Ambacht verdwijnt? Ook Marketeers worden operators, maar wel unieke

Ja, ook marketeers worden door AI 'operators'. Door de aard van het marketingwerk zal het nog steeds belangrijk zijn WIE die operator is.

20 februari 2023, 11:00 1552 x gelezen

“Vroeger had je nog heel veel bakkers en chocolademakers, Edwin, echte vakmensen. Tegenwoordig heb je Operators die alle machines kunnen bedienen, het maakt niet zoveel meer uit wat er uit komt. Ergens achterin de broodfabriek zit natuurlijk nog wel een oud bakkertje die alles van brood weet, maar de Operator hoeft alleen maar op de knopjes te drukken.” Jaren geleden interviewde ik iemand van een MBO-opleiding voor Operators. Eerlijk gezegd wist ik tot dat moment niet wat een Operator deed, maar ik had tot dat moment ook niet door dat vakmanschap in de voedingsmiddelenindustrie nog maar zo weinig betekende. Het maakt de groeiende behoefte van mensen naar ambachtelijkheid en biologische voeding goed verklaarbaar.

AI bij marketingadvies

Gaat hetzelfde ook gebeuren in de marketing? Ik zal eerlijk zijn: steeds vaker gebruik ik AI zoals ChatGPT bij het geven van marketingadvies, zeker als het wat verder van mijn expertise ligt. Ik ben daarbij wel transparant, vroeg of laat komen mensen er toch achter dat je een ‘machine bedient’. Is dat erg? Ik moet altijd lachen om mensen die alleen maar kunnen praten over de nadelen van ‘Generative AI’ als ChatGPT (nee geen ChatGTP, veel mensen draaien de P en de T om valt me op). Of die het zelfs willen verbieden, zoals de ‘public schools’ in New York. Zelfs verschillende trendwatchers, van wie je toch een open mind mag verwachten, richten zich sterk op de nadelen. Ik denk dat de wereld nu ook voor hen te hard aan het draaien is. Opvallend.

Afbeelding: Jasper Art. 

Bang voor verandering

Mijn levensmotto is al jaren gebaseerd op een uitspraak van Socrates (eigenlijk een automonteur): “The secret of change is to focus all of your energy, not on fighting the old, but on building the new”. Je hebt niet eens keus: die robots komen er toch wel, en tot nu toe hebben ze niet de verwoestende werking gehad die iedereen voorspelde. Robots namen altijd het rotwerk over, het leuke werk bleef liggen voor ons.

Dat zal ook voor marketing gelden.

Ik sprak laatst iemand die schrijven altijd als hobby had, totdat ze in haar werk als copywriter heel veel ‘fabrieksmatige’ SEO-teksten moest schrijven. Dat was nog in de tijd vóór ChatGPT (opa weet het nog goed), ik bedacht me dat het mooi zou zijn als een robot die ‘fabrieksteksten’ zou schrijven. Misschien was het dan nog steeds haar hobby.

Afbeelding: Jasper Art.

The Personality Economy

Fabrieksmatige teksten laten schrijven door robots zou dus geen bedreiging opleveren, maar wat als je ChatGPT inzet om marketingadvies te geven? Je bent dan wel de Operator die de machine bedient, maar ik denk dat de klant jou graag betaalt om op die knopjes te drukken. Niet alleen omdat jij weet hoe je dat moet doen, ook omdat jij weet hoe je die basale robot-adviezen moet toespitsen op de wereld van de klant. Maar ook gewoon om wie je bent.

Ik heb eerder betoogd dat we (dankzij robots) van de ‘knowledge economy’ naar de ‘personality economy’ gaan, waarom zouden we elkaar immers nog betalen voor kennis? ChatGPT heeft zelfs een boek voor mij geschreven over deze beweging. Ik zag laatst een quote van Elon Musk die het treffend beschreef:

“The biggest mistake, in general, I’ve made, is to put too much of a weighting on someone’s talent and not enough on their personality. I think it actually matters whether somebody has a good heart, it really does.”

Marketeers met een goed hart

Niet alleen bakkers worden operators, ook marketeers. Maar omdat er geen brood uit de machine komt maar een ingewikkelde brok informatie die de klant niet direct kan eten, blijft het belangrijk wie die Operator is. Die behoefte aan ‘ambachtelijkheid’ zal, net als bij brood, misschien alleen maar sterker groeien. En de behoefte aan marketeers met een goed hart.

Afbeelding: Jasper Art. 

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!