Artikel over astrologie en games internationaal opgepikt

7 januari 2007, 12:18

Artikel over astrologie en games internationaal opgepiktEen onderwerp waar relatief veel over is gediscussieerd op games.blogo is de discussie over de Xbox 360, PS3 en Wii, beter bekend als de “next-gen” consoles. Gevoed door de marketing van Microsoft, Sony en Nintendo gaan gamers in sommige gevallen door het vuur voor “hun” console van voorkeur. Deze mensen, ook wel fanboys genoemd, mengen zich maar al te graag in discussies die ook maar iets te maken hebben met één van de bovengenoemde consoles. Enkele voorbeelden van dit soort discussies: PS3 vs Xbox 360 console war soap deel X, Xbox 360, PS3, Wii: kaarten weer geschud, MS schaadt console principe met Xbox 360, Aandelen Nintendo en Sony: Wii vs. PS3 en Gaat het nou echt zo slecht met de PS3?

In het verlengde van al deze discussies, over een onderwerp dat blijkbaar nogal gevoelig ligt bij veel gamers, kwam ik op het idee om de “strijd” tussen Microsoft, Sony en Nintendo vanuit een geheel ander perspectief te bekijken. Ik besloot contact op te nemen met collega en astrologe Elizabeth Hathway, van astrologie.blogo.nl. Ik vroeg haar of ze een astrologische analyse wilde maken van de drie bedrijven en consoles, om op basis van de invloed van de planeten te voorspellen welke console het beste zou presteren. Het gevolg hiervan was dat na plaatsing van het artikel, tientallen internationale sites het bericht overnamen.

Vooraf was het ook mijn doelstelling dat het bericht internationaal zou worden opgepikt. Ik wist dat de combinatie astrologie met gaming consoles niet eerder was gemaakt, dus het was in dat opzicht unieke content. Daarnaast wist ik ook dat de discussie over de consoles een veelbesproken onderwerp was op internet. Tot slot behoren gamers tot één van de actievere communities op internet. Al met al genoeg ingrediënten om hier een klein succesje van te maken. Belangrijk was ook dat ik het artikel niet alleen in het Nederlands had geplaast, maar ook in het Engels.

Allereerst plaatste ik een link naar het artikel op digg.com. Hier werd niet massaal op gereageerd, maar tot m’n verbazing ontdekte ik wel dat joystiq.com, één van de grootste game weblogs wereldwijd en onderdeel van Weblogs Inc., een link had geplaatst naar het artikel. Als gevolg hiervan werd het bericht opgepikt door diverse andere websites. Hieronder een overzicht:

G4 forums

Go Nintendo.com

Playfields.net

Red Orchestra

Wission.ch

Psxextreme.com

Ohwii.fr

Gamer.com.tw

Nintendowiifanboy.com

Forum Btuga

News4gamers.com

Tilt.tv

Bluesky.scee.net (een intern forum binnen Sony Computer Entertainment Europe voor medewerkers)

Playstar.cinebb.com

Blogs.guardian.co.uk

Contragears.com

QJ.net

Ps3party.nl (de enige Nederlandse site)

Brokencontrollers.com

Forums.anandtech.com

Zeldalegacy.net

Zogdog.com forums

Bovenstaande informatie is afkomstig uit ons statistiekenprogramma (OneStat). In totaal zijn er een kleine 10.000 mensen afgekomen op het bericht. Gamers reageren over het algemeen zeer skeptisch op het artikel en vinden astrologie onzin. Ik denk dat juist de vreemde combinatie tussen astrologie en gaming ervoor heeft gezorgd dat het artikel is opgepikt. Voor mij in ieder geval een reden om het onderwerp games vanuit meerdere invalshoeken te benaderen in de toekomst!

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Leuk om te lezen en dank voor het delen van de resultaten Cem!

    Heb je ook nog iets gedaan met Technorati, BlogPulse of andere meme-trackers om te kijken HOE het nieuws zich heeft verspreid?


    7 januari 2007 om 12:24
    CemYildiz

    Graag gedaan! Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel verstand van Technorati of BlogPulse, dus ik heb helaas niet gekeken hoe dit nieuws zich heeft verspreid. Ik weet wel dat het bericht door de meeste sites is overgenomen van Joystiq.com.


    7 januari 2007 om 12:30
    CemYildiz

    Hoi Marco, ik heb even gekeken in de statistieken en op basis van in totaal 10k unieke bezoekers afkomstig van bovenstaande sites, is de verdeling per site als volgt:

    joystiq: 20%

    news4gamers: 40%

    redorchestragame: 5%

    tilt.tv: 10%

    nintendowiifanboy: 7.5%

    bluesky.scee.net: 5%

    gonintendo.com: 5%

    overig: 7.5%

    Bovenstaande percentages zijn voor het gemak even afgerond.


    7 januari 2007 om 18:56
    venturo

    Cem, “joystiq: 20%, news4gamers: 40%,redorchestragame: 15%,tilt.tv: 10%,nintendowiifanboy: 7.5%,bluesky.scee.net: 5%,gonintendo.com: 5%,overig: 7.5%”.

    Kom toch echt op 110% uit. Bovendien astrologie en gameconsoles, ik zie hem even niet.


    7 januari 2007 om 19:12
    CemYildiz

    @Albert: het percentage voor redorchestragame.com klopt niet, mijn fout. Inmiddels aangepast. Wat misschien wel opvallend is, is dat door joystiq.com het bericht door de andere sites is overgenomen, terwijl joystiq.com niet de meeste bezoekers heeft geleverd.

    Over de link tussen astrologie en gameconsoles: ook bedrijven hebben een geboortehoroscoop. Aan de hand hiervan heeft Elizabeth een analyse gemaakt van de bedrijven en de producten. Ook de lanceerdatum van een product is bepalend voor de horoscoop van een product en dit is ook iets wat zij heeft meegenomen in de analyse.

    Natuurlijk is iedereen vrij om dit al dan niet serieus te nemen. In ieder geval is het niet zo dat de invloed van planeten bepalend is voor wat er gaat gebeuren in de toekomst. Het zijn krachtvelden, niet meer, niet minder.


    7 januari 2007 om 19:27
    venturo

    Cem, ik lees je postings graag maar in dit geval (astrologie) ben je me op MarketingFACTS even kwijt….


    7 januari 2007 om 19:34
    media

    @Albert: Ik denk dat je in dit geval ook niet moet kijken naar de inhoud van die astrologie-postings van Cem maar meer naar de wijze waarop hij voor een dergelijke posting internationaal aandacht heeft gekregen. Vandaar dat ik ook wat meer cijfers uit ‘m probeer te trekken omdat juist dat interessant is. Nog aardiger zou zijn geweest om de data in de tijd te bekijken; wie neemt wanneer wat over en van wie. Memetracking dus!


    7 januari 2007 om 19:48
    CemYildiz

    Albert, het ging inderdaad niet zozeer om de inhoud van het artikel, maar om de manier waarop het werd verspreid. Vreemd genoeg is het wel juist de inhoud geweest die ervoor heeft gezorgd dat het bericht is opgevallen. Een combinatie tussen twee totaal verschillende werelden (astrologie, games), waarmee in dit geval wel iets unieks is ontstaan. Misschien is het interessant om bij een volgende vooraf nog beter rekening te houden met bezoekers, waar ze vandaan komen etc.

    Marco, ik zal je lijstje met tools om nieuwsverspreiding te volgen zeker nog even doornemen. Ik heb nog wel enkele ideeën voor toekomstige artikelen, met dit soort combinaties. 🙂


    7 januari 2007 om 19:57
    venturo

    Marco, maar dan wel echte cijfers…

    Cem, in de basis vindt ik het idee over astrologie in deze combinatie al enigzins ridicuul nog los van de webtraffic die daarna ontstaat. Het is niet mijn ding zeg maar.


    7 januari 2007 om 20:06
    CemYildiz

    Albert, je bent niet de enige die er zo over denkt 🙂 Wat betreft “echte” cijfers kan ik zelf handmatig een analyse doen van wanneer welke site een artikel heeft geplaatst met link naar mijn artikel. Veel sites vermelden echter niet of ze het van joystiq.com, news4gamers of digg.com hebben. Is dit wat je bedoelt met “echte cijfers”?


    7 januari 2007 om 20:15
    Raju

    Cem, ik denk dat als je Paris Hilton zou betrekken bij je onderzoek je misschien wel nog meer bezoekers zou trekken….


    7 januari 2007 om 22:39
    venturo

    Cem, Deze vorm van esoterie ontgaat me gewoon. De digitale logistiek is interessant. Dit soort kennis helpt je marcom vectoren aan te brengen maar daar ging deze test niet over geloof ik?


    8 januari 2007 om 05:51
    CemYildiz

    Daar had ik in eerste instantie niet aan gedacht, misschien toch een gemiste kans. Zelf was ik nieuwsgierig hoe kritische gamers hier op zouden reageren en was m’n doel om dit internationaal te laten verspreiden.


    8 januari 2007 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!