Antoine Brouwer (Nextail): “Wij zijn een startup met een kapitaal- en daadkrachtige moeder”

30 oktober 2014, 14:30

Nextail nieuwe hoofdsponsor van Online Tuesday

Onlangs lanceerde de Blokker Holding, dat winkelformules omvat als Blokker, Xenos, Marskramer, Leen Bakker, Intertoys en Bart Smit, een nieuw label: Nextail. Geen winkelformule dit keer, maar een merk waaronder alle online en omnichannel-activiteiten van de holding worden gebundeld. Daarmee moet gestalte worden gegeven aan de flinke ambities die de retailgroep heeft. Ambities die veel nieuw online talent vereisen binnen de organisatie. Dat is ook een van de redenen waarom Nextail heeft besloten de nieuwe hoofdsponsor te worden van Online Tuesday, een event waar veel van dat talent maandelijks samenkomt. Ik interviewde Antoine Brouwer, directeur omnichannel bij Blokker Holding en managing director van Nextail, over hun plannen.

Nieuwe naam naast bestaande formules

“Waarom is gekozen voor een nieuwe naam? Nou, we betrekken met alle online mensen een nieuw pand, we vorm een nieuw team, we vormen een nieuwe organisatie, dus kwam er ook een nieuwe naam. Die naam is niet gericht op consumenten – Nextail.nl wordt niet de url waaronder we een gezamenlijke webshop hebben. We gebruiken het merk alleen voor de arbeidsmarkt en leveranciers.”

“Nextail wordt verantwoordelijk voor de online en omnichannel activiteiten van de holding. Daarbij behouden we de individuele formules, zoals Blokker, Leen Bakker, Intertoys, Bart Smit, Xenos, Cook & Co en Marskramer, en waken onlineformulemanagers over de online positionering van die winkelformules, het online assortiment en de aansluiting met het fysieke netwerk van meer dan 1.800 winkels in Nederland.”

Betekent de bundeling van de activiteiten dat de techniek wordt gebundeld? “Ja, dat zijn we al aan het doorvoeren. Bijna iedereen is al over op IBM WebSphere. En we krijgen ook allemaal dezelfde analyticssoftware, dezelfde online bureaus: één bureau voor search, één voor display-advertising. Dat is de enige manier om de synergie te verkrijgen die we willen behalen.”

Geen fysieke beperking

De naam Nextail is een samenstelling van de woorden ’next’ en ‘retail’ of ‘long tail’. Is het bieden van die long tail ook het doel? “Nou, het begrip ‘long tail’ is nogal breed. Neem een Blokker-winkel. Die heeft altijd te maken met de fysieke beperking van de omvang van de winkel. Het is de ambitie van het merk Blokker om dé huishoudspecialist te zijn. Dan is het heel nuttig om online die beperking in het assortiment niet te hebben.”

“Dan komt natuurlijk gelijk de vraag: hoe ver ga je daar dan in? Willen we bijvoorbeeld ook de allerlaatste niche-stofzuigers met gouden opzetstukken? Als dat de ‘long tail’ is, dan hoeven we die niet. En een breder assortiment dan concurrenten is ook geen doel op zich. We willen wel voldoende keuze bieden om onze klanten ten dienste te staan.”

Is Nextail nu een veredeld servicecenter binnen de Blokker-groep? Of is het toch meer? “Het is meer, absoluut. Nextail wordt verantwoordelijk voor de online omzet van de holding. We runnen echt de operatie, we runnen die websites. En we hebben gewoon harde kpi’s als business.”

“Daarnaast zijn we ook betrokken bij de ontwikkeling en introductie van verschillende innovaties op het gebied van omnichannel. Dus als het gaat om zaken als CRM, geautomatiseerde pricing en kiosken in de fysieke winkels, dan doen wij dat. En daarbij zijn we wel meer een servicecenter, want de omzet daarvan valt gewoon in de winkels.”

Startup met kapitaal- en daadkrachtige moeder

Het nieuwe kantoor voldoet qua aankleding aan de verwachtingen die veel mensen hebben van een startup, met o.a. een ‘playground’, goede koffie, de keuze qua operating systeem, etc. Is Nextail ook een startup? “We bieden inderdaad faciliteiten die passen bij de nieuwere manier van werken en die jonge, hoogopgeleide werknemers verwachten. Maar let op: het is wel meer dan een nieuw likje verf. Het is een cultuur-shift die we maken als retailer die al meer dan 118 jaar bestaat. En uiteindelijk moet de hele organisatie mee.”

“En kijk, het is gewoon ook qua kennis en ervaring aantrekkelijk voor mensen om hier te werken. Als je hier binnenloopt, heb je een groep gelijkgestemden. Dat horen we ook van de mensen die zijn meegekomen vanuit de werkmaatschappijen: daar waren ze de experts op het hoofdkantoor, nu zijn ze onderdeel van een team. Je kunt daardoor veel leren, we communiceren veel op een hele horizontale manier. Dat werkt aanstekelijk. En dat is de essentie van Nextail.”

“Maar we hebben ook de voordelen van kapitaalkrachtige en ontzettend daadkrachtige moedermaatschappij met veel retailkennis. Bovendien is het een organisatie waar niet alles is gericht op het volgende kwartaal, maar we bouwen iets duurzaams voor de toekomst. Onze CEO, Ronald Palmer, zei ooit: ‘We denken niet in kwartalen, maar in generaties.’”

“Qua pand en omgeving lijken we inderdaad een startup. En bedenk eens: waar in Amsterdam kun je werken aan 10 urls in meerdere landen in zo’n startup-omgeving waarin bijna alles nog gebouwd moet worden? We zijn dus een startup én de grootste non-foodretailer in Nederland. Juist die combinatie maakt Nextail heel interessant. Dat is ook waarom ik hier begonnen ben, als ik eerlijk ben.”

Online Tuesday

Nextail is vanaf 1 november a.s. ook de nieuwe hoofdsponsor van Online Tuesday. Waarom heeft Brouwer daartoe besloten? “Ikzelf en mijn mensen komen al jaren bij Online Tuesday, dus ik ken het goed. De reden om ons als sponsor te verbinden is tweeledig. Allereerst zijn wij een merk voor de arbeidsmarkt en zijn we nog steeds op zoek naar mensen. Bij Online Tuesday zit onze doelgroep, dus dat sluit goed aan. Ten tweede willen we ook inhoudelijk invulling geven aan het partnership door onderwerpen aan te dragen, aanwezig te zijn en kennis te delen.”

Brouwer sluit glimlachend af: “Eigenlijk is het heel simpel: wij willen in Amsterdam dé online speler worden, dan kun je niet om een initiatief als Online Tuesday heen.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hans van Schip

    Dat is een top hoofdsponsor Bram. Felicitaties aan beide met deze mooie samenwerking 😉

    Heel veel SUC6 !

    Gr. Hans

    @OMAlkmaar


    30 oktober 2014 om 14:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!