Animatie maken: alles wat je moet weten over uitleganimaties

4 september 2014, 12:30

Antwoord op de meest gestelde vragen rondom het laten maken van een animatie

Goed begrepen worden door je klanten is essentieel voor elk bedrijf, maar keer op keer je verhaal vertellen is behoorlijk vermoeiend. En niet iedereen begrijpt je direct. Daarom is het van belang een vaste uitleg te hebben van je dienst, product of concept. Een uitleganimatie maken is de ideale tool om binnen één minuut je boodschap helder over te brengen op je doelgroep. In deze whitepaper lees je meer over deze vernieuwende en succesvolle communicatietool. Daarnaast geven we je een aantal tips en duidelijke toepassingen van de uitleganimatie.

Wat is een uitleganimatie?

Een voorbeeld:

Een uitleganimatie is een korte video waarin complexe ideeën, diensten, producten of processen op een heldere manier worden uitgelegd, binnen ongeveer 1 minuut. Van een softwareoplossing tot een maatschappelijk probleem, bijna alles is op een aantrekkelijke en duidelijke wijze uit te leggen met uitleganimaties.

Ons brein is voornamelijk audiovisueel ingesteld en daar maakt een video slim gebruik van. De combinatie van illustraties, een verhaallijn, beweging, geluid, tekst, humor en karakters houdt de kijker geboeid en zorgt voor een veel sterkere retentie van de informatie dan gewone tekst. Ook is het met een animatie mogelijk om niet alleen de ratiokant van het brein aan te spreken maar ook de emotionele kant. Door een bepaald gevoel over te brengen kan een goede uitleganimatie ook inwerken op het onderbewustzijn. En daar worden nagenoeg alle beslissingen genomen!

Wat heb je er aan?

Kort door de bocht: dat hangt af van je doelstelling. Een effectieve uitleganimatie wordt op maat gemaakt en dient dus exact het doel waarvoor deze in het leven is geroepen. De ene video zorgt voor meer conversie, de ander is vooral gericht op het informeren van de kijker. Toch is er een algemene lijn te trekken uit het effect van een goede uitleganimatie. De belangrijkste zet ik hieronder voor je uiteen:

ROI

  • Verbeter naamsbekendheid en merkwaarde. Een animatievideo is een investering in je merk; het vergroot de waarde van een organisatie. En nog veel belangrijker: video’s zijn gemakkelijk te delen op het internet. Door middel van videomarketing is het mogelijk de gemaakte animatie in te zetten als online commercial. Zo vergroot je heel snel en voordelig je naamsbekendheid.
  • Zorg voor klantbegrip. Een uitleganimatie is je perfecte pitch. Je boodschap is op elk moment van de dag overal ter wereld te bekijken en je brengt direct je boodschap over. Dit maakt het verschil tussen wel en niet begrepen worden door je klanten.
  • Verhoog conversie. Iedereen is tegenwoordig ontzettend snel afgeleid. Je moet er dus voor zorgen dat je jouw potentiële klanten naar je website lokt zonder ze te vervelen. Een uitleganimatie zorgt er niet alleen voor dat je vanaf het begin de aandacht vasthoudt van je publiek, het vergroot ook de kans dat eerder tot aankoop wordt overgegaan. Zo verhoogde onze eerste klant Verzekeruzelf.nl haar conversies met maar liefst 81 procent door in te zetten op animatie.

Hoe maak je een uitleganimatie?

Een uitleganimatie maken gaat vaak volgens een vast stappenplan. Het is een complex proces dat alleen echte specialisten goed kunnen managen. Zorg dus dat je niet alleen naar de prijs kijkt wanneer je een animatie laat maken. De volgende stappen zijn essentieel voor een goede animatie:

  • Stap 1: Concept. Het proces rond het maken van een uitleganimatie begint bij het concept. Het bepalen van het concept is vaak de belangrijkste stap omdat je hier vaststelt wat de stijl en het doel van de video moeten worden. Vanuit het concept wordt er een script gemaakt die later door een stemacteur zal worden ingesproken.
  • Stap 2: Storyboard. Nadat het concept is vastgesteld wordt het tijd om je gedachten te visualiseren. Elke scène wordt uitgetekend waardoor er een stripverhaal ontstaat. Op die manier krijg je een goed beeld van hoe de uitleganimatie eruit gaat zien. Ook wordt hier bepaald welke muziek en voice-over je wilt gebruiken.
  • Stap 3: Productie. De productie is natuurlijk de stap waarbij al het voorgaande samenkomt. Hier worden het door jouw gekozen concept, het storyboard, de muziek en de voice-over tot leven gewekt in een video. Na de productie worden de geluidseffecten toegevoegd et voilà, klaar is je uitleganimatie.
  • Stap 4: Verspreiding. Wanneer je uitleganimatie klaar is wil je uiteraard dat deze bij het juiste publiek terecht komt. Videomarketing is een onderdeel dat absoluut niet onderschat moet worden. Upload de video naar YouTube of Vimeo, plaats hem op je eigen website, schrijf er een blog omheen en deel hem op je social media kanalen voor optimale exposure.

Wat kost een uitleganimatie?

De kosten van een uitleganimatie zijn sterk afhankelijk van het gewenste detailniveau, complexiteit van de animatie en lengte van de video. Daarnaast maken veel partijen onderscheid in de exclusiviteit van de illustraties. Kortom het is een maatwerk product dat je door specialisten laat maken en dus heel duur, toch?

Een simpele maar duidelijke uitleganimatie kost meestal twee tot drieduizend euro. Een professionelere uitwerking met veel detail kost meestal rond de vijf- à zesduizend euro. Deze investering moet wel over meerdere jaren worden afgeschreven aangezien een goede animatie jaren mee gaat. De meeste partijen verdienen dit bedrag binnen enkele maanden tot één jaar terug.

Jouw keuzes als opdrachtgever bepalen dus voor een groot deel de prijs. Maatwerk is vele malen complexer dan hergebruik van een standaard format. Het resultaat is dan ook sterk verschillend, net als het effect van de uitleganimatie.

Overweeg je om een animatie te laten maken? Er zijn verschillende specialisten in Nederland actief. Zoek eens op “uitleganimatie laten maken” of “uitleganimatie” en wie weet hoef jij straks niet meer zelf je verhaal aan je klanten uit te leggen, maar doe je dat door middel van je eigen video.

Sven Cooler
CEO/Founder bij Cooler Media

Sven werkte tijdens zijn studie al voor verschillende bedrijven als SEO Consultant en marketing strateeg. Een ROI gedreven kijk en creatieve uitvoering komt goed van pas bij zijn projectmatige werkwijze. Binnen zijn ervaring vallen een aantal merken zoals Skittles (USA), Rabobank en Intrasurance. Na zijn studie richtte hij Cooler Media op waar hij momenteel werkt aan het leuker maken van interactie tussen klant en merk. De opkomst van Gamification gaat hem ook niet ongezien voorbij; waardoor hij met Cooler Media gezien mag worden als trendwatcher van nieuwe ontwikkelingen binnen de online marketing branche. Innovativiteit en funability zijn twee kernwaarden die Sven en Cooler Media met trots uitdragen.

Categorie

4 Reacties

    Daan

    Goed stuk! Er zijn alleen nog veel meer mogelijkheden. Zeker v.w.b. de marketing.

    Daan


    23 april 2015 om 11:15
    Sarah

    Hoe kan je een bewegende animatie maken op de tablet


    17 september 2015 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!