‘Anderhalf miljard naar abonnement op product’

Daarvan pakt de productcategorie voeding verreweg het grootste marktaandeel (59%)

‘Anderhalf miljard naar abonnement op product’

Nederlanders geven verrassend veel geld uit aan abonnementen op producten als bloemen, scheermesjes of maaltijdboxen. Inkomen is daarbij geen onderscheidende variabele, in alle groepen komen ongeveer net zoveel abonnees voor. Wel blijken vooral jongeren en randstedelingen vaker te kiezen voor het gemak van een – bijvoorbeeld – één verse boxer per maand. Abonnementen op contactlenzen en vloeistof krijgen de beste beoordeling (8,5). Er was onderzoek.

We ontvingen afgelopen week een kattenbelletje van good old John Kivit en zijn team van Multiscope over een fascinerend onderzoek naar de markt, aanbieders, doelgroep en toekomst van abonnementen op verbruiksproducten: 'Product Abonnementen' schrijven ze zelf (met twee woorden, niet eens een streepje). Misschien kwam het door de zomer, misschien door 'het product' abonnement, maar het hele onderzoek was ons wat ontgaan en da’s niet terecht, want een marketing-onderwerp en er is een hoop gaande.

'Je kunt klanten met één klik voor jaren aan je merk binden'

En voor de goede orde: Met een abonnement op een product hoef je niet meer naar de winkel. Je krijgt je product iedere week of maand thuisbezorgd. Voor een hoop Nederlanders biedt zo’n service een uitkomst. De afgelopen jaren zijn er dan ook veel nieuwe aanbieders actief geworden binnen die markt. Voor bedrijven kán dat  een interessant businessmodel zijn: je kunt klanten met één klik voor maanden of zelfs jaren aan je product of merk binden. Niet écht nieuw (flesje melk van de melkboer dateert van honderd jaar geleden), maar veel nieuwe aanbieders.

De cijfers van diverse merken in verschillende productcategorieën waaronder 123inkt.nl, Boldking, Bloomon, Canon, Courlux, Fleurop, Easyprint, Hans Anders, Hello Fresh, Marley Spoon, Nespresso, On That Ass, Pearl, Specsavers en Vinoclub zijn meegenomen in het onderzoek. Het rapport dat volgde is in samenwerking met marktkenner Hans Sulkers tot stand gekomen en sinds het losgeven ervan zijn er verschillende nieuwsberichten uitgebracht die ze graag nog eens keer wilden uitlichten. Daar komen interessante weetjes uit:

Productabonnementen in cijfers

Zo blijken productabonnementen vooral populair onder jongeren. 50-plussers hebben minder vaak interesse. Daarnaast wonen abonnees vaker in het westen van Nederland en zijn deze vaker zelfstandig ondernemer. Inkomen is geen onderscheidende variabele, in alle klassen komen ongeveer net zoveel abonnees voor.

Nederlandse consumenten geven jaarlijks 1,4 miljard uit aan abonnementen op fysieke producten. Daarvan pakt de productcategorie voeding verreweg het grootste marktaandeel (59%). Dat komt neer op ongeveer 846 miljoen euro. Op flinke afstand volgen de categorieën persoonlijke verzorging (10%), dranken (6%) en huisdieren (6%). Bloemen, snoep en kleding ontlopen elkaar niet veel in omzet met respectievelijk 4% en 3%. De kleinste categorie is ‘hobby’ met 2%. Daarmee is die  categorie nog altijd goed voor een jaaromzet van 26 miljoen euro.

Nederlanders zijn tevreden met hun abonnement op een fysiek product. Gemiddeld geven zij hun abonnement een 8,1. Aanbieder van scheermesjes Boldking wordt het beste beoordeeld met een 8,8. Abonnementen op contactlenzen en vloeistof krijgen de beste beoordeling (8,5). Stipte levering, goede service en de mogelijkheid om het abonnement te pauzeren dragen daar het meest aan bij. Ook ondergoed krijgt een 8,5. Dit vanwege de goede kwaliteit, de ‘leuke en unieke designs’ (echt) en het ‘verrassingseffect’.

On That Ass blijkt een abonnement op één boxershort per maand 

15% van de Nederlanders heeft een abonnement op een fysiek product dat periodiek geleverd wordt. Het merendeel van deze abonnementen werd in het afgelopen jaar afgesloten. Abonnementen in de voeding (24%) en persoonlijke verzorging (24%) zijn het meest in trek. Deze categorieën vormen samen bijna de helft van het totale aantal product abonnementen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de maaltijdboxen van HelloFresh en het abonnement op scheermesjes van Boldking. Kleding (9%), dranken (7%) en bloemen (7%) vormen de middengroep. In deze categorieën vinden we merken als ON THAT ASS, Wijnvoordeel en Bloomon terug. Eerstgenoemde blijkt trouwens een abonnement te bieden op één boxershort per maand. Je gaat toch rekenen als je dat leest...

Credits afbeelding: , licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Goed artikel! Mooi om te lezen dat subscription modellen steeds populairder worden. Los van producten wordt er ook al tijden abonnementen aangeboden op SaaS bedrijven en tools (https://www.saascommunity.com/saas-companies/). Interessant om te zien hoeveel productgroepen over gaan op het abbo business model.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.