B-to-b marktplaatsen op hun retour
Van de ongeveer 1.500 business-to-business marktplaatsen op internet die in 2000 actief waren, zullen er volgend jaar nog maar zo?n tweehonderd over zijn. Dat voorspelt hoogleraar George S. Day van de Wharton School van de University of Pennsylvania in Philadelphia (VS). Day beweert het in zijn studie ?Shakeouts in Digital Markets: Lessons from B2B Exchanges?.
Afgelopen juli bleek dat er nog maar 600 online marktplaatsen over zijn van de pakweg 1.500, die eind jaren negentig waren opgericht. Reden is dat business-to-business marktplaatsen er nauwelijks of niet in geslaagd zijn om diverse bestaande relaties tussen bedrijven en leveranciers te vervangen. Achterliggende reden: veel van de virtuele marktplaatsen zijn vergeleken met traditionele oplossingen simpelweg te duur.
?Bedrijven zijn er meer in ge?nteresseerd om exact het gewenste product te krijgen dan om iets minder te betalen voor merken die ze niet kennen of willen?, aldus Day. Veel online marktplaatsen maken nog steeds verlies of staan te koop. De hoogleraar ziet nog wel kansen voor marktplaatsen die in staat zijn zich aan te passen aan snel veranderende marktomstandigheden en die forse prijsvoordelen kunnen bieden aan klanten.
Bron:
http://www.pembrokeconsulting.com/
http://ecommerce.internet.com/news/news/article/0,,10375_1545461,00.html