanden na livegang ontving ik mijn eerste commissie. De eerste maanden verdiende ik misschien een paar euro per week, terwijl ik nog zeker een halve tot hele werkdag per week investeerde in mijn affiliate websites. Momenteel staan mijn affiliate websites in de basis goed, waardoor ik nog maar weinig tijd hoef te investeren in mijn websites. Mijn eerste affiliate website ‘De Beste Keukenmachine’ scoort nu top-3-posities in Google op vrijwel alle focuszoekwoorden, levert elke maand structureel zo’n €500 per maand op (met uitschieters naar €1.000 rondom Black Friday en kerst), terwijl ik nog maar twee tot drie uur per maand besteed aan deze site.

Voor mij is affiliate marketing dus een redelijk passief verdienmodel geworden en leer ik onwijs veel van mijn affiliate websites, waarbij ik alle vrijheid heb om te experimenteren met lay-outs, content, linkbuilding en conversieoptimalisatie. Een aanrader voor iedere online marketeer!

Nicole van Roekel
Freelance Online Marketeer bij Succes met Affiliate Marketing

Nicole van Roekel is freelance online marketeer en specialiseert zich in zoekmachinemarketing. Ze helpt B2C-bedrijven & webshops om beter vindbaar te worden in de zoekmachine met SEA en SEO, zodat zij online meer omzet kunnen genereren. Daarnaast beheert ze zelf diverse affiliate websites en heeft ze de online cursus "Succes met Affiliate Marketing" ontwikkeld voor online marketeers die ook zelf aan de slag willen met affiliate marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!