AI bepaalt het succes van je campagne
Met behulp van AI identificeer je niet alleen de interesses van je doelgroep. Het geeft je ook de mogelijkheid om deze interesses te analyseren op relevantie. Daarnaast geeft het je inzicht in hun onderlinge relaties. Door de verbanden te (her)kennen, de link te leggen en zo jouw doelgroep te vinden en treffen, vergroot je de kans op succes.
Het begrip marketing omvat alle activiteiten die een bedrijf onderneemt om een specifieke doelgroep te interesseren voor hun producten of diensten. Alles met het doel om de waarde van hun product of dienst aan te tonen, de doelgroep aan hun merk te binden en uiteindelijk de verkoop te stimuleren.
Veel bedrijven zetten in hun marketing hun product of dienst centraal. Deze inside-out gedachte is vrij traditioneel en sluit niet altijd aan bij de behoeften van de beoogde doelgroep.
Door niet je product of dienst, maar juist de mens centraal te zetten, focus je op de keuzes en het gedrag van je beoogde doelgroep. Om dit te kunnen doen, moet je jouw ideale klant door en door kennen. Maar hoe doe je dit? Welke oplossing biedt Artificial Intelligence (AI)? En hoe kun je AI inzetten om je meest succesvolle campagne ooit te lanceren? Ik vertel het je in dit artikel.
Ken je doelgroep door Contextual AI
Als je mensen wilt bewegen in de richting waarin je ze graag wil bewegen, moet je eerst begrijpen wat hen daadwerkelijk beweegt. Een marktonderzoek vormt daarbij een goede basis. Deze informatie, vaak aangeleverd in vorm van een campagnebriefing, vormt het vertrekpunt voor de opzet van je marketingcampagne.
Een campagnebriefing geeft een beschrijving van de beoogde doelgroep en geeft een eerste inzicht in hun wensen en behoeften. Vaak is deze informatie gebaseerd op eerdere ervaringen, historische data of vermoedens. Het geeft je een indicatie, maar het vertelt je niet hoe het aansluit bij de huidige interesses van je doelgroep.
Met de komst van Contextual AI zijn er nu tools beschikbaar die wel het juiste fundament voor je campagne leggen. Deze systemen analyseren dagelijks miljoenen artikelen en identificeren zo trends en interessegebieden. Contextual AI stelt jou daarom in staat om op basis van de campagnebriefing relevante verwante topics te vinden die jouw doelgroep en hun keuzes en gedrag meer in detail omschrijven.
Laat Contextual AI voor je werken
Met behulp van Contextual AI identificeer je niet alleen de interesses van je doelgroep. Het geeft je ook de mogelijkheid om deze interesses te analyseren op relevantie. Daarnaast geeft het je inzicht in hun onderlinge relaties.
Door contextual AI effectief in te zetten kom je meer te weten over de interesses van jouw doelgroep. Dagelijks verschijnen er duizenden artikelen online en worden die miljoenen keren bekeken. Door die hoeveelheid content op een logische manier met elkaar te matchen, krijg je een inzicht in hoe jouw doelgroep zich over die content heen beweegt. Hiermee verrijk je je doelgroep en kan je zo vanuit meerdere entrypoints benaderen. Door deze kennis, en gerichte creatieve communicatie, te combineren krijg je een effectieve vorm van contextuele campagnevoering.
Deze diepgaande analyse geeft jou de mogelijkheid om je doelgroep succesvol te benaderen. Maar hoe werkt dit nu in de praktijk? Ik leg het je graag uit aan de hand van een concreet voorbeeld.
Stel dat je leverancier bent van premium huishoudelijke apparaten, zoals wasmachines en stofzuigers. Uit ervaring en op basis van verkoopcijfers ben je in staat om je doelgroep op een bepaald niveau te omschrijven. Op dit moment zou je campagnebriefing er als volgt uit kunnen zien.
De ideale klant:
- Heeft schoonmaakbehoeften
- Wil alleen het premium apparatuur voor zijn huis
- Heeft een voorkeur voor technologische topkwaliteit
- Hecht veel waarde aan betrouwbare, duurzame producten
Deze briefing vormt je initiële zoekgebied op de kernwoorden ‘schoonmaakbehoeften’, ‘premium apparatuur’, ’technologische topkwaliteit’ en ‘betrouwbare, duurzame producten’.
Voor elk van deze termen afzonderlijk kun je Contextual AI vergelijkbare zoektermen laten identificeren. Deze zogenaamde ‘datawolken’ kun je dan naast elkaar laten plotten, waardoor verwante zoektermen inzichtelijk worden en hun onderlinge relaties duidelijk maken. Door deze vervolgens naast de kernwaarden en positionering van je merk te leggen weet je welke zoektermen voor jouw product of dienst het meest relevant zijn.
Als we dit nu toepassen op de term ’technologische topkwaliteit’ uit het voorbeeld, dan zal Contextual AI je in eerste instantie een overzicht geven van relevante topics.
In dit voorbeeld:
– Haargerelateerde technologie (o.a. Dyson hairwrap, Stijltang en Peddelborstel)
– Recente technologische ontwikkelingen (o.a. iPhone, virtual reality en touch screen)
Contextual AI laat je vervolgens zien dat andere topics nauw verbonden zijn met deze initiële zoektermen. Laten we de volgende zoekterm als voorbeeld nemen:
– Online Deal Shoppers (o.a. Amazon, Black Friday en Sale)
Via Contextual AI heb je nu ontdekt dat er een kans is om de interesse in technologie te laten overlappen met de interesse in online winkelen. Dit biedt nieuwe perspectieven op je campagne die je niet uit de briefing kunt halen!
De meerwaarde van Contextual AI
Waar de campagnebriefing je product alleen linkte aan ‘premium apparatuur’, voegt Contextual AI hier nog het topic ‘online shoppers’ aan toe.
Door uitbreiding van de topics ben jij als merk in staat om de context van je advertentie optimaal te kiezen, zodat de kans op succes van je advertentie stijgt.
Met behulp van Contextual AI krijg je een bredere kijk op je doelgroep. Die verrijking leidt tot een toename in het aantal weergaven met 15% en een vergroting van de aandacht voor je campagne met maar liefst 35%.
Door de inzet van Contextual AI sluit je campagne beter aan bij je beoogde doelgroep. Hierdoor wordt de campagne beter bekeken, krijgt deze meer aandacht en neemt de kans op verkoop van je producten toe. Maak van je volgende marketingcampagne een succes.