Amstel vrienden klef?

28 mei 2004, 15:18

Amstel vrienden klef?Er is de afgelopen weken weer veel geschreven over de nieuwe campagne van Amstel. En uiteraard plaatste reclame-bureau Doom & Dickson de positieve reacties allemaal op haar website. Dat is namelijk goede reclame zullen we maar zeggen.

Wat mij opvalt is dat de reacties niet alleen erg positief zijn over de nieuwe campagne maar vooral ook negatief over de oude campagne. U weet wel, de campagne met de drie vrienden van Amstel. Dit is overigens niet alleen mij opgevallen maar ook Rob Sikkink en hij schreef een scherpe reactie naar Adformatie.

Reactie van Rob Sikkink, Amsterdam in Adformatie 22:

Zelden zo teleurgesteld in een biercampagne geweest als na het zien van de nieuwe Amstel-commercial – vooral na de ijdeltuitige kletspraat van nieuwsmakers Vertregt en Steijn in Adformatie 21. Ik ben er niet zo dol op om mijn collega’s aan te vallen, maar dit gezwets vraagt om een reactie.

Volgens mij gaat dat hele artikel over de advertising die ze gehad zouden willen hebben, maar niet over wat ervan terecht is gekomen. Ik zie niks geen male bonding of trots in de nieuwe Amstel-aanpak. Wel zie ik mannen die volslagen nep reageren als ze een lel van een logo voorbij zien komen. En dat logo komt zo vaak voorbij dat je denkt dat Amstel een probleem met zijn naamsbekendheid heeft.

Een logo erin rammen is volgens mij iets anders dan een merk laden – precies wat de vorige campagne wel deed. Steijn noemt de drie vrienden klef (red.: was dit niet Vertregt die dit zei?). Hoe komt hij erbij? Het zijn gewoon jongens onder elkaar met leuke en flauwe grappen, mensen van vlees en bloed die je vrienden zouden kunnen zijn. Op en top bierig en goed toepasbaar op de winkelvloer en in promoties. De vorige campagne zo diskwalificeren is erg onsympathiek en loopt over van betweterigheid en zelfgenoegzaamheid. Het is ook een trap na voor degene die bij Heineken jaren verantwoordelijk was voor Amstel-advertising.

Maar het ergste: wat ik tot nog toe van de nieuwe campagne gezien heb kan er in de verste verte niet aan tippen. Alleen al de pay-off: in plaats van het subtiele ‘voor elkaar’ kwam het platte ‘ons bier’. Of is het de bedoeling dat ik over een paar jaar vochtige ogen krijg van trots bij het zien van dit grootse nationale biermerk? Vertregt en Steijn hebben het over ‘het gevoel van instant understaning dat met mannen met elkaar hebben’. Dat gevoel riepen de drie vrienden op, en de twee grijnzende Nieuwsmakers zelf ook – maar de nieuwe Amstel-campagne zeker niet.’

Wat kan ik daar nog aan toevoegen? Sikkink heeft gelijk. Hoe halen Vertregt en Steijn het in hun hoofd om de oude campagne zo te diskwalificeren? Van Steijn kan ik me het nog enigsinds voorstellen, Doom & Dickson moet zich namelijk nog bewijzen op het Amstel-account. Een resultaat neerzetten zoals dat is gerealiseerd met de vorige campagne zal niet eenvoudig zijn. Nee dan kun je beter de oude campagne diskwalificeren zodat je eigen campagne er beter uitkomt. Van Vertregt begrijp ik het eerlijk gezegd niet helemaal. Hoe kun je nu een campagne die je jaren met succes hebt gevoerd zo de grond in te schrijven? Wees er trots op en probeer samen met Doom & Dickson een campagne te maken die een waardige opvolger (en wellicht een succesvol vervolg) is van de drie vrienden. Eentje waarop jullie over 6 jaar trots kunnen zijn.

In ieder geval succes mannen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Peter, het blijft lastig om die reacties van jou te ontcijferen maar na twee keer lezen was het mij dit keer duidelijk 🙂 Ben benieuwd of Doom & Dickson ooit reageert op het Amstel-stuk danwel op jou e-mail.


    28 mei 2004 om 16:54
    EJ

    Of Peter Y. de aandacht krijgt waarop hij recht heeft zien we wel, maar over de nieuwe Amstel campagne denk ik kort: Au.

    In de jaren zestig en zeventig werd Amstel Bier uit de onmin gehaald met Een Man, Een Bier.

    Retro is kennelijk de enige inspiratie, ook daar.

    SoM : Wees Nieuw en Inspirerend. Geef Voorbeeld.


    28 mei 2004 om 21:44
    peter yeh

    Het was alsvolgt

    ‘Dit is de man. Dit is zijn bier. Amstel Bier.”

    Groet,

    Peter Yeh


    29 mei 2004 om 09:20
    at

    Het cultiveren van inderdaad hele leuke reclame-items die heel vaak hun doel voorbij schieten vind ik net zoiets al het verzamelen van oude strips. Leuk maar met business heeft het niks meer van doen. Ook ‘de vrienden’ stonden niet direct in de markt. Reclame heeft nog steeds maar een doel. Méér verkoop en niet het leveren van verzamelobjecten.


    31 mei 2004 om 19:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!