Alleen bij begin oorlog minder tv-reclame

Alleen bij begin oorlog minder tv-reclame

Het uitbreken van de oorlog in Irak heeft alleen aan het begin tot minder reclame op de televisie geleid. De schrik onder adverteerders was niet zo groot als bij onverwachte gebeurtenissen, zoals de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten.

IP, het reclamebedrijf voor RTL4, RTL5 en Yorin, kreeg vooral de eerste paar dagen van de oorlog afzeggingen. Die waren voornamelijk afkomstig van grote bedrijven, met name uit de VS, aldus een woordvoerster.
Bij de Ster, die werkt voor de publieke omroep, was het aantal afmeldingen op de vingers van een hand te tellen. Verder wilde volgens verkoopdirecteur Arian Buurman een aantal bedrijven niet in de reclameblokken bij nieuws- of actualiteitenrubrieken.

Beide bedrijven benaderden zelf ook klanten om commercials terug te trekken of op andere netten uit te zenden. Bij de commerci?len was er door de vele reclameloze nieuwsuitzendingen minder ruimte voor de spotjes. De Ster wist klanten ertoe te bewegen hun boodschappen te verplaatsen naar een net waar geen doorlopende nieuwsuitzending was.
IP verwacht dat het met de gederfde inkomsten meevalt. Het aantal boekingen is min of meer op het oude peil. Bovendien werken veel contractanten met een jaarbudget. Vervallen reclames worden later alsnog uitgezonden. Bij de Ster is de schade ‘nihil’.

Bron:
http://www.omdnl.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.