Bas de Haas (Chordify): “Ook voor muziekplatformen geldt: winner takes all”
Het Groningse Chordify timmert al enkele jaren met succes aan de weg. De dienst die muziekliefhebbers de akkoorden kan geven van hun favoriete liedjes, telt op dit moment 550.000 geregistreerde gebruikers die gemiddeld wekelijks één keer op de site langs komen en er dan drie kwartier doorbrengen. Dat resulteert in 4.000 gebruikersuren per dag. Hiermee verdienen vijf vaste krachten en vijf freelancers een fatsoenlijke boterham. Maar Chordify wil meer. In een crowdfundingcampagne op Symbid is het bedrijf op zoek naar 180.000 euro.
“Wij willen 3 belangrijke dingen uitrollen. Het allerbelangrijkste voor ons op dit moment is mobiel. De ervaring moet naadloos werken op het mobiele platform. We hebben het afgelopen jaar een mooie iOS-app gelanceerd die we verder willen doorontwikkelen en we gaan ook ontwikkelen voor het Android-platform”, aldus ceo en co-founder Bas de Haas.
Niet dat de bestaande site niet op mobiel gebruikt kon worden, maar de ervaring was nog niet goed genoeg. “Het moet echt vloeiend werken, een vloeiende ervaring zijn, die echt supernatuurlijk voelt in het gebruik. En daarvoor moet je echt het onderste uit de kan halen bij de performance van die kleine apparaatjes.”
“Wij zijn een e-learning platform”
Naast mobiel staan een embedded player en social op het verlanglijstje. “Wij geloven gewoon heel sterk dat muziek niet iets is wat je alleen maakt. Muziek maak je samen. Met je docent, met je vrienden, in een bandje. Mensen volgen wat je speelt, mensen praten erover en wat we willen doen, is interactie tussen gebruikers op zoveel mogelijk manieren op een leuke interessante manier stimuleren.”
Statistieken, tellers, het gebruik van je vrienden en het integreren moeten de muzikale smaak van de gebruikers meer zichtbaar maken. “Ik denk ook bijvoorbeeld aan waarmee LastFM groot is geworden: wat speel je zoal, wat zijn je topnummers die je hebt geoefend, waar heb je lang of kort op geoefend? We denken dat we op die manier nog net iets meer waarde kunnen bieden en mensen aan ons platform kunnen binden.”
Chordify heeft gebruikers in de afgelopen jaren steeds betere resultaten geboden, mede dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie. “Wij zijn beter geworden. Iemand die net begint met spelen, verwacht perfecte akkoorden en dat is een supermoeilijk probleem. Die algoritmes maken af en toe fouten. Eén oplossing die we daarvoor hebben bedacht, is dat we de crowd vragen als ze een foutje zien dat te corrigeren. En al die kleine correcties gebruiken we nu om die artificial intelligence modellen te trainen en zo het algoritme steeds te verbeteren. De akkoorden die we nu uitspugen zijn alweer een stuk beter zijn dan een jaar of twee jaar geleden.”
Chordify profileert zich inmiddels ook als e-learning platform. Onderzoek onder gebruikers bracht aan het licht dat het platform wordt gebruikt om mee te studeren. “Om een instrument beter te leren kennen en gebruiken. Om het studeren leuker te maken en lekker veel te spelen. En zo vind je jezelf opnieuw uit: we zijn niet alleen een platform om lekker mee te leren spelen, maar we zijn eigenlijk een e-learning platform.”
“Zorgen dat je de beste blijft”
Chordify voorspelt investeerders op Symbid vijf tot vijftien keer de inbreng. Ook wordt gesproken van een exit binnen 3 tot 5 jaar. Na de crowdfundingcampagne zal worden uitgezien naar een investeerder. “De belangrijkste reden daarvoor is snelheid. Want je ziet toch dat de markt voor online muziek en e-learning enorm in beweging is en wij zijn zeker niet de enige partij die daarop actief is.”
“Ik vrees dat als je geen snelheid gaat maken, je wel eens de boot zou kunnen missen. En dat er een grote partij is die wel met een investeerder in zee gaat en je dan uit de markt drukt, omdat zij wel de middelen hebben om mensen met marketing voor zich te winnen. Dat zou zonde zijn. Je ziet de concurrenten overal opstaan. Ze lenen allemaal slimme ideeën, dat snap ik, vind ik ook niet erg. Je moet gewoon zorgen dat je de beste blijft, zo simpel is het.”
Want ook voor muziekplatforms geldt: winner takes all. Er zal uiteindelijk geen ruimte zijn voor drie bedrijven die min of meer hetzelfde doen, meent De Haas. “Ik vrees dat de winner takes all-situatie gewoon de realiteit is en ik ben met jullie eens dat dat misschien wel iets is dat veranderd is in onze opvatting. Als ik de interviews van een paar jaar terug bekijk, zie en hoor ik daar andere verhalen. Toen zaten we daar anders in.”
Eerder leek het vooral om een passie voor technologie te gaan. En De Haas wordt nog steeds erg blij van techniek. “Ik geniet er enorm van om juist echt met die materie, die technologie en die mooie nieuwe modellen bezig te zijn. Echt aan de rand van de wetenschap. We hebben de allernieuwste algoritmen van het wetenschappelijke platform geïmplementeerd, die staan klaar om helemaal uitgerold te worden.”
Dus diep van binnen is het nog steeds hetzelfde enthousiasme dat overheerst. Maar nu gecombineerd met de realiteit. “De exit zelf… de waarde interesseert mij niet zo heel veel. Het succes vind ik mooi. Het waarde toevoegen voor die eindgebruiker dat vind ik mooi, maar dat kan waarschijnlijk alleen als je daar ook echt de middelen voor hebt.”