Amazon.com krijgt patent op customer reviews

15 november 2005, 11:17

Webwinkelgigant Amazon.com heeft een patent gekregen op het verkrijgen van beoordelingen door consumenten. Het betreft een methode om klanten per e-mail te benaderen en ze aan te sporen een beoordeling te schrijven over het door hen aangeschafte product. Voor veel webwinkels, waaronder de shops van Yahoo en MSN, zou het patent grote gevolgen kunnen hebben. De methode zoals Amazon die omschrijft, wordt in meer of mindere mate al uitgebreid toegepast op internet.

Amazon heeft bij monde van een woordvoerder laten weten dat het nog niet heeft besloten of het zijn patent daadwerkelijk te gelde zou maken via bijvoorbeeld een licentie-systeem. Op sites als Slashdot wordt het patent al hevig bediscussieerd.

Het is niet de eerste maal dat een patent van Amazon veel stof doet opwaaien. Enige jaren geleden verkreeg het een patent op one-click-buying. Met dat patent in de hand klaagde Amazon concurrent Barnes and Noble aan, maar het verloor de zaak in beroep. Uiteindelijk schikten de bedrijven voor een onbekend bedrag. Een ander patent an Amazon betreft het hosten van electronische discussiefora om producten die te koop staan, te bespreken.

Zie:

Internetnews.com, Computerworld.be, eBase, Het bewuste patent, Discussie op Slashdot.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!