Ambivalentie webwinkel

10 april 2006, 07:41

Eerder werd bekend dat de Bijenkorf de webwinkel zou sluiten. Na vijf jaar halfslachtig webwinkelen besloot het management van de Bijenkorf te stoppen met de on-line verkoop activiteiten en dat terwijl zusteronderneming Hema juist de webwinkel steeds meer inzet als verkoopkanaal. Wie echter de website van de Bijenkorf ooit heeft bezocht zal beamen dat men er nooit in geslaagd is de winkelexperience naar de e-shop over te brengen. Matige exploitatieresultaten liggen volgens een woordvoerder van de Bijenkorf ten grondslag aan de beëindiging van de e-shop maar ook de marketing toegevoegde waarde is de directie blijkbaar nooit duidelijk geworden.

Een opmerkelijk besluit want multichannel strategieën komen inmiddels op vrijwel alle commerciële retailagenda’s van enige importantie voor. Het blijft echter voor veel retailers een wat onwennig spagaat omdat men niet in staat is een cross-over aan te brengen in de on- en off-line strategie. Men vermoed een ernstige vorm van kannibalisme en verzuimd derhalve de e-commerce activiteiten permanent te integreren in het marketingbeleid en te appelleren aan het veranderende winkelmotief van de prospect of surfende consument. Grootwinkelbedrijven als Blokker, BCC en Free Record Shop hebben ambivalente gevoelens als de webwinkel ten sprake komt maar realiseren zich ook steeds meer dat zo’n e-shop mede gezien de steeds eenvoudiger betaal- en aflever-logistiek voor een groot aantal producten en diensten een onmisbare verkoopschakel zal worden.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    KJ

    Terwijl ‘de huwelijkslijst’ toch echt wel een begrip is.


    10 april 2006 om 08:49
    Sandra Hofstede

    Erg jammer dat zo’n organisatie als de Bijenkorf de handdoek nu al in de ring gooit. Juist nu alle webwinkels steeds populairder en vooral beter worden. Slechte operationele uitvoering wil nog niet zeggen dat het een slecht idee is (was)…


    10 april 2006 om 10:45
    Marc

    Ik vind het niet zo’n vreemde stap.

    De Bijenkorf is een ‘belevingswinkel’. Je wilt zien, proeven en ruiken en bovenal, je wilt er gezien worden en kunnen zien.

    Als de Bijenkorf al iets online zou moeten doen zou het zoiets moeten zijn zoals een community opbouwen. Shoppen daarentegen bij de Bijenkorf is iets zintuigelijks.


    10 april 2006 om 11:39
    venturo

    @ Marc, dan nog steeds kan je de dienst complementair maken aan de offline versie…


    10 april 2006 om 11:54
    wim krijnen

    De consument is volledig gefragmenterd aan het winkelen. Orienteren, vergelijken en prijs shopen vindt bij uitstek op het internet plaats. Overmand door keuzestress loopt de consument vervolgens naar de fysieke winkel. OOk daar wordt je niet of nauwelijks meer geholpen, personeel is veelal logistiek verlengstuk geworden. De Bijenkorf is een fysieke retailer, dat ligt vast in de DNA. Men beheerst het proces van inkopen, inrichten en sfeer maken. Virtuele retail moeten ze gewoon uitbesteden, het zal de consument worst (HEMA) wezen wie het uiteindelijk uitvoert.


    10 april 2006 om 13:40
    Diederik

    Ongelooflijk zonde dat sommige ‘grote jongens’ (met marketingafdeling) de stap niet durven of kunnen maken. En dus maar lijdzaam toezien hoe hun business verschrompelt door toedoen van de snelgroeiende e-business? Met ontkenning is nog nooit iemand veel verder gekomen…Wake up en integreer on- en offline op een slimme manier. Zoals jullie ook al terecht schrijven.


    10 april 2006 om 15:01
    media

    Je bent me voor Albert, had hier zeker ook een posting aan willen wijden. De reden dat Bijenkorf stopt met de webshop heeft inderdaad niets met het medium te maken maar met het feit dat ze het zelf niet goed voor elkaar hebben gekregen. Jammer dat ze niet de ballen hadden om dat ook toe te geven.


    10 april 2006 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!