Alles over influencer marketing in één handige pdf – download ‘m hier
In de afgelopen weken brachten wij influencer marketing onder de aandacht in onze Special. En het is een hot topic. Dat bleek wel doordat in dezelfde periode het fenomeen geregeld aan de orde in de ‘mainstream media‘. En niet altijd op een positieve manier: zo kregen de dieetdames van The Green Happiness flink wat commentaar te verduren na een interview in het NRC. Benieuwd hoeveel extra volgers hen die ‘PR-fail’ heeft opgeleverd…
En juist dat is een van de interessante aspecten aan influencer marketing: de status van de influencers. Een veelgehoorde reden om hen in te zetten is dat zij als ‘boy & girl next door‘ meer invloed hebben op ons als consument dan merken zelf. Hun boodschappen worden met minder scepsis ontvangen omdat ze voelen als ‘een van ons’. Ondertussen zijn enkelen van hen uitgegroeid tot nieuwe celebrities of zelfs idolen en is van dat ‘next door‘-gevoel weinig meer over.
De vraag dringt zich dan ook op: in hoeverre is de samenwerking van Negin Mirsalehi met Valentino anders dan die van George Clooney met Nespresso? Is influencer marketing wel zo anders dan celebrity endorsement? Dat staat nog los van de vraag of die invloed van influencers eigenlijk wel bestaat.
Al deze kwesties en nog veel meer komen aan de orde in de liefst 19 artikelen in deze Special. We wensen je veel leesplezier!
Eerder verschenen
Eerder dit jaar verschenen al Specials over: