Afgestudeerde marcommer snel aan het werk?

5 juli 2012, 09:45

Op de huidige arbeidsmarkt is het vinden van een baan soms lastig. Een studie afronden en een paar sollicitatiebrieven versturen is niet langer genoeg. Er zijn meer hogeropgeleiden dan de arbeidsmarkt aan kan. Pas-afgestudeerden én ervaren professionals zijn maanden op zoek naar werk. Met het ene diploma op zak gaat dat makkelijker dan met een ander studieprofiel. Hoe is het gesteld met de baankans voor marketing- en communicatieprofessionals?

De zoekduur van een afgestudeerde hbo’er die op zoek is naar een startersbaan varieert van één tot tien maanden, met een gemiddelde van drie maanden, afhankelijk van de gevolgde opleiding. De zoekduur van een afgestudeerde academicus varieert afhankelijk van de gevolgde studie tussen de twee en twaalf maanden en is gemiddeld vijf maanden. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek Studie & Werk in opdracht van Elsevier, uitgevoerd door de stichting SEO Economisch Onderzoek.

De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van pas afgestudeerde hoger opgeleiden is als volgt:

De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide starters is verslechterd. Het salaris en de baanzekerheid staan er historisch slecht voor en het vertrouwen in de arbeidsmarkt op lange termijn is ietwat pessimistisch. Aan de andere kant ziet men het op korte termijn iets zonniger in. De verwachting over kansen op de arbeidsmarkt is sinds drie jaar licht gestegen en de zoekduur van een baan is vergeleken met vorig jaar gelijk gebleven.

Meer aan de hand

Nu zullen de meeste baanlozen of jobhoppers zeggen: “De arbeidsmarkt is op het moment in zijn geheel niet zo stevig. De arbeidsmarktpositie van iederéén is verslechterd. Ik merk niets van gestegen kansen. Starters hebben het vaak juist gemakkelijker. Bedrijven nemen nu eenmaal sneller nieuwe krachten aan die ze wat minder kunnen betalen én nog lekker kunnen kneden zodat ze fijn in de organisatie passen.” Dat is misschien waar, maar natuurlijk is er meer aan de hand. Of je snel een baan vindt, of niet, hangt ten dele ook af van welke opleiding je gevolgd hebt, wat je voorgeschiedenis is en wat voor werk je zoekt. Zo staat er in het voorwoord van het onderzoek:

De keuze voor de juiste opleiding is meer dan ooit van belang. De verschillen tussen de opleidingen onderling zijn groot, op sommige afgestudeerden zit de arbeidsmarkt nu eenmaal niet meer te wachten.

Hoe zit het voor marcom?

Een rondje langs vacaturesites en freelance opdrachten doet vermoeden dat je in de gezondheidszorg en de ICT de meeste kans maakt. Maar hoe zit dat voor marketing- en communicatieprofessionals?

Een paar voorbeelden: volgens het onderzoek zijn afgestudeerde hbo'ers van de opleidingen Taal & Economie en Mediastudies iets korter dan 3 maanden op zoek. Met de opleiding Communicatie zit je al snel op 5 maanden (dat was vorig jaar nog ongeveer 2,5 maanden). Als WO'er ben je na de studie Economie zo'n 7 maanden op zoek (vorig jaar 5 maanden). De zoekduur voor afgestudeerden van Nederlandse taal en cultuur is bijna 8 maanden. Doe je de universitaire opleiding Communicatie, dan ben je ook 8 maanden op zoek (dat was vorig jaar nog bijna 11 maanden).

Het lijkt er dus op dat marcommers niet heel erg gewenst zijn en dat het best wel een tijdje kan duren voordat je als (pas afgestudeerde) communicatie- en marketingprofessional aan het werk bent. Er zijn vooralsnog meer afgestudeerden dan vacatures, maar de schaarste is lager dan in de overige vakgebieden. Een duidelijke uitzondering hierop is de online marketeer. Voor die functie zijn relatief veel vacatures te vinden en die worden met name door starters ingevuld. Uit het onderzoek Studie & Werk blijkt verder duidelijk dat de uitkomsten per jaar verschillen, plus dat het vinden van een baan op de gehele arbeidsmarkt niet gemakkelijk is.

Persoonlijke keuze

Uiteindelijk gaat het er toch om hoe jij bent als persoon. Hoe gepassioneerd jij bent in je studie. Een loopbaankeuze maken op basis van dit onderzoek heeft dus weinig zin. Elsevier zegt in het voorwoord: “Kies je een studie met een goed arbeidsmarktperspectief, of ga je gewoon de studie volgen die je leuk vindt en met minder genoegen nemen?” Ik pleit voor het laatste. Recruiters vóelen gewoon waar jij het beste op je plek zit, dus kun je maar beter studeren wat je leuk vindt.

Vind je Informatica of Verpleegkunde leuk? Des te beter, want daar zijn al jaren tekorten. Met ons technologische voortschrijden en de vergrijzing zal de vraag naar deze mensen alleen maar toenemen. Maar ben je toch echt een marcommer in hart en nieren, dan moet je vooral niet switchen. Je levert het beste werk wanneer je werkt met passie.

Hoe heb jij (destijds) jouw studie gekozen? Hoe moeilijk vond/vind jij het om een baan te vinden die daarbij past? En denk je dat het voor afgestudeerde marcommers echt moeilijker is om snel aan werk te komen? Deel jouw visie.

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Roy

    Dit is een interessante discussie! Zelf ben ik vorig jaar afgestudeerd (WO Marketing Management) en ik merk dat het juist heel erg moeilijk is voor een starter om een geschikte baan te vinden. Dezelfde verhalen hoor ik van oud-studiegenoten. Ik heb zelf een aantal keer meegemaakt dat startersfuncties worden ingevuld door mensen met meerdere jaren (relevante) werkervaring. Mijn ervaring heeft ook geleerd dat de meeste vacatures gericht zijn op mensen met meerdere jaren werkervaring. Best vervelend, maar ik geef niet op. Naast mijn studie had ik een bijbaantje en gelukkig ben ik daar nog steeds aan het werk. Maar zoals iedere starter wil ik me verder ontwikkelen.

    Dat je je keuze op basis van je passie moet maken, ben ik het helemaal mee eens, maar ik kijk ook verder. Buiten je comfortzone treden is echt niet verkeerd. Zelf hoop ik iets te vinden op het gebied van marketing/marktonderzoek en retail/FMCG. Want daar ligt mijn passie!


    5 juli 2012 om 10:16
    Sami

    Met nog twee jaar Communicatie voor de boeg kan ik eigenlijk maar 1 ding aanraden: laat je breed opleiden en zorg dat je zelf kan aantonen dat je ook iets anders kan. Ik heb het geluk dat mijn passie ligt bij Online en dus ook als starter gemakkelijk aan de slag kan. Daarbij: denk niet te licht over stages, loop dus niet zo maar wat. Een communicatie stage bij de slager om de hoek is geweldig als je van neuspeutern houdt, maar dat ruiken de recruiters.

    Passie, dus!


    5 juli 2012 om 11:06
    May

    Sami, grappig dat je stelt dat je zo breed mogelijk opgeleid wilt worden. Ik rond net mijn studie communicatie af, ben nu afgestudeerd en had veel liever wat toegespitster les gekregen. In het derde en vierde jaar was dit -gelukkig- mogelijk waardoor ik nu relatief goed ben in wat ik leuk vind. Ik denk dat je je kansen op een baan in sommige gevallen vergroot met verbreding van stof, maar niet in alle gevallen. Daarnaast denk ik dat je gemotiveerd moet zijn om een baan te krijgen, dus als je van alles wat leukvindt zal je de door jou genoemde passie misschien niet eens bezitten.


    5 juli 2012 om 14:52
    Daisy

    Ik vind juist dat je je moet focussen op waar je goed in bent, dan kun je daar in uitblinken en dat vergroot je kans op een baan. Zelf ben ik al 8 maanden op zoek naar een andere baan. Gelukkig heb ik nog een contract, maar wil graag een functie in wat ik nóg leuker vind: schrijven. Het is lastig, maar geef de moed niet op.


    6 juli 2012 om 09:06
    Nieck

    Destijds heb ik voor de studie Commerciële Economie gekozen omdat vooral Marketing me interesseerde en ik verder in van-alles-en-nog-wat handelde. Ik wilde dit uitbreiden. Vrijwel direct na mijn afstuderen vorig jaar ben ik in een (online) marketingbaan gerold bij een MKB-bedrijf in de buurt. Er is/was hier voor vrijwel 0 aan kennis van Marketing, dus ik ben vrij om de vele aspecten die bij Online Marketing (SEO, SEA, Affiliate Marketing, contentbeheer, usability, etc.) komen kijken op mijn manier invullen. Omdat de module Online Marketing op CE ‘upcoming’ was, heb ik mezelf wel veel bij moeten leren (en dit doe ik nog steeds). Door het lezen van veel blogs, vakbladen (Twinkle) en boeken gaat me dit tot op heden goed af.


    6 juli 2012 om 12:13
    C

    Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan de opleiding Communicatie (richting media/print/online/tekst/beeld) en destijds heeft het 7 maanden geduurd voor ik ergens aan de slag kon. Werk nu enkele maanden bij een bedrijf waar ik weliswaar viavia terecht gekomen ben. Ik heb ervaren dat de zoektocht naar een baan erg moeizaam verloopt. Er zijn weinig vacatures en de vacatures die er wél zijn, sluiten niet aan op net-afgestudeerden. De oorspronkelijke startersfuncties zijn in mijn beleving vanwege bezuinigingen omgezet in stages (leuke/interessante stages zijn er namelijk in overvloed), waardoor de zogenaamde startersfuncties op het moment om een aantal jaar ervaring vragen. Heb desondanks toch steeds brieven geschreven en werd best regelmatig op gesprekken uitgenodigd, maar elke keer uiteindelijk afgewezen op basis van ontbrekende ervaring. Erg frustrerend, omdat je op die manier ook geen ervaring kunt opdoen. Ben uiteindelijk via mijn kennissenkring bij een bedrijf terecht gekomen waar ik gelukkig toch die kans kreeg. Mijn tip is dan ook: gebruik je netwerk. Vond dit zelf vorig jaar een lastige tip (“maar ik ben helemaal niet zo’n netwerktyp…”) maar eerlijk is eerlijk: bij mij werkte het uiteindelijk wel. Het belangrijkste voor werkzoekenden is echter: zet door, laat je niet ontmoedigen door afwijzingen, uiteindelijk vind je echt wel iets waar je met plezier je kennis en ervaring verder kunt opbouwen.


    6 juli 2012 om 20:06
    Z

    Ik ben 3,5 jaar geleden afgestuurd aan de opleiding commerciële economie. Met de studierichting sport, economie en communicatie. Ben al 3,5 jaar op zoek naar relevant werk. In de tussentijd heb ik alle baantjes aangenomen die er maar waren. Allen op uitzendbasis, allen ongeschoold en de meeste waren gewoonweg vies of ontzettend zwaar werk. Ook heb ik een korte periode in de bijstand gezeten. Dat terwijl ik destijds toch één van de betere studenten was en beschik over een (naar omstandigheden) goed cv.

    Nou ik alweer de 30 begin te naderen sta ik op het punt op te geven. Jongere starters hebben het voordeel en ik ben geen held in netwerken. Heb alleen geen idee wat de volgende stap is. Omscholen is duur, solliciteren onder je niveau wekt bij de werkgever de indruk dat je maar kort binnen het bedrijf werkzaam blijft, andere branches zijn betere kandidaten voor. Dus voorbereiden voor een leven in de bijstand dan maar?

    Gelukkig kan ik wel aan de slag als vrijwilliger om werkervaring op te doen. Op het moment werk ik 40-50 uur per week voor wat reiskostenvergoeding. En nog vindt de maatschappij mij lui?


    30 mei 2014 om 10:41
    Danny

    Hi,

    Ik ben nu ook enige tijd op zoek naar een baan. Zojuist afgestudeerd aan de HRO Communicatie & Media management. Ik ben nu 3 maanden bezig met solliciteren. Het is en blijft niet makkelijk. Aangezien de studie zo breed is beheers je niet echt een vak. Dit is natuurlijk erg zonde. Bij elk sollicitatiegesprek kun je jezelf moeilijk verkopen aangezien je niet echte kwaliteiten beheerst. Als ik terug de tijd in kon had ik zeker weten een andere studie gekozen. Voor de studenten welke op het moment bezig zijn met de studie, ik raad jullie aan je te specificeren op een bepaald onderdeel in de studie. Richt je daarop. Daarnaast raad ik jullie aan leuke stageplekken te zoeken, hier kun je na je studie aan de slag omdat je hier (waarschijnlijk) een goede indruk hebt achtergelaten.


    30 januari 2015 om 19:43
    D

    Ik ben zojuist afgestudeerd aan de opleiding Communicatie en heb het geluk meteen aan de slag te kunnen (vast contract) bij het bedrijf waar ik mijn afstudeeronderzoek voor heb gedaan. Ik ben daar echter de enige (en eerste) communicatiemedewerker en ervaar het nu als ontzettend lastig om een beetje wegwijs te worden en invulling te geven aan mijn taken… Er wordt namelijk wel verwacht (op zich logisch) dat ik alles zelfstandig op kan pakken, mijn gevoel zegt alleen iets heel anders. Iemand tips?


    7 september 2015 om 08:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!