Barend Raaff (Harver): “Met anoniem solliciteren kun je beter personeel werven”

30 april 2018, 13:00

Iedereen die wel eens iemand heeft aangenomen, weet hoe lastig dat is. Op basis van een paar gesprekken inschatten of een persoon past in een team en het werk naar behoren gaat doen. Harver biedt een helpende hand. Het platform helpt bij het filteren van sollicitanten: “Bij ons ga je door een online proces en daarin laten wij zien wat het werk inhoudt, waarmee de kandidaat een beter beeld krijgt van het werk dan met alleen een omschrijving. Tegelijkertijd zijn wij in staat om zaken te meten die voorspellend zijn voor succes”, aldus CEO Barend Raaff.

“Stel dat je in een callcenter wil werken, dan zegt een cv niet zoveel. Wij meten computervaardigheid, typevaardigheid, persoonlijkheid en intelligentie. We kunnen 46 talen goed doormeten en kijken bijvoorbeeld of je goed Nederlands en Engels schrijft en spreekt. Al die uitkomsten gaan in een algoritme en het algoritme rekent uit of je succesvol aan de slag kan. Het is een volledig online proces.”

Harver heeft een soort app-store ontwikkeld, waarin klanten verschillende testen bij elkaar kunnen klikken. Alle kandidaten die via het systeem worden aangenomen, worden achteraf gevolgd. “Daarmee valideren we onze methode. We controleren of we het juist hadden, maar veel belangrijker is dat we slimmer worden: welke datapunten zijn die nu echt relevant voor succes? En is het algoritme te ontwikkelen, om steeds nauwkeuriger te zijn?”

De focus op de VS

Harver werkt in Nederland voor alle grote uitzendbureaus en Booking.com. In Amerika hoort Zappos tot de klanten. Ondanks de grote opdrachtgevers leidt Harver verlies. Vorig jaar zomer werd 7 miljoen opgehaald, daarna nog eens 4 miljoen. Allemaal van dezelfde investeerder. “We zijn een bedrijf dat op data leunt, met een tool waar je pas geld mee verdient als je heel veel verkoopt. Dus je moet een bepaalde schaalgrootte krijgen. Wanneer je dan alleen op Nederland focust met een product dat niet een puur Nederlandse oplossing is, dan heb je een hele grote kans dat er een Amerikaanse speler komt die vol over je heen stapt.” Snel groeien om de concurrentie voor te blijven is dan het enige wat er op zit. Dat kost geld. “Volgens mij moet je het geld in de context van je business-allocatie zien. Dat zagen wij in de VS. Natuurlijk is het een hoop geld, maar niet onverwacht. En het staat tegenover groei. Wij willen minimaal 100 procent per jaar groeien, dat is onze ambitie. De focus van die groei ligt in de VS, dus dat is voor ons een heel belangrijke markt. Naast Nederland.”

Anoniem solliciteren

Amerika is qua personeelswerving wel heel anders dan Nederland. Bedrijven worden in Amerika veel sneller aangeklaagd na een afwijzing. Met name vooroordelen ten aanzien van leeftijd, geslacht of afkomst liggen heel gevoelig: “Dat is in de VS echt een hot topic. Daar wordt aan sollicitanten gevraagd of ze tot een etnische minderheid behoren, man/vrouw zijn en wat hun seksuele geaardheid en leeftijd is. Die data worden apart opgeslagen. Die gaan niet mee in het selectiecriterium. Helemaal aan het eind van het proces – wanneer iemand wordt aangenomen – nemen we die data mee om een ‘adverse impact studie’ te doen. Om te kijken of het ergens in het proces toch niet zo is dat bijvoorbeeld gekleurde mensen vaker worden afgewezen, in verhouding tot het aantal gekleurde mensen dat gesolliciteerd heeft. Als dat zo is, dan kijken Amerikaanse bedrijven terug in de subketen van het proces: waar is dat nou gebeurd? Komt dat door Harver of door de recruiter? Zo wordt het continu gemonitord en bewaakt. Ons systeem faciliteert anoniem solliciteren.”

“Ons systeem faciliteert anoniem solliciteren”

Decision support

Ondanks alle analyses kan Harver geen 100 procent garantie geven dat een kandidaat de perfecte nieuwe werknemer zal zijn. “Geen enkel mens of systeem kan compleet foutloze voorspellingen doen. Wij positioneren onszelf dan ook als ‘decision support’. We leveren aanvullende data, waardoor je beter een besluit kunt nemen. Ga je daarmee voorkomen dat je ooit nog een keer een ongeschikt persoon aanneemt, of juist de perfecte kandidaat niet aanneemt? Absoluut niet. Ga je het aantal verkeerde aanstellingen terugbrengen? Dat zeker wel.”

Daarbij speelt de grootte van een bedrijf een duidelijke rol. “Wanneer je één persoon aanneemt in een klein bedrijf, dan kun je met data niet zoveel, maar wanneer je er twintig, vijftig of honderd moet aannemen, dán maken we een verschil. Met name omdat je het algoritme dan ook heel goed kunt trainen. Dat maakt ons uniek ten opzichte van andere startups: het feit dat wij mensen volgen.”

Toekomstbeeld

In de nabije toekomst zal robotica een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Hierdoor lopen mogelijk meer mensen kans hun baan kwijt te raken. “Voor mijn eigen bedrijf maak ik me daar geen zorgen over, want je ziet ook dat die banen weer vervangen worden door andere banen, waar dezelfde problematiek gaat spelen. Sterker nog: het aantal banen en het aantal typen werk dat je kunt gaan doen, neemt alleen maar toe. Dus ik zie eigenlijk alleen maar kansen. Plus: als er hoge werkloosheid ontstaat, dan hebben bedrijven alleen maar meer sollicitanten en dan hebben ze weer tools nodig om de beste mensen eruit te halen.”

“Het feit dat we mensen volgen, maakt ons uniek”

Dat neemt niet weg dat er ook banen zullen verdwijnen en mensen op straat komen te staan: “Ik denk dat er op dit vlak een veel grotere verantwoordelijkheid is voor de overheid om daar een holistische view op te hebben. Misschien moeten we wel naar een basis inkomen. Misschien moet je het wel op een hele andere manier gaan oplossen. En ik denk dat die verantwoordelijkheid nooit alleen bij bedrijven neergelegd kan worden. Voor mijn eigen bedrijf ben ik in elk geval een ontzettend optimistisch persoon.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!