Amazon.com benadert klanten wetenschappelijk
De marketing van Amazon.com is gebaseerd op meten en analyse. Andreas Weigend, tot voor kort Chief Scientist bij de internetwinkel, is na twee jaar weg bij het bedrijf. Zijn voorstellen om de marketing nog wetenschappelijker te maken, stuitte op te veel verzet.
Weigend wilde onder meer twee verschillende openingspagina’s voor Amazon hebben. Het blijkt namelijk dat 50% van de klanten via direct verkeer binnenkomt, terwijl de andere helft via links elders de website op komt. Uit een van de klantonderzoeken van Amazon.com kwam naar voren dat perceptie een heel belangrijke rol speelt. Zo had bijvoorbeeld het verplaatsen van het winkelwagentje van de linker- naar de rechterkant van de pagina een positief effect op de omzet. Weliswaar bedroeg het hier slechts een omzetstijging van 0,8% per klant, maar op een klantenbestand van 50 miljoen is dat toch een behoorlijk effect. De Universiteit van Chicago concludeerde eerder al dat de prijsgevoeligheid van Amazon redelijk klein is. Het blijkt dat Amazon.com de prijzen vier keer zoveel kan verhogen als het warenhuis Barnes & Nobles met hetzelfde effect op de klanten.
Bron:
Tijdschrift voor Marketing nr. 7/8, p. 31
Via:
Helemaal mee eens! Zal binnenkort wat langer stilstaan bij de visie en het werk van Andreas Weigend.
Ben erg beniewd naar meer info over Weigend en zijn visie..! Bring it on!