Apple scoort hoog in duurzaamheid op nieuwe Twinkle100-ranglijst
De Twinkle100 werd gisteren onthuld tijdens het e-commerce event Shopping Today. Dit jaar werd er in de ranglijst ook gekeken naar zichtbare duurzame maatregelen van webwinkels.
De nieuwste editie van de Twinkle100 is gepresenteerd, waarbij Apple als koploper uit de bus komt op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Hoewel bol.com nog steeds domineert als de grootste webshop in Nederland op basis van omzet, wordt er dit jaar in de ranglijst ook gekeken naar zichtbare duurzame maatregelen van webwinkels.
De Twinkle100 werd gisteren onthuld tijdens het e-commerce event Shopping Today. Vakblad Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland, in samenwerking met het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. Dit jaar zijn de online omzetten van 2023 gemeten, een jaar dat gekenmerkt werd door vele faillissementen in de sector, waardoor een aantal bekende namen in de lijst ontbreekt. Toch steeg de totale online omzet met 4% ten opzichte van 2022.
Een opvallende verschuiving dit jaar is de stijging van Picnic, dat zowel Jumbo als Wehkamp voorbijstreeft. Daarnaast maakt Belsimpel zijn debuut in de top 10 op plek 9.
De top 10 grootste webshops in Nederland ziet er als volgt uit:
Duurzaamheidsranking
Nieuw dit jaar is de focus op duurzaamheid. In aanloop naar Europese wetgeving hebben onderzoekers van de HvA de websites van 300 partijen geanalyseerd op zichtbare duurzame en circulaire maatregelen. Deze inspanningen zijn beoordeeld op aspecten zoals een circulair productaanbod, duurzame leverings- en retourprocessen, gebruik en onderhoud, en recycling.
De marktplaatsen zijn buiten beschouwing gelaten in deze analyse, vanwege de complexiteit om hun brede assortimenten in kaart te brengen. Dit geldt ook voor bol.com, de nummer één op de lijst. Ondanks hun B Corp-certificering, werden zij niet meegenomen in de duurzame ranking. Webshops konden tussen de 10 en 110 punten scoren op duurzaamheid.
Belangrijk is dat de ranking gebaseerd is op maatregelen die voor de consument zichtbaar zijn. Sommige webwinkels doen mogelijk meer op het gebied van duurzaamheid dan op hun website te zien is, waardoor de werkelijke inspanningen wellicht worden onderschat. Veel webshops bieden nog steeds beperkte informatie over hun duurzame producten, waardoor consumenten actief moeten zoeken naar relevante gegevens.
Met deze nieuwe duurzame score willen Twinkle en de HvA de communicatie over duurzame maatregelen verbeteren en transparanter maken.