Apple Watch nu al bekender dan concurrentie

20 oktober 2014, 05:05

Onderzoek naar hoe bekend nieuwe technologieën zijn onder Nederlanders

Hoewel de Apple Watch pas begin 2015 is te verkrijgen, is deze nu al bekender dan alle andere concurrerende smartwatches. Dit blijkt uit het TechTrends-onderzoek van Newcom Research & Consultancy onder ruim 1.700 Nederlanders. In dit onderzoek wordt in kaart gebracht in welke mate (technologische) innovaties bij de Nederlander bekend zijn en gebruikt worden.

Het onderzoek richt zich op de bekendheid en het gebruik van een aantal innovaties: contactloos betalen, online colleges, ridesharing, e-healthtoepassingen, smartwatches, drones, virtual reality en Google Glass. Een aantal technologieën is al bekend onder de late majority, zo toont het onderzoek aan.

Vergelijken we dat met de adoptie, dan is het interessant om te zien hoe bekend smartwatches al zijn onder consumenten, ondanks dat nog maar weinig mensen er een bezitten. Contactloos betalen en zorgapps worden relatief het meest gebruikt.

Apple Watch meest bekende smartwatch

Slechts 1 procent van de Nederlanders geeft aan een smartwatch te gebruiken. De meeste Nederlanders vinden het huidige aanbod aan smartwatches te duur voor de toegevoegde waarde die deze bieden.

39 procent van de Nederlanders kent de Apple Watch, waarbij de Samsung Gear met 27 procent op de tweede plaats komt. Alle andere smartwatch-merken zijn bij minder dan een op de zes de Nederlanders bekend. In totaal is tweederde van de Nederlanders bekend met het idee van een smartwatch (67 procent).

Jongeren zijn veel vaker bekend met het idee van een smartwatch dan ouderen. 77 procent Nederlanders jonger dan 36 jaar geeft aan een smartwatch te kennen versus 54 procent onder ouderen van 56 jaar of ouder. Het aandeel mannen dat bekend is met een smartwatch is daarnaast groter dan het aandeel vrouwen (72 versus 61 procent). Ten slotte speelt opleidingsniveau een rol: onder Nederlanders met een HBO-diploma of hoger geeft 82 procent aan een smartwatch te kennen – onder Nederlanders met maximaal een VMBO of vergelijkbaar diploma is dat nog maar 52 procent.

Online colleges volgen ‘nog ver weg’

Het via internet volgen van colleges (inclusief studiemateriaal), ook wel bekend als MOOC (massive open online course), kent nog weinig aftrek. Consumenten zien er de voordelen niet van in, en hebben zodoende weinig interesse. Enkele van de grote platforms (iTunes U, Coursera en edX) zijn onder slechts een paar procent van de ondervraagden bekend.

Drones en Google Glass zijn de Nederlander niet vreemd

Qua publiciteit doet de Google Glass het goed, de meeste Nederlanders zijn bekend met de bril van Google. Behalve dat het een device is dat aan de verbeelding appeleert, zorgde het apparaat voor veel ophef vanwege zorgen om de privacy. Ook drones zijn bij veel Nederlanders bekend. We zien ze steeds vaker terug in online video’s (bij Amazon en Domino’s die experimenteren met drones voor bezorging), maar ook in relatie tot de inzet in oorlogen horen we er van.

Drones

% Bekend

VR

% Bekend

Google Glass

% Bekend

Geslacht

Man

87%

36%

76%

Vrouw

74%

18%

61%

Leeftijd

Jongeren (<35 jaar)

76%

36%

77%

Middelbaren (36-55 jaar)

77%

26%

65%

Ouderen (56+)

87%

19%

63%

Opleiding

Basisonderwijs/VMBO/MAVO

68%

24%

53%

MBO/HAVO/VWO

81%

24%

69%

HBO+

92%

34%

85%

Totaal

80%

26%

68%

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Serge

    Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is, die massaal zal worden geadopteerd. Misschien niet in de mate van de smartphones, maar zeker wel door een groot publiek. Ben wel benieuwd wanneer dan de volgende grote ontwikkelingen komen en of dat bijvoorbeeld al zo ver gaat dat de mens chips ‘in’ zich draagt om data te verzamelen en te communiceren.


    20 oktober 2014 om 21:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!