‘Aggressieve’ pop-up in VS toegestaan

8 september 2003, 09:15

Een Amerikaanse federale rechter heeft beslist dat pop-up advertenties van derden niet op grond van merk- en auteursrecht van websites geweerd kunnen worden. De beslissing is een tegenslag voor website-beheerders die controle willen uitoefenen over de aggressieve pop-ups van derden die verschijnen wanneer hun website wordt bezocht.

De logica van deze uitspraak impliceert dat aggressievere advertentiemethoden op internet in Amerika zijn toegestaan. Een consument die op het punt staat een boek via Amazon.com te kopen, kan een aanbieding van een concurrende boekwinkel ontvangen van hetzelfde boek tegen een lagere prijs.

De methodiek wordt door Amerikaanse online advertentiebureaus als Gator al toegepast, door de verspreiding van gratis pakketjes spellen of screensavers, met daarin software waarmee ook het surfgedrag van de gebruikers bestudeerd kan worden. Enkele uitgevers en exploitanten van websites verzetten zich tegen deze vorm van adverteren. Ze beriepen zich daarbij op het merk- en auteursrecht. Ze zijn door deze uitspraak in het ongelijk gesteld.

Bron:

http://www.automatiseringsgids.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!