Apple is Marketer of the Year
Apple is weer helemaal terug van weggeweest. Design, slimme pr, een uitgekiende retail-strategie en een charismatische topman zorgen voor een grote schare Apple-fans. Het vakblad Advertising Age riep Apple dan ook uit tot Marketer of the Year 2003.
Misschien zou je in plaats van fans nog beter kunnen spreken van Apple-evangelisten. Apple-gebruikers groeten elkaar, net als motorrijders en truckers op de snelweg. Of ze nou een powerbook gebruiken, een iPod of een G5. Het merk is uitgegroeid tot een levensstijl. Tot een merk dat altijd de aantrekkelijke underdog geweest is tussen een paar nondescripte hightechgiganten. De Apple-gemeenschap is tamelijk divers: van hippe teenagers tot veertigers gehuld in krijtstreep. De Apple-levensstijl spreekt menigeen aan. Met de iTunes-software, waarmee de muziekindustrie (eindelijk) geld kan verdienen aan het downloaden van muziek, heeft Apple weer een nieuwe hit in handen. Apple heeft al ruim zeventien miljoen liedjes verkocht via zijn iTunes Music Store. Het aardige is dat Apple relatief weinig uitgeeft aan reclame: zo?n 70 miljoen dollar in 2003. Oprichter en topman Steve Jobs weet precies wat hij met het merk Apple wil, zeggen insiders. In alle communicatie hoeft de tone of voice van Apple niet exotisch te zijn, het merk is juist menselijk en toegankelijk. Jobs hecht naast marketingcommunicatie zeker zoveel waarde aan free publicity. Hij onderhoudt goede contacten met toonaangevende journalisten, en dat heeft effect. Het regent wereldwijd juichende artikelen over Apple.
Bron:
Advertising Age
Via: