Google AMP Conf 2018: alleen een hype of de toekomst?

23 februari 2018, 11:59

Dat Google vol inzet op de AMP-technologie werd afgelopen week wel duidelijk tijdens de AMP Conf 2018 in Amsterdam. Gedurende twee volle dagen kwamen onder meer nieuwtjes zoals ‘AMP Stories’ en ‘AMP for Email’ aan bod. Ook werden interessante cases gepresenteerd van partijen die al zijn overgestapt op AMP. Dat Google in dit open source-project een flinke vinger in de pap heeft, kwam wel heel sterk naar voren. Je zou het bijna AMP-propaganda gaan noemen.

AMP? Wat is dat?

Voor wie zich nog niet bezig heeft gehouden met AMP: deze afkorting staat voor Accelerated Mobile Pages en is een open source-project waarbij Google de voortrekkersrol heeft. AMP begon als een aparte mobiele pagina, die gezien werd als een ‘uitgeklede’ versie van een ‘normale’ pagina. De AMP-techniek zorgt daardoor voor razendsnelle mobiele sites. Tegenwoordig biedt AMP bijna dezelfde functionaliteiten als een ‘normale’ webpagina en wordt er zelfs gesproken over het volledig bouwen van websites in AMP.

Of je nu wel of niet achter AMP staat, één ding is duidelijk, AMP gaat er komen. Zelf sta ik hier dubbel in, want je hebt AMP niet per se nodig om snelle pagina’s te maken. Dat kan namelijk heel goed zonder de AMP-technologie. Maar AMP biedt wel weer het voordeel dat Google de pagina zelf cachet en zo nog sneller maakt. De vraag is dan: waarom moet je AMP inzetten om dit voordeel te krijgen? Als het Google gaat om snelle pagina’s, waarom krijgt een ‘standaard’ snelle pagina dan niet het voordeel van de Google-cache?

Aan de andere kant is het belangrijkste dat de gebruiker een snelle gebruikersvriendelijke pagina wil. Of dit via AMP of een andere techniek gaat maakt voor de gebruiker niet heel veel uit. In dit artikel zal ik de belangrijkste nieuwtjes rondom AMP toelichten. Goed om te weten: de conferentie is ook in z’n geheel terug te zien op YouTube.

AMP Stories

Zoals de naam al aangeeft, is AMP stories een nieuw formaat waarmee je korte artikelen kunt verrijken met video’s, geluiden, animaties en meer. AMP Stories worden aangeboden tussen de ‘normale’ zoekresultaten wanneer je een zoekopdracht doet vanaf een mobiel apparaat.

Aangezien AMP Stories nog niet zijn uitgerold, is het mij nog niet duidelijk of je deze te zien krijgt wanneer je zoekt op een onderwerp of op de naam van een publisher, zoals dat nu het geval is in de test.

AMP Stories worden aangeboden in het AMP-formaat waardoor de gebruiker een snelle ervaring heeft. Om deze Stories verder uit te werken is Google een samenwerking aangegaan met een aantal publishers zoals CNN, Vox Media en The Washington Post.

Benieuwd hoe AMP Stories er live uit zien? Ga dan met je mobiel naar de volgende pagina: https://g.co/ampstories of zorg dat je je desktop-browser als mobiel instelt. Als je zoekt op bijvoorbeeld ‘CNN’ krijg je de AMP Stories te zien van CNN.

AMP for Email

Deze ontwikkeling kwam als een verrassing. Hoezo AMP voor e-mail? Ja leuk, dan kan ik sneller mijn mail lezen ofzo? Maar het bleek totaal anders te zitten. AMP for Email staat eigenlijk voor dynamische e-mails waarbij deze alleen via AMP kunnen worden opgebouwd en vooralsnog uiteraard ook alleen werken voor Gmail.

Het dynamische aspect hiervan is dat je in de mail zelf al acties kan uitvoeren en dat content live geüpdatet wordt. Krijg je een survey? Dan hoef je deze niet meer apart te openen maar kan in de email doorgevoerd worden. Of zoals in het Pinterest-voorbeeld hieronder: gelijk foto’s aan je bord toevoegen.

Een ander voorbeeld: stel dat je als krant elke ochtend de headlines doorstuurt aan je trouwe lezers. Dan kunnen deze headlines automatisch worden geüpdate. Dus als de mail ’s ochtends verstuurd is en ik open deze pas in de middag, dan zie ik waarschijnlijk andere headlines dan iemand die de mail in de ochtend opent. Er van uitgaande dat er nieuws is natuurlijk…

De reden dat deze mails alleen via AMP kunnen worden aangeboden is vanwege de restricties met betrekking tot JavaScript. Zo voorkomt je dat partijen dit gaan misbruiken door het injecteren van malware via mails. Hieronder als voorbeeld een mail van booking.com.

AMP en e-commerce

Bij de lancering van AMP eind 2015 was dit project vooral gericht op publishers. Nieuwswaardige content kreeg voorrang in de nieuwscarrousel van Google en voor gebruikers was het makkelijk om te switchen tussen de artikelen. Als publisher had je dan ook weinig andere keus dan meegaan met het AMP-project.

Sinds die tijd zijn er vele features bijgekomen waardoor je ook een volwaardige webshop in AMP kan ontwikkelen. Tijdens de conferentie kwamen de nieuwe features aan bod zoals de Checkout Flow met voorbeelden van Zalando na het inzetten van AMP op productpagina’s.

AMP productpagina Zalando

AMP werkt goed op productpagina’s bij Zalando. De bezoeker weet immers al wat hij wil hebben (high buying intention) en de AMP kan worden ingezet op alle kanalen. Betaald zoekverkeer ga je natuurlijk niet naar een langzamere versie sturen als de AMP goed functioneert qua snelheid en conversies.

Google zelf kwam ook nog een aantal keer terug op het inzetten van betaald zoekverkeer via AMP-landingspagina’s. Zij kwamen met de cijfers van Merchology waar AMP’s 286% sneller waren en de conversieratio met 39% steeg.

AMP en JavaScript

Nog een belangrijke aankondiging voor de toekomst van AMP: er gaat getest worden met het toevoegen van JavaScript waarbij web-workers worden gebruikt om de user experience ononderbroken te houden. Mocht dit slagen dan is dit groot nieuws voor ontwikkelaars die zo meer mogelijkheden krijgen met AMP.

AMP en PWA

Zelf ben ik overtuigd dat PWA (Progressive Web Apps) de toekomst hebben en wij deze steeds meer gaan zien. In Nederland is nog weinig te merken van deze trend maar in het buitenland zijn al verschillende succesvolle cases.

Uit een eerder blog: “Wat is een PWA ook alweer? Een PWA kun je het beste zien als een website met dezelfde mogelijkheden als een app. Een PWA kan er hetzelfde uitzien als een app. Wanneer je regelmatig op een website komt, krijg je de melding of je deze wilt opslaan op je mobiele bureaublad. Wanneer je dit doet en de PWA vanaf je bureaublad laadt, zal deze er net zo uitzien als een app en met vrijwel dezelfde functies. De app staat echter niet op je telefoon, maar wordt online ingeladen en is ook offline te gebruiken.”

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden en prestaties van PWA in combinatie met AMP is het goed de nieuwe website van BMW te bekijken. Deze website vol visuele elementen laat zien dat ook dit soort websites heel snel kunnen laden en dat dit niet ten koste hoeft te gaan van het design.

De toekomst van AMP

Zoals ik aan het begin al zei, gaat Google AMP er flink doorheen drukken. Voor mij werd dit met name duidelijk tijdens de presentatie van WordPress en de mededeling dat Google zich hier meer tegenaan gaat bemoeien. Waar het volgens mij naar toe gaat bij WordPress is dat je bij de standaard templates ook standaard AMP gaat krijgen voor mobiele pagina’s. Aangezien een derde van alle websites op WordPress draait heeft Google hier een belangrijke troef in handen. Ook werd gesproken over AMP voor desktop-pagina’s.

Feit blijft dat Google met een sterke ontwikkeling van AMP steeds meer macht en controle krijgt over websites. Of wij daar blij mee moeten zijn is de vraag. Want ondanks dat AMP open-source is merk je aan alles dat Google aan de touwtjes trekt. Het komt Google natuurlijk ook niet slecht uit dat bijvoorbeeld AdSense-advertenties betere resultaten geven op AMP. Of AMP echt de toekomst is, dat weet je nooit, we gaan het zien.

Wil je de conferentie terugkijken? Klik dan hier voor het YouTube-kanaal met alle sessies.

Marc Thierrij
Sr. SEO Consultant bij Maxlead

Marc Thierrij is Sr. SEO consultant bij Maxlead. Hij is in 2010 in aanraking gekomen met SEO om het daarna niet meer los te laten. In het verleden was hij werkzaam bij de Linkbuilding Specialist en als inhouse SEO specialist bij TellUs. Vanuit de rol als Sr. SEO consultant bij Maxlead adviseert hij grote en kleine bedrijven uit verschillende branches bij het verbeteren van de organische vindbaarheid.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!