Backbase helpt met ‘technische Lego’ banken te vernieuwen
De wereld kun je met je techniek ook gewoon vanuit Nederland veroveren, weet CEO Jouk Pleiter
Veel banken zijn oude logge organisaties. Bij elke nieuwe ontwikkeling, van pinautomaten tot mobiel bankieren, wordt het wiel telkens opnieuw uitgevonden. “Ze kopen de software bij verschillende leveranciers en het grote probleem is dat die software bestaat uit losse silos met verschillende generaties techniek wat totaal niet met elkaar kan samenwerken”, stelt Jouk Pleiter, CEO en medeoprichter van Backbase. Zijn bedrijf helpt banken structureel te vernieuwen. Door een laag over de oude techniek te bouwen. Belangrijk, want zonder een goed functionerend digitaal platform zijn banken ten dode opgeschreven.
Het van oorsprong Amsterdamse Backbase telt inmiddels 1.000 medewerkers. De helft daarvan houdt zich bezig met productontwikkeling. Jouk Pleiter: “Dus dat zijn 500 mensen die volop bezig zijn om state of the art digitale oplossingen voor banken te maken.” Backbase telt 125 klanten in meer dan 50 landen. Met bouwblokjes, die je kunt vergelijken met een soort technisch Lego, kunnen die klanten direct aan de slag.
“Is de bankcultuur wel slagvaardig genoeg?”
“Dat zijn een soort modelwoningen, maar je hebt ook complete vrijheid om alles op maat aan te passen. Bepaalde klanten pakken 80 tot 90 procent standaard en daar is de adaptatie heel snel: drie tot vier maanden. Andere trajecten duren veel langer.” Daarbij kun je alles digitaliseren, maar dat betekent nog niet dat de bedrijfscultuur automatisch mee verandert.
“Dat is de kant waar je hele grote verschillen ziet en waar banken nog steeds het meest mee worstelen. Daarvan vragen wij ons soms ook wel af: zijn ze qua cultuur wel slagvaardig genoeg?”
Paradigm shift
Banken hebben traditioneel de neiging om van binnen naar buiten te kijken. Zij hebben een product en proberen dat te pushen. “Wij waren één van de eerste partijen die een jaar of tien geleden zeiden: je moet het omdraaien. Je moet aan de buitenkant beginnen met de klant. Wij hebben gezegd: je hebt al die legacy, maar hier heb je ons platform en dat brengt dingen op een heel makkelijke manier bij elkaar voor de eindgebruiker. Dat was echt een paradigm shift: in plaats van inside out, begin je bij de klant. Daarmee zijn we begonnen. Dat kreeg veel tractie. Met die aanpak zagen we in de implementatie dat het steeds logischer werd dat we ook de complete digitale hub met alles wat daarbij hoort zijn gaan ontwikkelen tot het complete platform wat het vandaag de dag is.”
Wereldwijd zijn er zo’n 20.000 banken. “De banken waar wij wat mee kunnen zijn er circa 2.000 en we doen er op dit moment 125, dus 5 procent marktaandeel. Binnen die banken doen we nog lang niet alles wat we zouden kunnen doen. De omzet uit elke klant die we hebben, zouden we zeker nog kunnen verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. En daarnaast moet de 5 procent toch ook kunnen groeien naar zeker 20 procent. Die aantallen zijn niet per se de doelstelling, maar ik vind het interessant om dit vanuit Nederland uit te bouwen.”
Geen roet in het eten
Gelukkig lijkt de coronacrisis geen roet in het eten te gooien. Het geldverkeer draait gewoon door. “Ongeveer 70 procent van onze omzet is op basis van software-abonnementen, dat zijn langlopende contracten van vijf jaar of langer, Wij waren wel beducht voor de implementatieprojecten. Dat zijn heel contact-intensieve projecten, waarbij je klanten regelmatig bezoekt voor workshops of designkeuzes. Ik was en ben daar bezorgd over, maar ik begin wel steeds meer hoop te krijgen. Niemand heeft projecten stopgezet. Iedereen zegt: dit moet doorgaan en iedereen heeft een hele open mindset en is bezig zichzelf te herontdekken met digitale tooling.”
“Je moet een grotere broek aantrekken dan je eigenlijk hebt”
Backbase is volledig self funded. “We hebben wel een aantal keren gedacht: moeten we nu toch niet geld ophalen? Maar dit is mijn derde bedrijf en bij die andere twee heb ik wel gemerkt hoe het is om met investeerders te werken. Het had goede kanten, maar het betekent veel voor je bedrijfscultuur, de besluitvorming, politieke dimensies. Het levert veel extra complexiteit op, zeker als je met meerdere investeerders in zee gaat. Gelukkig hebben we altijd veel goede grote deals met klanten kunnen doen die ons echt in staat hebben gesteld om het product en het bedrijf beter te maken. Dan moet je dan wel visie hebben en een grotere broek aantrekken dan je eigenlijk hebt. Natuurlijk moet je dat wel waarmaken, maar dat is gelukkig altijd gelukt.”
Net als Booking of Adyen
Pleiter is trots op het feit dat hij dit vanuit Nederland voor elkaar heeft gekregen. “Net als Booking of Adyen en nog een paar. We hoeven niet langer naar Amerika om van daaruit de wereld te veroveren. Het kan ook hier vandaan. We zijn zwaar op de visie gaan zitten en hebben zoals gezegd een grotere broek aangetrokken dat we dat hadden. Daarmee hebben we klanten met visie aangetrokken. Dus groter denken en daarnaartoe werken. Je moet met die mentaliteit naar de markt gaan.” Ondanks het feit dat Pleiter al ruim 17 jaar met Backbase bezig is, heeft hij er nog geen genoeg van. “Het lijkt voor mij de afgelopen tien jaar heel erg op een computerspel: je komt elke keer weer op een nieuw level terecht en op elk level moet je jezelf weer opnieuw uitvinden. Ik vind het interessant om met een andere schaal ook te gaan werken. Dat kan met 500 man productontwikkeling. Dus het is voor mij hele interessant om die reis nog een tijdje voort te zetten.”
Bekijk hier het hele interview: