Apple in concurrentie met kabelbedrijven?
Vandaag werd bekend dat Apple televisiekanalen wil gaan aanbieden via internet. Mediaconglomeraten CBS en Walt Disney zouden volgens Strategy Eye een overeenkomst hebben met Steve Jobs innovatiebedrijf. De zenders zullen via iTunes te bekijken zijn maar ook integratie met de in de pers al afgeschreven Apple TV wordt in diverse media nadrukkelijk als volgende stap genoemd. De al in 2007 geïntroduceerde media-extender van Apple is bij gebrek aan echte (televisie) inhoud -behalve het regulaire iTunes aanbod- nooit de gadget status ontstegen. Voor de Amerikaanse markt betekend deze op handen zijnde deal een doorbraak nu de televisieconsument zonder interventie van kabelexploitanten ook premium kanalen kan gaan bekijken.
Disney’s televisietak heeft al wat langer en relatie met Apple dat televisieshows aanbiedt via het iTunes platform maar deze nieuwe overeenkomst houdt in dat er ook live televisiekanalen via het populaire downloadportal bekeken kunnen worden. CBS en Walt Disney zouden zelf samen 38 televisiezenders inbrengen, het alliantienetwerk van Disney ook bijna 200 zenders. De service zou in 2010 geïntroduceerd moeten worden. Apple zou gebruikers in de US voor de doorgifte van zowel CBS als Disney kanalen tussen de 2 en 4 dollar willen berekenen. Voor het regulaire kabelaanbod overweegt men een maandelijks bedrag van 1 a 2 dollar. De echte inkomsten komen straks uit pay per view services, sport- en filmaanbod in full High Definition direct op het televisietoestel. Met of zonder box.
CBS en Disney’s media-concurrenten News Corp, Viacom en Time Warner zien de actie van Apple vooralsnog met reserve tegemoet. Immers het via iTunes per kanaal af kunnen nemen van zenders verstoord de traditionele ‘bundelverkoop’ van televisiekanalen via kabel en satelliet netwerken. Apple hoopt met zowel streaming als VOD diensten de concurrentie aan te kunnen gaan met bestaande partijen zoals Hulu en Netflix (Microsoft en Sony) die hun footprint al hebben gemaakt in een markt die voor 2010 alleen in de US al 1.14 miljard dollar op zal leveren. Sony zal de uitdaging van Apple ook op dit gebied aanvaarden met de introductie van een naar verluid zeer concurrente personal entertainment device. Sony is by far de grootste film, televisie, muziek en game eigenaar in de markt.
Nu Apple zich samen met CBS en Disney serieus gaat mengen in de markt voor entertainment consoles moet men ook in Europa -zeker met YouTube aan boord- rekening gaan houden met een herintroductie van Apple TV. Dergelijke Over The Top services zullen de markt voor video en televisie distributie sowieso openbreken. Nederland speelt wellicht ook op dat vlak nog een rol met Metrological’s Mediaconnect dat belangrijk leunt op Intel’s processor technologie. In de UK heeft de BBC recent een go gekregen op project Canvas waar publieke en commerciele omroepen samenwerken met UK telecomoperator BT en hardwareleveranciers Humax, Thomson en Cisco. Een schisma in de markt voor televisie en video distributie is absoluut aanstaande.
Geinig, dat Apple. Handig dat ze ook het netwerk hebben voor de distributie, vooral voor hun iPhone. Aan bandbreedte is gelukkig helemaal geen gebrek. Wat was hier ook alweer het pluspunt van?
Ron, denk je niet dat de consument het netwerk zal leveren? De gemiddelde internet bandbreedte per huishouden neemt dramatisch toe dankzij kabelbedrijven en ISP’s die door hun conservatieve beleid zoals eerder aan jou gemeld juist Trojaanse paarden zoals Apple juist uitnodigen? De redding kabelend nederland een switch off van analoge dienstverlening, een zegen voor de consument….
Staan aardig wat typo’s in:
=Steve Jobs’ innovatiebedrijf
=wat langer een relatie
Verdere interessante ontwikkeling en lijkt er steeds meer op dat ISP’s bandbreedte leveranciers gaan worden ipv ook contentleveranciers zoals ze zelf lijken te willen…
@Hypotheek ” Verdere interessante ontwikkeling en HET lijkt er steeds meer op dat ISP’s bandbreedte leveranciers gaan worden ipv ook contentleveranciers zoals ze zelf lijken te willen…” 🙂
Albert, fijne dagen toegewenst. Ik heb ook geen problemen met de bandbreedte voor het vaste internetdeel, alleen de iPhone loopt straks tegen bandbreedte-issues aan als iTunes gaat streamen i.p.v. mediabestanden op het apparaat zelf plaatsen oftewel local media file storage op het device, zoals de internationaal geletterde marketingknulletjes hier in Nederland altijd zo lekker PowerPoint 2008 samenvatten.
Maar ik zie de grote plus nog steeds nergens genoemd worden in je artikel. Dit is op zich geen vernieuwing namelijk, hooguit een technologische wijziging.
@Rosalie: VERDER EEN interessante ontwikkeling en HET lijkt er steeds meer op dat ISP’s BANDBREEDTE-LEVERANCIERS gaan worden I.P.V DE contentleveranciers, zoals ze zelf lijken te willen…” 🙂
Ha Ron , hetzelfde voor jou en de andere reaguurders. Ik zeg WiFi? Het gross van de streaming content voor handhelds gaat over WiFi. No problem at all……..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!