Attractieparken onder de loep op social media [infographic]

Attractieparken onder de loep op social media [infographic]

Tegenwoordig kent Nederland een grote aanwezigheid van attractieparken. Attractieparken hebben over het algemeen weinig last van de crisis, nieuwe attracties schieten als paddenstoelen uit de grond en bezoekersaantallen zijn stijgend. Enige noot hierbij is dat een select aantal parken het buitengewoon slecht heeft. Door de relatief dichte concentratie aan parken is de concurrentie moordend en wordt er een stevig beroep gedaan op de diverse afdelingen van het betreffende park. Vragen omtrent innovatie, marketing en communicatie staan steevast op de agenda. Tijd voor de volgende stap in de vorm van zichtbaar onderscheidend vermogen.

Kiezen om gekozen te worden...

Kansen liggen vooral op het gebied van online communicatie. Een betere manier om de doelgroep gericht te bereiken, is er immers niet. Vreemden worden klanten en klanten worden fans. Klachten worden kansen en men kan leren van de concurrent. Data is immers openbaar én toegankelijk. De juiste inzichten zullen leiden tot betere interpretatie en concrete actiepunten.

Social media zijn natuurlijk bij uitstek het kanaal om dit onderscheidend vermogen in gepaste vorm te vertellen. Daarnaast om vanzelfsprekend de dialoog te monitoren, concurrenten te monitoren en om waardevolle inzichten te verzamelen die als input kunnen dienen voor campagnes. Onderstaand beschrijf ik een drietal manieren om meer te doen met social als attractiepark. Tevens vindt u aan het eind van dit artikel een infographic waarin wordt weergegeven hoe de 9 populairste attractieparken van Nederland zijn besproken in 2012.

1. Faciliterende apps met user-generated content

Innovatie geschiedt enerzijds door bijvoorbeeld nieuwe attracties, dit blijken magneten te zijn voor het aantrekken van bezoekers. Anderzijds is het een kunst om bezoekers in het attractiepark te faciliteren in hun behoefte. Neem bijvoorbeeld de apps van de Efteling en Disneyland. Zij voorzien in de behoefte door antwoord te geven om veel voorkomende vragen die bezoekers in het park kunnen hebben, respectievelijk: "Hoe lang is de wachtrij?" en "Waar ben ik op dit moment?" Bovendien worden bezoekers gestimuleerd om input te leveren over de wachtrijen.

Een aanvulling zou kunnen zijn om reviews toe te voegen aan attractieparken. Er kan actief naar een review gevraagd worden na het bezoek aan de betreffende attractie waarin bezoekers worden beloond voor hun input en verbeterpunten. Mijns inziens een mooie manier om bezoekers te faciliteren en de betrokkenheid te vergroten.

Klik op bovenstaande afbeelding voor een grote weergave.

2. Faciliteer bezoekers in de behoefte om te delen

Een uitstapje naar een attractiepark is emotioneel gezien een leuk moment. Een dag vol verassingen en vreugde. Bezoekers voelen zich vrolijk en verkeren in de ideale state-of-mind om dit moment te delen. Vanzelfsprekend worden er veel kiekjes geschoten in foto- of videovorm tijdens een bezoek.

Het attractiepark in kwestie kan dit gedrag stimuleren en faciliteren door ze de helpende hand te bieden. Leg als park niet alleen bijzondere momenten vast van bezoekers tijdens een attractie, maar gedurende de dag. Overhandig bezoekers een camera die verbonden is middels wifi. De foto’s kunnen aan het eind van de dag worden opgehaald, en desgewenst geprint, in een kiosk. De wachtrij kan voorzien worden van touchscreen-beeldschermen waar men alvast een preview kan zien. Bovendien kunnen foto’s van de ritjes in de attracties opgeslagen worden door middel van een uniek ID. Bezoekers zien deze foto’s voor het eerst tijdens de preview. Tijdens het tonen van de preview wordt de mogelijkheid geboden om deze te delen via de sociale kanalen van de betreffende bezoeker.

Bezoekers kunnen tevens beloond worden voor het delen door bijvoorbeeld de prijs voor een geprinte foto te reduceren of een exemplaar gratis te geven.

3. Vermaak bezoekers in de wachtrij

Van wachtrijen wordt niemand enthousiast, het is echter een feit bij populaire attracties. Voor attractieparken is het de kunst om dit wachten plezieriger te maken. Voorzie bijvoorbeeld elke wachtrij van voldoende beeldschermen waar de buzz op social media van de betreffende attracties op getoond wordt. Grote kans dat verlatende bezoekers van de betreffende attractie in dialoog gaan met de wachtende bezoekers. Voorzie de wachtrijen van QR-codes die de achtergrond van de attractie laten zien. Te denken valt bijvoorbeeld aan: video’s, foto’s van de bouwfase, een preview van wat hen te wachten staat, de reviews over de attracties etc.

Social media scan 2012 (infographic)

Dit onderzoek is verricht door Karlijn Lenderink, communicatieadviseur bij Team Nijhuis.

Aan de hand van een social media-scan over het jaar 2012 heeft Team Nijhuis onderzocht hoe de 9 populairste Nederlandse attractieparken besproken werden op social media. Hierbij zijn alle openbare berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn , Google+, Hyves, Youtube, nieuwssites, blogs en fora  meegenomen. In totaal werden de 9 parken in 2012 maar liefst 859.939 keer besproken.

Wanneer we dit vergelijken met het jaar ervoor (520.949 berichten in 2011) zien we een stijging van ruim 60%. Het gebruik van sociale media met betrekking tot attractieparken neemt dus sterk toe. Hier liggen genoeg kansen voor parken, zowel op het gebied van branding als customer service, community management, et cetera.

Twitter en Facebook zorgen voor het grootste deel van deze stijging, op beide sociale netwerken is het aantal berichten over attractieparken verdubbeld. Het enige sociale netwerk waarop minder gesproken werd over attractieparken is Hyves. Waar in 2011 nog 68.631 keer over de 9 grootste attractieparken gesproken werd, was dit in 2012 nog maar 20.021 keer, een daling van 70%. Deze cijfers ondersteunen de berichten over het immer minder populair wordende Hyves.

Een park dat het goede voorbeeld geeft wat betreft de inzet van social media is ongetwijfeld de Efteling. Het park is niet alleen ontzettend actief op verschillende sociale media, maar wordt ook veruit het meest besproken. De directeur van de Efteling, drs. Bart de Boer geeft hierbij het goede voorbeeld. Hij gaat op zeer persoonlijke en authentieke wijze frequent de dialoog aan met zijn volgers en won daarbij niet voor niets in april 2012 de 3e plaats bij ‘Beste Social Media’ bij de Theme Park Diamond Awards. Een ander Nederlands park waarbij social media intensief wordt ingezet is Walibi, zij haalden de 1e plaats voor ‘Beste Social Media’ bij dezelfde awards.

Benieuwd naar hoe, wanneer en in welke context de attractieparken het meest besproken werden? Bekijk onderstaande infographic!

Bron: cijfers 2011/2012 – social media-scan is verricht met Coosto.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Oude cijfers helaas... Slagharen heeft in plaats van 1641 maarliefst 7346 likes op Facebook ;-)

    geplaatst op
  • Beste Marieke, Zo te zien is er dus in een korte periode een mooi aantal like's erbij gekomen voor Slagharen :)..

    geplaatst op
  • Beste Marieke,

    Het klopt inderdaad dat de cijfers wat verouderd zijn, de infographic is namelijk al begin januari gemaakt. We hebben zojuist de laatste cijfers in de infographic geplaatst, hij is nu dus weer helemaal up to date.

    Wat betreft het grote verschil in het aantal likes bij Slagharen: dit komt doordat we bij Facebook de 'Pages' pagina van attractieparken als uitgangspunt hebben genomen. Bij Slagharen zie je dat de 'Plaats' veel meer likes heeft dan de 'Page'. We hebben bij de geupdate cijfers zowel plaatsen als pages meegenomen.

    In ieder geval bedankt voor de tip!

    Met vriendelijke groet,

    Karlijn Lenderink

    geplaatst op
  • Een attractiepark in Nederland heeft niet genoeg bezoekers om dagelijks op basis van user generated content de drukte aan te geven, zelfs niet als dit actief gepromoot wordt door het park. De Efteling laat sinds geruime tijd haar medewerkers de drukte monitoren en dit werkt prima. Deze informatie wordt op diverse plekken (bij de ingang van de attractie, bij een bord centraal in het park) gecommuniceerd.

    Dit werkt betrouwbaarder dan je bezoekers aan laten rommelen (medewerkers zien hun attractie dagelijks en weten beter hoe de drukte werkt dan Truus uit Delft).

    Daarbij hebben niet alle bezoekers een Smartphone waarmee ze actief informatie kunnen genereren.

    Maar mijn grootste bezwaar is dat je in een attractiepark bent om Quality Time door te brengen met vrienden/familie/kennissen/whatever. Dan is het niet handig om bij elke attractie op je telefoon te prutsen, of om gezamenlijk naar beeldschermen kijken in de wachtrij.

    Prutsers.

    geplaatst op
  • Behalve dat de getoonde apps geen officiële apps van de genoemde parken zijn, de voorgestelde suggesties over wachtrij vermaak en foto's reeds bestaan en looopings geen forum is maar een blog ben ik vooral benieuwd hoe jullie de cijfers van de fora hebben bepaald. :)

    geplaatst op
  • @Frank

    Allereerst bedankt voor de reactie. Ik heb je opbouwende kritiek met plezier gelezen. Het eind vind ik alles behalve professioneel, maar dat terzijde.

    Ik ben benieuwd hoe de attractieparken zelf denken over het monitoren van drukte of het gebruik maken van user-generated content. Je hebt een punt wat betreft de nauwkeurigheid van informatie omtrent wachtrijen, echter is het vergroten van de betrokkenheid van bezoekers bij het bewuste park een tegenargument. Ook al is de informatie onnauwkeuriger. Ik ben het absoluut niet eens met je punt over dat niet iedereen een smartphone heeft, ben je bekend met de penetratie van mobiel internet in Nederland :). Hetzelfde denk ik over je grootste bezwaar. Kijk eens in de zomer op een willekeurig terras in Nederland, hoeveel mensen zie jij met een telefoon 'prutsen'? Ook quality time zeker ;-)?


    @Michael:

    Maakt het uit dat de getoonde apps niet officieel zijn? Ze worden alom gebruikt, dus blijkbaar is er wel sprake van een zekere behoefte. Ik weet dat er bestaande varianten zijn van mijn tips die reeds toegepast worden. Deze toepassingen zijn mijns inziens juist een voorbeeld voor veel andere parken die dergelijke zaken nog niet toepassen.

    geplaatst op
  • De tekst suggereert dat de afbeeldingen screenshots zijn uit officiële Disney en Efteling apps. Dat zijn ze niet, dus de tekst vind ik suggestief.

    De Efteling heeft trouwens helemaal geen officiële park-app. Alleen een app om een ansichkaart te versturen. Efteling Media heeft wel een aantal apps, maar deze zijn tablet georiënteerd

    Disneyland Parijs (Ik zoek het graag dicht bij huis) heeft wel een officiele app, maar de wachttijden komen direct van het interne wachttijden systeem af en gebruikers geven daar geen input over.

    Je kan je trouwens afvragen of je voorgestelde suggesties omtrent het uitlenen van camera's genoeg baten oplevert voor de investering en de administratie rondom het uitlenen van de camera's niet een te grote rompslomp wordt. Disney Photopass oplossing is de manier om dat allemaal te voorkomen, maar behalve dat dit voor de meeste parken niet rendabel is zal de gehele techniek ook zijn gepatenteerd.

    Een (betaald) volledig dekkend Wifi netwerk binnen het park zou een veel reëlere investering zijn zodat men met de eigen smartphone de foto's kan schieten en direct kan delen zonder te zijn overgeleverd aan de grillen van de slecht dekkende telefoon masten rondom Nederlandse pretparken. Dat geeft een positiever imago dan een camera die geleend kan worden.

    geplaatst op
  • Interessant en leuk stuk om te lezen! Ik vind echter dat er in dit stuk erg veel wordt gekeken naar kwantiteit in plaats van kwaliteit, mis bijvoorbeeld IPM scores oftewel de echte dialoog. Hebben jullie daar ook cijfers van?

    Daarnaast wordt er verwezen naar QR codes, hebben QR codes zich in de attractiepark wereld (waar niet alleen marketeers lopen) in gebruik al bewezen? Puur vanuit interesse.

    geplaatst op
  • Beste Tim,

    We hebben inderdaad ook gekeken naar kwalitatieve scores als invloedscores van social media accounts, deze zijn alleen niet meegenomen in de infographic (behalve de vergelijking op invloedscore tussen Efteling CEO Bart de Boer en de Efteling zelf).

    Coosto berekent voor Twitteraccounts invloedscores die gebaseerd zijn op mate van interactie en echte dialoog. Ook hierbij zien we dat Efteling er bovenuit springt met een invloed van 14,3 (invloed schommelde in 2012 tussen 2 en 28). Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld Walibi zien we dat de invloedscore daar in 2012 gemiddeld tussen de 2 en 14 lag. Een stuk lager dus.
    Wel is het opvallend om te zien dat de invloedscore van Walbi de afgelopen twee weken enorm gestegen is (hangt nu rond de 39.3). Ze zijn dus goed bezig nu.

    Wat betreft je vraag over de QR codes, ik heb dit neergelegd bij Gerben (de schrijver van het artikel), zie hieronder zijn reactie:

    'Interessant vraagstuk wat betreft de acceptatie en toepassing van QR codes. Ik heb even gezocht of hier eventueel onderzoek naar verricht is, dit blijkt niet het geval te zijn. Zoals je aangeeft worden QR codes door de wat meer tech-minded mensen gebruikt (vaak werkzaam in IT/Mediabranche). Deze groep zijn mijns wél voorlopers (innovators) en zorgen hopelijk voor acceptatie bij de meerderheid. Ik ben benieuwd hoe groot deze groep daadwerkelijk is, of gaat worden. Naar mijn weten worden QR codes bijvoorbeeld in de VS al door een grotere meerderheid gebruikt.
    Aan de andere kant verwacht ik ook innovatie wat betreft de 'missing link' tussen online en offline.'

    Met vriendelijke groet,

    Karlijn Lenderink

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.