Amal Kamar van Greetz: ‘Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken’
Greetz bestaat dit najaar twintig jaar. ‘Dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener', aldus Directeur Marketing Amal Kamar van het online kaartenmerk.
Amal Kamar is marketeer in hart en nieren. De Directeur Marketing van online kaartenmerk Greetz reageerde op MarketingTribune op een aantal steekwoorden.
What’s new?
Greetz bestaat dit najaar twintig jaar en we vieren onze verjaardag met een nieuwe campagne, waarin een speciale jubileumvideo, die we samen met bureau Fitzroy hebben ontwikkeld, een hoofdrol speelt. En natuurlijk zijn we al druk bezig met Kerst. Het feit dat je écht alles kwijt kunt in een kaart, van foto’s tot een video- of audioberichtje; maar ook liefde, aandacht en een glimlach, zal ook hier centraal staan.
Greetz
Kaarten staan voor verbinding. Het zit in onze menselijke natuur om betekenisvolle relaties op te willen bouwen, en te behouden, en kaarten verbinden mensen, letterlijk en figuurlijk. Vooral in deze snelle en sterk gedigitaliseerde wereld wordt de tijd en moeite die iemand steekt in het kiezen en maken van een persoonlijke kaart als waardevol gezien, ook zeker door de ontvanger. Ik vind het mooi om hier een bijdrage aan te leveren.
Bureaus
Naast een performancemarketing- en CRM-team, hebben we ook een intern creatief team dat onze uitingen maakt. Voor de nieuwe jubileumvideo voor de 20ste verjaardag van Greetz hebben we samengewerkt met Fitzroy. Mindshare is ons mediabureau. Daarnaast zijn we als e-commercebedrijf – uiteraard – datagedreven en werken we bijvoorbeeld samen met Validators voor brand tracking en MeMo2 voor econometrics-onderzoek.
Marketingtrend
We zijn volop bezig met het integreren van AI in ons dagelijkse werk, maar ook zeker in onze campagne-uitingen: het storyboard van de jubileumvideo werd gemaakt door het reclamebureau met behulp van AI. We vonden de beelden zo mooi dat we deze wilden gebruiken. We hebben ze gebruikt en een speciale kaartencollectie voor onze 20ste verjaardag geïntroduceerd.
Marketingmisverstand
Ik vind het altijd zo pijnlijk als iemand – bijvoorbeeld op een feestje of bij een verjaardag – de term ‘marketing bla bla’ roept. Marketing heeft een slechte reputatie, maar ik denk dat men vooral niet weet wat marketing is. In die zin zou marketing wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken :-). Ik ben van mening dat een goede marketeer de juiste strategie uitzet voor een merk, die aansluit op de behoefte van de consument en zo bepalend kan zijn voor het succes van een bedrijf.
Marketingtip
Pak alles aan! Leer zo veel mogelijk en verken de breedte van het vakgebied. Ontdek waar je hart echt sneller van gaat kloppen en ga je daar vervolgens in specialiseren.
Marketingboek
Byron Sharp’s How Brands Grow. Het consistent bouwen aan je distinctive brand assets en het belang van mentale en fysieke distributie spreekt een marketeer uiteraard aan, maar dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.
Marketingheld
Een van mijn eerste leidinggevende was Barbara van Verseveld. Dit was mijn eerste rol in een lokaal team, daarvoor had ik alleen twee internationale rollen gehad. Ik heb veel van haar geleerd. Zij was niet alleen analytisch heel sterk, maar ook conceptueel. Vaak hebben marketeers toch de voorkeur of neiging naar het een of het ander. Zij was een complete marketeer met sterk strategisch en commercieel inzicht.
commercial
De Hema-commercials vind ik echt heel sterk. Deze worden vaak ingezet om een innovatie te introduceren, zoals het doorgroeirompertje, het handige hoeslaken, et cetera. Hema laat hiermee zien te weten wat er bij de consument speelt en bouwt zo op een impactvolle manier aan relevantie en tegelijkertijd aan het merk.
Ergernis
Ik heb me verbaasd over de hoeveelheid gokreclames. Ik vind ze nogal schreeuwerig en vooral om sales draaien, niet om de consument.
Marketingmislukking
Vroeg in mijn carrière heb ik voor Zwitsal gewerkt. Een range met parfumvrije producten werd geïntroduceerd met de campagne Weet hoe het zit. Er werd een losse site gebouwd om huidexpertise te bouwen/laden, maar zo’n site behoeft natuurlijk budget om daar traffic naar toe te leiden. Hier was in de mix niet echt rekening mee gehouden. Eigenlijk heb ik hier twee dingen uitgeleerd. Ten eerste dat je creatief bureau en mediabureau heel nauw samen moeten werken vanaf de start van een nieuwe campagne. Ten tweede dat je bij campagnes goed de balans tussen productie- en mediabudget moet bekijken en bewaken.
Marketingquote
‘Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.’ Ik geloof enorm – overigens niet alleen in zakelijk – dat je op vele manieren je doel kunt bereiken. Soms moet je oplossingen vinden, obstakels omzeilen, andere wegen bewandelen om tot je doel te komen. Je moet vooral niet je doel uit het oog verliezen, maar je strategieën en initiatieven om daar te komen, aanpassen.
Eerste baantje
Dat was bij een Chinees restaurant. Ik gaf eerst bijles aan het zoontje van de eigenaars en daarna ging ik naar het restaurant om mee te helpen bij de afhaal. Ik heb daarna en gedurende mijn hele studententijd altijd in de horeca gewerkt. Het bedienen van een klant heb ik blijkbaar altijd al mooi gevonden.
Vrije tijd
Ik ontdek graag nieuwe dingen, kook graag nieuwe recepten, ga naar een nieuw restaurantje of een leuke cocktailbar. Voor mij is dit ook het moment om echt even goed bij te praten met mijn tafelgenoten.
Droombaan
Ik geloof niet in één baan die je de rest van je leven wilt doen of dat er één baan is, die je altijd ambieert. Je interesses veranderen. Je wilt blijven leren en groeien. Wat ik wel heb geleerd is dat ik van de combinatie van creëren én executeren houdt. De combinatie van strategie en executie is voor mij de perfecte combinatie.
pleasure
Slow tv, zoals Heel Holland Bakt, Tussen Kunst & Kitsch, Van Onschatbare Waarde en De Erfgenaam. Lekker op de bank met een kop thee en een stukje extra pure chocolade. Dat is voor mij echt even ontspannen.