‘Als je een klacht hebt ga je niet direct naar je huisarts, maar eerst naar onze app’

Interview met Bart Malenstein, CEO van digitaal gezondheidsplatform Quin

‘Als je een klacht hebt ga je niet direct naar je huisarts, maar eerst naar onze app’

Wanneer je een medische klacht hebt, moet je op dit moment naar de huisarts. Die kan je vertellen of er werkelijk wat aan de hand is en je eventueel doorsturen naar een specialist. Digitaal gezondheidsplatform Quin wil dit model verfijnen: het eerste contact kan ook heel goed online verlopen.

Oprichter en CEO Bart Malenstein: “Wat wij bieden is een breed holistisch platform waar wij zorg bieden. Als je een klacht hebt ga je niet direct naar je huisarts, maar eerst naar onze app. Die is gratis voor iedereen beschikbaar. Je gaat je symptomen checken en daar komt een bepaalde conclusie uit over de ernst van de klacht. Moet je naar een arts en hoe snel? Door die stap kunnen we naar schatting tussen de 10 en 15 procent van de patiënten thuishouden. Je kunt vervolgens ook een afspraak plannen voor een videocall. Dus wat wij toevoegen is extra voorbereiding voor de huisarts, een check of je daar naartoe moet, het urgentieniveau en het gemak en de bereikbaarheid van videoconsultatie.”

Man achter Bergman Clinics

Malenstein was ook een van de mensen achter de Bergman Clinics: particuliere klinieken voor specialistische zorg. Daar zag hij dat de toestroom naar de specialist niet altijd even soepel verloopt. “Poliklinieken in de specialistische zorg zijn erg vervuild: er komen daar patiënten, terwijl het eigenlijk niet altijd nodig is. Er is veel meer in de eerste lijn af te handelen.”

“Er is veel meer in de eerste lijn af te handelen”

Oftewel, wanneer het platform goed wordt ingezet en daar de juiste vragen worden gesteld, is het stellen van een juiste diagnose beter te doen. Wat ervoor kan zorgen dat een bezoek aan de specialist niet nodig is. Voor dit predictiemodel wordt gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van specialisten. Dit alles moet leiden tot een data-gedreven zorgpad met zelfregie voor de patiënt.

Zorgdossiers

Een belangrijke schakel zijn de zogenaamde zorgdossiers. Die worden op dit moment nog niet voldoende centraal vastgelegd. Daar wil Quin verandering in brengen. “Binnen Quin noemen wij het MyHealth en dat willen we gaan vastleggen. Niet alleen historische data maar ook continumetingen die je met wearables zou kunnen doen. Wij willen allerlei databronnen koppelen aan het MyHealth-profiel. Gelukkig is er inmiddels wel wat wetgeving die ervoor zorgt dat informatie die beschikbaar is bij de huisartsen ook open toegankelijk is voor de patiënt. Wij halen die informatie op en integreren dat binnen het MyHealth-profiel.”

Het platform van Quin is gebouwd met een kunstmatige intelligentie-component. Daarmee is het veelomvattender dan portals waar veel huisartsen sinds corona gebruik van maken. “Het is een combinatie van software, beslisbomen en AI. Dat is een forse investering en heel wat anders dan een portal. Dit gaat heel veel verder dan dat.”

Kip-eiprobleem

Quin werkt in eerste instantie samen met een aantal huisartsenpraktijken die door het bedrijf zijn overgenomen. “We waren in eerste instantie niet van plan om dit zo te doen. We hadden een bepaalde visie over het holistische platform en toen zijn we gaan bouwen. Vorig jaar stond het klaar en wilden we naar de praktijk. Daar zagen we ontzettend veel interesse en positiviteit, maar niemand hapte echt toe. We moesten terugkomen als het echt helemaal zou staan en draaien. Maar dat wilden wij juist samen bereiken. Het was een beetje een kip-eiprobleem. Toen hebben we besloten: we kunnen het beter van binnenuit doen. Dan zien we ook of het echt zo gaat als wij denken. Die lessen nemen we nu ook mee bij de ontwikkeling van het platform. We komen zo ook in gesprek met verzekeraars, dus het is heel waardevol.”

"Ik denk dat het zorgsysteem goed door ondernemers sustainable gemaakt kan worden"

In Nederland wordt over het algemeen kritisch gekeken naar commerciële partijen binnen de zorg. Onzin, meent Malenstein. “Ik denk dat het systeem heel goed door ondernemers sustainable gemaakt kan worden. Dat doe ik al een tijd en blijf ik ook gewoon doen.”

Hoe beter de eerstelijnzorg de regiefunctie kan uitoefenen, hoe minder mensen er onnodig bij een dure specialist belanden. “De huisartsenzorg in Nederland omvat 3,5 miljard euro en de ziekenhuizen 30 miljard euro. Van alle interacties die plaatsvinden wordt 95 procent door de huisartsen afgevangen. Maar 5 procent gaat naar de tweede lijn. Dan zie je hoeveel geld er omgaat in die tweede lijn, waarvan wij denken dat er heel wat te verbeteren is door een veel beter voorportaal te creëren. ”

Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. Over een jaar hoopt Malenstein een goed functionerend platform te hebben staan wat klaar is voor een licentie-franchisemodel. “Waarmee we veel tevreden huisartsen, specialisten en patiënten bedienen.”

Zie hier het hele interview met Bart Malenstein:

 

Credits afbeelding: Rudy & Peter Skitterians/Pixabay , licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.