Wakker Dier en Rimmel London meest interactieve Nederlandse Facebookpagina’s

8 juni 2012, 05:38

Meeste fanpagina’s hebben handjevol fans

Met een half miljoen fans heeft Ajax veruit de populairste Nederlandstalige pagina op Facebook. De activisten van Wakker Dier hebben de beste interactie met hun volgers. Dat blijkt uit onderzoek onder de 2.000 grootste Facebook fanpagina's, uitgevoerd door Yes2Web en Grey Amsterdam in april 2012. Ook cosmeticabedrijf Rimmel London Nederland en loterij ‘Het is vrijdag' hebben veel en actief contact met hun digitale achterban.

Behalve Ajax staan ook de Brabantse filmhelden New Kids (400 duizend), Vakantieveilingen.nl (ruim 200 duizend), tv programma The Voice of Holland (170 duizend) en De Zon (160 duizend) in de top 5 van Facebook pagina’s met de meeste fans. Een ruime meerderheid (74%) van de 2.000 grootste fanpagina's heeft minder dan 5.000 fans.

IPM+

De mate van interactiviteit van merken op Facebook is vastgesteld middels de IPM+. IPM+ staat voor Interactions per mille, oftewel, het gemiddeld aantal interacties met een bericht van een pagina per duizend fans over de afgelopen dertig dagen. Onder interacties wordt verstaan: het aantal reacties op het bericht, het aantal keer dat het bericht een like heeft gekregen en het aantal keer dat het bericht gedeeld is door fans.

Contentstrategie van de top 5

Gebaseerd op de gemiddelde IPM+ gedurende de maand april presteert stichting Wakker Dier (2,2) het best, gevolgd door het cosmeticaconcern Rimmel London (1,76) en de loterij 'Het is vrijdag' (1,29). Wakker Dier voerde de afgelopen tijd flink actie tegen de plofkip. De stichting is er in geslaagd om o.a. Unilever plofkippen te laten vallen. Via de Facebook pagina worden fans betrokken bij activiteiten, afgewisseld met foto's van schrijnende en ludieke foto's van situaties waren dieren zich in bevinden (bijvoorbeeld 'een plofkip bij de dierenarts'). Maar de posts met de meeste engagement waren de 'overwinningen' die de organisatie boekte.

Interessant is om te zien wat de merken centraal stellen in hun content strategie. Waar 'Het is vrijdag' vooral publiceert over belevingen rondom hun loterij, staan bij het hoogst gerankte FMCG merk Rimmel London de producten centraal. Daarnaast maakt het cosmeticaconcern erg veel gebruik van prijsvragen, afgewisseld met laagdrempelige conversaties.

De Speld, de satirische nieuwssite, staat op plek vier. Het gebruikt Facebook met name om content van de website aan te jagen. Verkade, dat pas sinds januari 2012 actief is op Facebook, wisselt merkbelevingen af met luchte posts. Wel zijn er winacties georganiseerd op de timeline, wat Facebook niet toestaat.

Meestal binnen 12 uur een reactie

De onderzoekers hebben ook bekeken hoe lang het gemiddeld duurt voordat een merk reageert op een bericht van een volger: 11 uur en 51 minuten. Chocomel neemt wat langer de tijd om te reageren; ruim 3 dagen. Internetwinkel CoolBlue deed het 't vaakst, terwijl Landal Greenparks het minst vaak antwoordde op vragen en opmerkingen van volgers.

Adverterende merken nauwelijks in Facebook Top 10

Het is opvallend dat in de top 10 van pagina's met de meeste fans maar twee adverterende merken staan. De hoogst genoteerde is Vakantieveilingen.nl op de 3e plaats. Dus waar merken miljoenen advertentie-euro’s spenderen, is dat in de Facebook top 10 niet altijd terug te zien. Wel behoort 46% van de top 100 pagina's tot een bekende adverteerder. Het is dus ook niet zo dat adverteren niet loont. Samsung en Hi! zijn daarin erg succesvol.

De resultaten

Afbeelding: Tony Thomas

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Rogier van der Werf

    Danny,

    Interessante inzichten. Ik vind alleen sommige titels en conclusies enigszins verwarrend. Zo spreekt de titel van Nederlandse merken terwijl je het daarna hebt over Nederlandstalige facebook pagina’s. Daar zit hem de crux ook. Grote merken zoals KLM en Heineken met beduidend meer fans communiceren in het Engels op Facebook, maar zijn in mijn optiek wel degelijk Nederlandse merken. Je conclusie dat adverterend Nederland dan ook maar af en toe voorkomt in de Facebook top-10 geldt dan eigenlijk enkel voor die merken die op Facebook in het Nederlands communiceren.


    8 juni 2012 om 07:12
    DannyOosterveer

    Hi Rogier, heb je gelijk in, ga ik wat aanscherpen. Thanks.


    8 juni 2012 om 07:21
    van boxelar ludwig

    Ipm en ger lijken interessante parameters, maar kunnen volledig onderuit gehaald worden door een beperkt aantal fans. Zijn dit ook de parameters die in de journalistiek gehanterd worden?


    8 juni 2012 om 09:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!