Afname response acquisitie e-mail
Uit onderzoek van DMA’s Email Marketing Council (uitgevoerd in het derde kwartaal van 2004), blijkt dat de response ratio op acquisitie e-mail is afgenomen. In de business-to-consumer markt is de click-through-ratio afgenomen van 8% in het tweede kwartaal tot 6% in het derde kwartaal. In de business-to-business markt is deze daling nog sterker: van 8% naar 4%. Daarentegen is de response ratio op retentie emails (o.a. service e-mail) in dezelfde periode toegenomen. In de business-to-consumer markt van 9% tot 12% en in de business-to-business markt van 11% tot 13% (via: Revolution).
Heeft e-mail voor acquisitiedoeleinden dan toch haar langste tijd gehad? En waarom blijven marketeers dan toch massaal e-mail marketing inzetten? Bovenstande cijfers wijken overigens wel weer af van eerder gerapporteerde cijfers van DoubleClick.
Tja, het is typisch een kwestie van de voorlopers en de grijze massa.
E-mail marketing begint nu bij veel bedrijven pas een serieus medium te worden. Pas nu beginnen bedrijven hiervan de mogelijkheden in te zien (b.v. in het MKB) en pas sinds kort is het een onderwerp dat in marketingstudies op hogescholen aan bod komt (mondjesmaat, maar het komt).
Juist nu de rendementen wederom gedaald zijn tot… niets.
Het is nu een bewezen medium, er zijn nu redelijk grote namen die je om hulp kan vragen, er zijn nu vele bewezen cases, dus kan je het inzetten. Het feit dat het momentum eigenlijk bijna voorbij is… tja, is minder relevant voor marketeers.