BBC start (opnieuw) registratie mediabestedingen internet

7 april 2004, 14:07

BBC De Media en Reclame Bank heeft in samenwerking met IAB (Interactive Advertising Bureau) per 1 januari 2004 de bruto mediabestedingen van internet toegevoegd aan de registratie.

De registratie van de online mediabestedingen maakt vergelijking met andere mediumtypen mogelijk, vergroot de exposure van exploitanten en biedt inzicht in de complete mediamix en het mediabudget van adverteerders. In de eerste twee maanden van 2004 bedroegen de bruto mediabestedingen op internet 14 miljoen euro.

De methodiek van de registratie van de bruto mediabestedingen op internet is tot stand gekomen door samenwerking tussen IAB, PMA (Platform van Media-Adviesbureaus), BVA bond van adverteerders en BBC. ?De samenwerking tussen deze organisaties staat garant voor een breed draagvlak bij alle partijen die belang hebben bij inzicht in de online mediabestedingen en vormt een solide basis voor de continu?teit van de registratie?, aldus marketing manager Anne-Claire Stuivenberg van BBC.

Internet is een groeiend mediumtype dat zich steeds verder professionaliseert. Bij die professionalisering hoort het bieden van inzicht in de mediabestedingen, zoals dat ook gebeurt bij alle andere mediumtypen. In eerste instantie leveren dertien van de belangrijkste marktpartijen de data voor de registratie aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect.

Hiermee wordt inzicht verkregen in de mediabestedingen van ruim 200 websites en daarmee een groot deel van de markt. Anne-Claire Stuivenberg: ?We gaan er vanuit dat in de loop der tijd de mediabestedingen van nog meer websites aan de registratie toegevoegd worden.? Gezamenlijke doelstelling van BBC en IAB voor 2004 is om ook de laatste paar zoekmachines en emailbedrijven deel te laten nemen aan de registratie van de online mediabestedingen.

Parallel aan de registratie van de bruto mediabestedingen voert BBC in opdracht van IAB Nederland ook een registratie van de netto mediabestedingen uit. De resultaten hiervan publiceert BBC in het BBC/VEA Jaarboek Netto Mediabestedingen dat eind mei verschijnt.

Bron:

Persbericht BBC

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!